feb. 172008
 

Au aparut deja anumite dezinformari referitoare la „taxa auto pe CO2” propusa de Guvern. De aceea, chiar inainte de a ne incheia deplin documentarea pe acest subiect, ne consideram obligati moral sa publicam cateva specificatii de baza, pentru a constitui o prima sursa (minima, dar corecta…) de informatii legate de taxe similare aplicate in interiorul UE.

1. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile noi?

Pentru stabilirea oficiala a cantitatilor de CO2 emise de un automobil in vederea taxarii, in nicio tara UE nu se aplica vreo formula de calcul, singurele valori acceptate fiind doar cele prezentate in specificatiile tehnice ale producatorilor, calculate in baza unor normative. Emisiile de CO2 prezentate de producator vor fi considerate stabile (identice, fara modificari aduse de uzura motorului) pana la casarea masinii, indiferent de vechime.

2. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile vechi sau standard non-UE ?

Deoarece obligativitatea inscrierii in specificatiile tehnice a emisiilor de CO2 este relativ recenta (1998), exista masini vechi (sau standard non-UE) ce nu au inscrisa explicit aceasta caracteristica.

In acest caz, emisiile de CO2 nu se masoara (este prea scumpa pentru cetatean metoda determinista), fiecare stat in parte optand pentru cuantumuri reglate in functie de cilindreea motorului sau puterea acestuia. In Marea Britanie, pentru toate masinile inmatriculate in UE inainte de 1 ianuarie 1998, emisiile de CO2 sunt apreciate in functie de cilindree. In Franta, pentru masinile inmatriculate UE inainte de 1998 se aplica taxe calculate in functie de „puterea fiscala”, care depinde de puterea reala a motorului.

3. Care sunt tarile cu taxe pe CO2? Cum arata aceste taxe?

Aveti aici TABELUL OFICIAL A.C.E.A. [PDF file] (Asociatia Europeana a Constructorilor Auto). Atentie, taxele franceze din tabel nu mai sunt de actualitate ele fiind modificate la inceputul anului 2008.

Din 2008, taxa din Franta are urmatoarea forma:
– pana la 160 g CO2/km: 0€ (da, zero, ati citit bine);
– intre 161 si 165 g CO2/km: 200 €;
– intre 166 si 200 g CO2/km: 750 €;
– intre 201 si 250 g CO2/km: 1600 €;
– incepand cu 251 g CO2/km: 2600 €.

4. Cum va fi taxa la noi?

Cica vom afla intr-o saptamana de la data scrierii acestui articol (17.02.2008)…

5. Care este tendinta europeana?

Uniunea Europeana gandeste un sistem unitar pentru toate statele pe care le cuprinde, folosind principiile nediscriminarii intre cetatenii europeni. Conform acestei tendinte, UE propune abolirea taxei de prima inmatriculare pentru un autovehicul cumparat din interiorul uniunii, indiferent ca este nou sau la mana a doua. Aceasta taxa „de inmatriculare” va fi inlocuita cu una anuala „de circulatie”, bazata pe emisiile de CO2 si care va avea un cuantum mult mai mic, probabil 10% din taxa actuala. Aceste directii sunt – deocamdata – doar in faza de deziderat, fiind incluse doar in proiecte oficiale supuse dezbaterii politice.

Precizare importanta: – nu exista niciun proiect oficial european care sa contina premonitiile bizare ale Guvernului Romaniei, conform carora ar fi iminenta „interdictia de circulatie a masinilor mai vechi de 10 ani”. In schimb, exista proiecte serioase de inasprire a controalelor tehnice pentru autovehiculele care circula in interiorul UE. Cu voia dvs., sesizez o diferenta majora intre cele doua abordari.

Acest articol nu este un tratat stiintific, existand multe detalii tehnice omise deliberat, pentru a facilita lectura rapida. Daca doriti informatii suplimentare, puteti folosi interfata de comentariu de mai jos.

  186 comentarii despre “Taxe UE pentru emisii auto de CO2”

  1. pai si daca masina e euro 2 si e abricata in 99 sau 2000????pe ce se va baza aceasta taxa???tot pe norma euro?

  2. zoli – Acest detaliu este tratat diferit de la tara la tara. Daca este Euro2, masina poate fi taxata dupa criterii foarte variate… Vom sti exact doar cand vom vedea forma proiectului.

    Cica acest lucru se va intampla saptamana viitoare.

  3. sunt noua pe aici,si mai mult de atat sunt si femeie asa ca va rog sa ma iertati daca pun intrebari prostesti.Am un peugeot 206,benzina,2002,inscris in Franta si asigurat tot acolo.as vrea sa il vand in Romania si nu stiu ce este mai bine?Sa-i platesc taxa sau sa astept modificarile care se vor face?Nu stiu ce euro este si nici nu stiu unde sa ma uit pentru a afla.Cat despre emisiile de CO2 nici atat.Va multumesc pentru intelegere.

  4. mihaela cismas – pe rand:

    1. nu exista intrebari prostesti.

    2. 206 benzina 2002 este Euro3.

    3. E mai bine sa asteptati un pic. Luni guvernul anunta noua taxa si vom sti cum arata si cand va intra in vigoare (cel mai probabil in iulie). Merita sa asteptati pt ca taxa va fi MULT mai mica la tipul dvs de masina.

    4. Franta taxeaza dupa emisiile de CO2. Trebuie sa le aveti trecute pe undeva in „carte gris”.

  5. Va multumesc mult de tot.Pe carte gris a masinii apare un subpunct care ar trebui sa contina CO2(eng/km)dar locul este fara o valoare numerica.Asta inseamna ca ……nu stiu ce sa spun.Apare in schimb la subpunctul „indication de la classe environnemeentale de reception CE.1999/102A.Daca stiti ce inseamna ar fi grozav.Sunt intr-o mare bezna.Inca o data mii de multumiri.Faceti o treaba grozava si va admir ce rabdare aveti sa raspundeti la toti.

  6. In acest caz, inseamna ca aveti un model Euro3 fara emisii de CO2 publicate. Consumul va fi stabilit de RAR in baza unui tabel european care cuprinde si modelul dvs. Trebuie doar sa asteptati sa intre in vigoare noua taxa.

    Omologarea in baza normativului CE.1999/102A atesta faptul ca masina dvs este Euro3.

  7. Iulian,mai am o ultima intrebare.Asa cum am citit in presa se specifica ca in cazul in care emisia CO2 nu apare in cartea tehnica a masinii, evaluarea se va face pe cheltuiala proprietarului masinii.Credeti ca in cazul acesta sa fac RAR acum sau sa mai astept?Va multumesc.

  8. Iulian -inca odata trbuie sa-ti multumesc pentru raspuns, si apreciez tot ce faci aici .Dar da-mi voie sa fac si eu un comentariu, vizavi de „FRAIERII” care cumpara second hand peste 100000 km.
    Eu fac parte ditre cei care cumpara un 4×4 nu pentru a face fite ,ci pur si simplu ca am nevoie de un off road (nu neaparat unul veritabil,pur singe, pentru ca foarte multi dintre asa-zisii cunoscatori nu prea fac diferenta intre SUV si un off road) OK. si acum sa revenim laproblema cu FRAIERII, pai daca crezi ca merita sa dai 40-50000 euro pe un off road sau SUV nou, pe care il bag in noroi pina la bara de protectie si se mai suie un tovaras de vinatoare cu ciinele si cismele pline de sloata pe mocheta eu unul nu cred. si inca ceva am luat un ISUZU troper din 1989 in anul 1998avea la bord 250000 km.am facut cu el in conditiile descrise mai sus 350000km.si tot masina este ( credema ca stiu ce vorbesc’ intimplator lucrez in domeniu)
    asa ca povestea cu masini de 7-8-9 ani care sint de casat, (mai ales Japoneze sintpovesti de ale lui Tariceanu. sorii

  9. gelu – ai dreptate 100% in ce te priveste, ca mare pasionat. Daca iti pui mintea tu poti sa scoti 100CP si dintr-o Dacie veche. Nu tu esti problema.

    Referirile mele privesc utilizatorii obisnuiti – care au alte specializari, hobbyuri sau inclinatii decat „motorul” – care pot pune gresit egal intre o masina noua si una SH. Ei se entuziasmeaza cu informatii de pe net, cumpara si dupa aceea regreta.

    Eticheta de „fraier” nu este una pusa de mine, ci de vanzatorii de SH f. vechi. Deduc din raspunsul tau ca ai inteles corect acest detaliu.

  10. mihaela cismas – evaluarea se face doar daca nu vi se gaseste masina in tabelele despre care va vorbeam ceva mai devreme. Daca sunteti in tabele, nu trebuie sa platiti nimic.

    Haideti sa asteptam sedinta de guvern de luni, sa vedem clar si exact despre ce este vorba si dupa aceea ne mai sfatuim o data.

  11. Iulian , eu am un VW din 2000, motor 1.6 ,in acte scrie D4. La RAR au zis ca are Euro 2.Inca nu am inmatriculat-o .Pot face vreo contestatie , am vreo sansa la Euro 3 ?

  12. mirela – ca sa te pot ajuta, spune-mi te rog ce anume te face sa fii atat de sigura ca masina ta este Euro3?

    Daca este Euro2? Norma D4 nu exclude posibilitatea ca masina ta sa fie Euro2.

    Da, se poate face o contestatie, dar daca masina este Euro2, al doilea verdict va fi identic cu primul. Ce te face sa crezi ca masina ta este Euro3?

  13. iulian ca tot veni vorba vreau sa te intreb ceva…exista posibilitatea ca cei de la rar la o masina euro 3 s o incadreze euro 2 doar pt ca u sa platesti mai mult taxa de inmatriculare???ca banuiesc ca la asta se refera si mirela..

  14. nu vad niciun avantaj pentru lucratorul RAR care sa justifice riscul de a-si pierde jobul caldut…

    scenariul este posibil, dar nu e probabil.

  15. iulian -Cei din germania imi tot spun ca e euro 3 , dar avind in vedere ca am cumparat-o de la un autohouse e posibil ca cei din Romania sa aiba dreptate.
    Nu ai aflat inca nimic despre noua taxa ?