feb. 172008
 

Au aparut deja anumite dezinformari referitoare la „taxa auto pe CO2” propusa de Guvern. De aceea, chiar inainte de a ne incheia deplin documentarea pe acest subiect, ne consideram obligati moral sa publicam cateva specificatii de baza, pentru a constitui o prima sursa (minima, dar corecta…) de informatii legate de taxe similare aplicate in interiorul UE.

1. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile noi?

Pentru stabilirea oficiala a cantitatilor de CO2 emise de un automobil in vederea taxarii, in nicio tara UE nu se aplica vreo formula de calcul, singurele valori acceptate fiind doar cele prezentate in specificatiile tehnice ale producatorilor, calculate in baza unor normative. Emisiile de CO2 prezentate de producator vor fi considerate stabile (identice, fara modificari aduse de uzura motorului) pana la casarea masinii, indiferent de vechime.

2. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile vechi sau standard non-UE ?

Deoarece obligativitatea inscrierii in specificatiile tehnice a emisiilor de CO2 este relativ recenta (1998), exista masini vechi (sau standard non-UE) ce nu au inscrisa explicit aceasta caracteristica.

In acest caz, emisiile de CO2 nu se masoara (este prea scumpa pentru cetatean metoda determinista), fiecare stat in parte optand pentru cuantumuri reglate in functie de cilindreea motorului sau puterea acestuia. In Marea Britanie, pentru toate masinile inmatriculate in UE inainte de 1 ianuarie 1998, emisiile de CO2 sunt apreciate in functie de cilindree. In Franta, pentru masinile inmatriculate UE inainte de 1998 se aplica taxe calculate in functie de „puterea fiscala”, care depinde de puterea reala a motorului.

3. Care sunt tarile cu taxe pe CO2? Cum arata aceste taxe?

Aveti aici TABELUL OFICIAL A.C.E.A. [PDF file] (Asociatia Europeana a Constructorilor Auto). Atentie, taxele franceze din tabel nu mai sunt de actualitate ele fiind modificate la inceputul anului 2008.

Din 2008, taxa din Franta are urmatoarea forma:
– pana la 160 g CO2/km: 0€ (da, zero, ati citit bine);
– intre 161 si 165 g CO2/km: 200 €;
– intre 166 si 200 g CO2/km: 750 €;
– intre 201 si 250 g CO2/km: 1600 €;
– incepand cu 251 g CO2/km: 2600 €.

4. Cum va fi taxa la noi?

Cica vom afla intr-o saptamana de la data scrierii acestui articol (17.02.2008)…

5. Care este tendinta europeana?

Uniunea Europeana gandeste un sistem unitar pentru toate statele pe care le cuprinde, folosind principiile nediscriminarii intre cetatenii europeni. Conform acestei tendinte, UE propune abolirea taxei de prima inmatriculare pentru un autovehicul cumparat din interiorul uniunii, indiferent ca este nou sau la mana a doua. Aceasta taxa „de inmatriculare” va fi inlocuita cu una anuala „de circulatie”, bazata pe emisiile de CO2 si care va avea un cuantum mult mai mic, probabil 10% din taxa actuala. Aceste directii sunt – deocamdata – doar in faza de deziderat, fiind incluse doar in proiecte oficiale supuse dezbaterii politice.

Precizare importanta: – nu exista niciun proiect oficial european care sa contina premonitiile bizare ale Guvernului Romaniei, conform carora ar fi iminenta „interdictia de circulatie a masinilor mai vechi de 10 ani”. In schimb, exista proiecte serioase de inasprire a controalelor tehnice pentru autovehiculele care circula in interiorul UE. Cu voia dvs., sesizez o diferenta majora intre cele doua abordari.

Acest articol nu este un tratat stiintific, existand multe detalii tehnice omise deliberat, pentru a facilita lectura rapida. Daca doriti informatii suplimentare, puteti folosi interfata de comentariu de mai jos.

  186 comentarii despre “Taxe UE pentru emisii auto de CO2”

  1. Pentru o eventuala taxa, singurele emisii luate in calcul sunt DOAR cele date de producator si prinse in fisa de omologare.

    Calculatoarele nu au relevanta juridica.

  2. Ice are dreptate , ar trebui sa facem ceva , sa iesim in strada sa le aratam ca NU suntem de acord . Nu conteaza parerea celor 100 000 de romani care au semnat petitia ? Mai importante sunt averile personale care le fac politicienii ? Pleaca Ford si Renault ? Nu au decat sa se duca sa produca masini la ei in tara cu mana de lucru de 10 ori mai scumpa .
    Si Tariceanu tot spune de ” samsarii ” din vitan dar nu se gadeste nici o clipa la sutele de mii de romani care poate ar vrea sa isi ia o masina buna care si-o permit .

  3. Fratilor, daca si de data asta ne-o trag, ar trebui sa luam aminte de la vecinii nostri albanezi din Kosovo: Si-au dorit atat de mult independenta incat au trecut peste cadavre de sarb…
    Intrebare: Suntem in stare sa trecem peste cadavre de parlamentar…???

  4. Aline, Tariceanu cu ce oare se deosebeste de un ”samsar”…???

  5. o sa te votez taricianule cand scoti taxaaaa si cum ne mineti u asa te mintim si noi eu am salaru de 5 milioane cu sa platesc 3600 euro esti un …. mare de tot iti scade scaunu sstai linistit

  6. akum 2 luni park iulian senos promitea si asigura pe toata lumea k taxa auto se va skimba , am ajuns in februarie , s-a adoptat noua taxa de inmatrikulare , dar knd intra in vigoare ? in iulie ? knd in iulie knd astia akum propun o noua taxa? ce se ai inpampla q 2 taxa? o uitam?mai bn iulian zi la toata lumea sa nu isi mai faca vise si sa realizeze k traim in romania (q ” r” mik pt un jeg de tara ) si nimik nu e pt popor , fiindk si ei dak ar fii akolo sus tot nu ar face nimk pt lume , ar incepe sa traga pt ei….

  7. nimic nu e concret.speculatii, propuneri,”ce se aude” , nu se intampla nimic.Insa a fost lansat noul model de Dacie, asta e cel mai important, zice Balariceanu, nu taxa auto.

  8. Au zis ca modifica proiectul de ordonanta in 2 saptamani, dar a trecut si a 3a cu la fel de multa gratie.

    Cat despre Sandero, discutiile se poarta pe topicul: dacia-sandero-primele-impresii

  9. da iulian asa stiam si eu ca sapt asta trebuia sa apara noua forma de taxa dar……se pare ca tariceanu se joaca cu nervii nostri

  10. bulgaria are taxa de inmatricuare?? pt ca am citit un articol conform caruia bulgaria ar urma sa majoreze taxa auto…..

  11. da belgin, au o taxa unica de vreo 200 € pt orice masina. Nu stiu exact, dar asa am auzit.

  12. ei se pare ca au reusit sa termine … uuuffff … o saptamana s-a transformat intr-o luna , dar pana la urma se pare ca IN SFARSIT avem noua formula valabila de la 1 iulie !!! una pe CO2 in conformitate cu legislatia europeana ; mai ramane de vazut numai un mic detaliu : cunatumul ! daca aveti informatii in acest sens sunt foarte dornic sa le aflu !

  13. iulian -zi fratioare ceva daca sti, asa cum bine zice si Dan, care este ultima varianta cu nenorocirea asta de taxa ?
    cu deosebit respect gelu.

  14. gelu – nu vreau sa ma hazardez. Inca nu cred ca cifrele sunt finale. Se pare ca taxa va arata ff decent.

  15. IULIAN,
    lamureste-ma, te rog cu o chestie: am un A4, 2004, 1.8T BFB, euro 2 (doi, da, fabricat pentru Rusia), adus din Rusia (unde a fost importat temporar si inm cu CD). RAR refuza sa-mi elibereze CIV pe motivul ca este EU2 din afara EU. Ce pot face? sa fac testul dinamic, poate iese EU3 (are 45ooo km)? sa demonstrez (daca da, cum) ca tara de origine este Germania?
    multumesc anticipat.