feb. 172008
 

Au aparut deja anumite dezinformari referitoare la „taxa auto pe CO2” propusa de Guvern. De aceea, chiar inainte de a ne incheia deplin documentarea pe acest subiect, ne consideram obligati moral sa publicam cateva specificatii de baza, pentru a constitui o prima sursa (minima, dar corecta…) de informatii legate de taxe similare aplicate in interiorul UE.

1. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile noi?

Pentru stabilirea oficiala a cantitatilor de CO2 emise de un automobil in vederea taxarii, in nicio tara UE nu se aplica vreo formula de calcul, singurele valori acceptate fiind doar cele prezentate in specificatiile tehnice ale producatorilor, calculate in baza unor normative. Emisiile de CO2 prezentate de producator vor fi considerate stabile (identice, fara modificari aduse de uzura motorului) pana la casarea masinii, indiferent de vechime.

2. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile vechi sau standard non-UE ?

Deoarece obligativitatea inscrierii in specificatiile tehnice a emisiilor de CO2 este relativ recenta (1998), exista masini vechi (sau standard non-UE) ce nu au inscrisa explicit aceasta caracteristica.

In acest caz, emisiile de CO2 nu se masoara (este prea scumpa pentru cetatean metoda determinista), fiecare stat in parte optand pentru cuantumuri reglate in functie de cilindreea motorului sau puterea acestuia. In Marea Britanie, pentru toate masinile inmatriculate in UE inainte de 1 ianuarie 1998, emisiile de CO2 sunt apreciate in functie de cilindree. In Franta, pentru masinile inmatriculate UE inainte de 1998 se aplica taxe calculate in functie de „puterea fiscala”, care depinde de puterea reala a motorului.

3. Care sunt tarile cu taxe pe CO2? Cum arata aceste taxe?

Aveti aici TABELUL OFICIAL A.C.E.A. [PDF file] (Asociatia Europeana a Constructorilor Auto). Atentie, taxele franceze din tabel nu mai sunt de actualitate ele fiind modificate la inceputul anului 2008.

Din 2008, taxa din Franta are urmatoarea forma:
– pana la 160 g CO2/km: 0€ (da, zero, ati citit bine);
– intre 161 si 165 g CO2/km: 200 €;
– intre 166 si 200 g CO2/km: 750 €;
– intre 201 si 250 g CO2/km: 1600 €;
– incepand cu 251 g CO2/km: 2600 €.

4. Cum va fi taxa la noi?

Cica vom afla intr-o saptamana de la data scrierii acestui articol (17.02.2008)…

5. Care este tendinta europeana?

Uniunea Europeana gandeste un sistem unitar pentru toate statele pe care le cuprinde, folosind principiile nediscriminarii intre cetatenii europeni. Conform acestei tendinte, UE propune abolirea taxei de prima inmatriculare pentru un autovehicul cumparat din interiorul uniunii, indiferent ca este nou sau la mana a doua. Aceasta taxa „de inmatriculare” va fi inlocuita cu una anuala „de circulatie”, bazata pe emisiile de CO2 si care va avea un cuantum mult mai mic, probabil 10% din taxa actuala. Aceste directii sunt – deocamdata – doar in faza de deziderat, fiind incluse doar in proiecte oficiale supuse dezbaterii politice.

Precizare importanta: – nu exista niciun proiect oficial european care sa contina premonitiile bizare ale Guvernului Romaniei, conform carora ar fi iminenta „interdictia de circulatie a masinilor mai vechi de 10 ani”. In schimb, exista proiecte serioase de inasprire a controalelor tehnice pentru autovehiculele care circula in interiorul UE. Cu voia dvs., sesizez o diferenta majora intre cele doua abordari.

Acest articol nu este un tratat stiintific, existand multe detalii tehnice omise deliberat, pentru a facilita lectura rapida. Daca doriti informatii suplimentare, puteti folosi interfata de comentariu de mai jos.

  186 comentarii despre “Taxe UE pentru emisii auto de CO2”

  1. salut – se schimba sigur. au convenit cu UE termenul de 1 iulie.

  2. gelu am si eu o intrebare, daca esti amabil : de 1 an ai platit impozitul pe masina ?

  3. DAN – stiu la ce te referi , adica obligativitatea ca din momentul dobindirii unui bun mobil sau imobil, de al declara la fisc. OK.-NU platesc decit atunci cind voi putea sa -mi imatriculez masina, ca-sa-ma pot folosi de ia.
    altfel cum ramine cu faptul ca daca aduci dovada radierii, esti scutit de impozit asupra mijloacelor de transport???
    deocamdata masina este radiata din Germania (asa ca-i BEEP cu familie cu tot) ca m-am saturat de jigodiile astea …..

  4. dar pentru ca veni vorba Iulian OK. pe 1/07/2008 dar IN CE FORMULAAAA????
    care va fi cuntumul acestei taxe, in functie de; an, euro, etc.??

  5. 1 iulie este doar o data convenita cu Comisia. Formula va fi cea pe CO2, iar cuantumurile vor fi decente (sute de euro). Inca nu exista o versiune finala.

  6. iuliane fratele meu-(scuza-ma ca-tispun asa),ma-i bagat in ceata ti-am zis ca eu am un frontera din 2000cu X22TDH acum este vorba de 4700 euro,esti convins ca dupa 1/07/2008 voi platiciteva sute??
    daca va fi asacum zici te caut sa o facem lataaa.

  7. x-ul tau este euro2. Taxa va fi cu 4 cifre, dar in nici un caz 4700 euro. suntem cu toti in ceatza. nu doar tu.

  8. Salut Iulian. Vin iarasi la tine ca am nevoie de un sfat

    Vreau sa imi iau o masina SH din Germania in jur de 7000 euro si oscilez intre ford focus model 2001-2002 si golf
    Golful il cinosc bine ca il am de firma dar focusul deloc.

    Ce trick-uri poti sa imi spui despre el?

    Mersi

  9. Senos…ce se mai aude cu procesele impotriva taxei auto? ..am vb cu cineva care acum a castigat un astfel de proces si a primit nr rosii dar autorizatia e doar pe o luna…crezi ca i-o mai prelungeste? a castigat cineva vreun proces de returnare a banilor pe taxa?

  10. cretu ovidiu – la SH nu ma bag. Am condus ambele modele, dar nu ma bag sa inclin balanta in vreun fel. Iti vb si 2 zile despre modelele noi, dar la SH nu ma bag.

    Chiar daca ti-as recomanda aici una din ele, datorita unor detalii de intretinere ar fi posibil ca in realitate sa aleg exact invers. Nu imi place sa sughitz… :mrgreen:

  11. Florin – procesele s-au castigat si se castiga in continuare, iar ACR-ul (da, mai exista…) asigura suportul juridic. Faza cu ACR am citit-o, sper sa nu fie tzeapa.

  12. Am luat un Ford Focus C-max din nov.2004.La RAR mi-au scos-o cu E3 desi pe certif.de inmatr.original(Franta)are129gCO2noxe.Este normal.Daca nu ce solutii am?Am luat-o pe factura din Ro(societate-societate)pe care vanzatorul(parc auto) a trecut an fabr.2oo5 si mi-a spus ca e E4.La RAR s-a vazut adevarul.Ce pot face?

  13. luiza – nu tin partea RAR, dar nu exista nicio legatura intre norma Euro si emisiile de CO2.

    Norma Euro masoara in principal urmatoarele noxe: monoxid de carbon, hidrocarburi, compusi de azot si particule materiale.

    Dioxidul de carbon (CO2) este un rezultat al arderii combustibilului si – indiferent de norma Euro – depinde doar de consumul masinii.

  14. Salut.Nu inteleg,daca CE accepta noua formula de calcul,cum ar mai permite Romaniei sa practice inca 2 luni taxa ilegala de acum :|.Vor mai fi incasati bani ilegal. Nu mi se pare ok.Just ca justitia e justa.

  15. Exista raspundere pentru astfel de ilegalitati. Datorita banilor pe care este nevoit sa-i inapoieze oamenilor care castiga procese, statul se va autosesiza si va demara o ancheta, pentru a afla cine se face vinovat de pagubirea sa.

    Ma rog, asa ar fi normal… Probabil ca totul va demara dupa debarcarea de la putere a unor responsabili.