mai 142007
 

qqai_sx4.jpgLa lansarea sa in Romania, s-a spus ca Nissan Qashqai este un competitor comun pentru VW Golf si SUV-uri mici gen Toyota RAV4. Nu sunt de acord. Nissan Qashqai este un crossover 100%, adica o clasa complet separata de cea a Golfului sau cea a lui RAV4. Singura competitie in care poate intra Qashqai este doar cea a crossoverelor de ultima generatie, iar cel mai apropiat de protretul robot ideal este Suzuki SX4.

Crossover-ele au fost inventate pentru a cuceri publicul american, mare iubitor de masini spatioase. Surpriza cea mare o constituie succesul lor in Europa, unde uzinele producatoare de corssovere sunt depasite de valul de cereri. Tara noastra inca este considerata piata cu absorbtie mica si, de aceea, batalia „cross” la noi va incepe abia cand se vor produce suficiente masini, cel mai probabil in 2008. Acesta e trendul si – prin urmare – va prezentam un studiu comparativ intre Nissan Qashqai si Suzuki SX4. Ambele tractiune 4×2.

Qashqai este construit pe platforma „C” a Aliantei, cea pe care este construit si Megane 2, fapt care justrifica greutatea cu 200 kg mai mare fata de SX4. SX4 este ridicat pe o platforma de clasa „B” (cea de Swift), extinsa. Asadar, ar fi de asteptat sa avem un Qashqai mare si un SX4 mic, insa lucrurile nu stau chiar asa. Haideti sa privim fotografiile.

SX4 este mai mic, insa strict in sensul de „mai scurt” (cu 21 cm), aceasta diferenta fiind imediat vizibila la profunzimea portbagajului. Plusul de 3 cm la latime si cel de 5 cm la inaltime nu sunt sesizabile la interior ca avantaj pentru Qashqai.

Si la Qashqai si la SX4, bancheta spate are doar 2 locuri REALE pentru adulti sau 3 locuri pentru copii. Inghesuiti – este adevarat – incap chiar si 3 adulti pe bancheta spate, insa in aceasta „configuratie” nu incurajam pe nimeni sa parcurga distante interurbane. 3 copii (sau persoane cu proportii mai mici) stau foarte confortabil pe bancheta spate in cazul calatoriilor lungi, fiind existente 3 centuri de siguranta. In cazul adultilor, pe locurile din spate persoanele mai inalte de 1,80 m pot lovi tavanul cu capul in cazul vreunui hop mai mare. Observatie valabila in cazul ambelor masini.

Lucrurile se schimba total la scaunele fata. Confortul pentru locurile din fata este senzational, la volan putandu-se aseza chiar si un urias de 2 metri, in ambele modele.

Dotarile si rasfaturile interioare difera de la versiune la versiune, SX4 fiind semnificativ mai bine echipat decat Qashqai la pret egal. Varietatea versiunilor celor doua modele este imposibil de prins intr-o comparatie directa. „Calcand” intentionat in capcana gadgeturilor si aruncand un ochi in zona echiparilor superioare, putem preciza ca – spre diferenta de SX4 – pe Qashqai puteti gasi aer conditionat automat bi-zona, oglinzi pliabile electric sau torpedou racit. Pe de alta parte, daca Nissan Qashqai abia incepe se existe de la 19.000 euro, pe un Suzuki SX4 la 15.000 euro aveti deja aer conditionat automat si comenzi audio pe volan. Si toate acestea la o calitate egala a finisajelor (adica una medie).

Daca punem masinile in miscare, vom simti rapid cateva diferente:
Avantaj Qashqai – motorizari cu putere specifica mai mare. Un litru de cilindree Qashqai este mai putenic decat un litru de cilindree SX4. Acest avantaj se simte in cazul unei depasiri la viteze mari, Qashqai putand sa creasca viteza de la 120km/h la 160km/h mai rapid decat SX4.
Avantaj SX4 – cutia de viteze. Datorita cutiei (cu miros italian…) SX4 este mai sprinten decat Qashqai, chiar daca Nissan-ul e mai puternic. Plecand de pe loc, SX4 cu motorizarea de 1,5 litri benzina atinge 100 km/h in 11 secunde, in timp ce lui Qashqai ii trebuie 12 secunde, cu motorizarea de 1,6 litri si 16 cai in plus.

Dezavantaje Qashqai
– zgomot mai mare la turatii mari (problema clasica preluata de la SUV-urile Nissan), iar radio-CD-ul nu controleaza automat volumul muzicii pentru a acoperi cresterea zgomotului de fond.
– balans mare la viteze de peste 60 Km/h in momentul virajelor. Chiar si cele mici, de trecere de pe o banda pe alta (sesizabil fara ESP, cu ambreiaj calcat).
– servodirectie greoaie la viteze mici si prea usor manevrabila la viteze mari;
– un usor zdranganit al hayonului, care apare sporadic pe drumuri denivelate.

Dezavantaje SX4
– stalpul fata gen „Picasso” (lat, cu triunghi vitrat) creaza uneori probleme pentru vizibilitatea in anumite viraje;
– display-ul informational nu calculeaza distanta ramasa de rulat pana la epuizarea combustibilului.

Inaltimea fata de sol a sezutului scaunelor fata (caracteristica importanta la crossovere) este identica la ambele modele, aproximativ 90 cm. Qashqai si SX4 ofera senzitii aproximativ egale de confort. Cei 5 cm cu care Qashqai este mai inalt decat SX4, nu se sesizeaza la interior. Nu contrazicem legile matematicii, fiind vorba doar de confortul superior si pozitionarea ingenioasa a scaunelor de la SX4.

Suzuki SX4 reuseste mai bine sa intoarca privirile dupa el decat Nissan Qashqai. Desenul frontal are personalitate datorita blocurilor optice „incruntate”, mai reusite decat cele de la modelele Peugeot-Citroen. Preturile Qashqai pornesc de la 18800 euro (toate taxele incluse), in timp ce SX4 poate fi achizitionat de la 14500 euro (tti) intr-o configuratie decenta (aer automat, audio pe volan, etc.).

Qashqai a fost lansat ca simbol al transportului urban, iar aceasta alegere are deplina acoperire. Consumul in trafic „bara la bara” al Qashqai este mai bun cu aproape 1 l/100 km, fata de SX4. Fara manevre bruste, condus cu blandete, SX4 are un consum urban (la inghesuiala) de aproximativ 10,5 l/100km. Daca ii testati sprinturile intre doua semafoare, consumul poate sari chiar la 12 litri (cu AC pornit). In aceleasi conditii, consumul lui Qashqai in oras la inghesuiala se situeaza intre 9,5 si 11 l/100km. Aceasta este o performanta notabila, in conditiile in care cilindreea lui SX4 este cu 0,1 litri mai mica.

De gustibus non disputandum. Marca Suzuki este mai cunoscuta pentru motociclete decat pentru crossovere. Poate ca asa se justifica diferenta de pret fata de Nissan, mai cunoscut pentru SUV-urile sale. Daca nu aveti slabiciuni pentru vreuna din sigle, puteti alege linistit oricare dintre modele. Poate, un mic avantaj pentru SX4, insa e foarte posibil sa fie vorba deja de subiectivismul redactiei…

Acest articol primeste anumite completari in „Nissan Qashqai – record istoric la Euro NCAP”, un articol mai recent.

  206 comentarii despre “Drive test – Nissan Qashqai vs. Suzuki SX4”

  1. Piata de masini second-hand din Cluj. Stiu ca suna aiurea ๐Ÿ™‚

    Am gasit masina in piata, linga multe alte masini cu adevarat SH, desi tehnic vorbind, masina e noua.

    Prima inmatriculare a masinii a fost in 17.07.2007, in Ungaria, prima inmatriculare in RO a fost in 17.08.2007 si noi am cumparat-o simbata, 01.09.2007.

    Mot-a-mot luat, masina e la mina a doua, desi tehnic vorbind e noua. Are abia 2600km.

    V-am bagat in ceata, asa-i ? ๐Ÿ™‚

  2. Tocmai mi-am comandat un SX4 full de 1,6 4X4 benzina.
    Din ce am vazut la mashinuta pare ok sper sa nu ma dezamageasca.
    Spun asta pentru ca acum am un Clio 3 1,6 care rupe asfaltul.

  3. E deplasata comparatia intre sx4 si clio3 – sunt lumi diferite.

    sx4 este mult peste…

  4. Cam cat dureaza livrarea efectiva a unui SX 4 de la momentul iesirii din fabricatie?

  5. Catalin, cred ca asta e o informatie pe care o poti lua numai de la dealer…

  6. Emil, sa spui cateva impresii despre masina comandata, daca a venit.
    EU am facut sambata drive test si sincer ma bate gandul sa o comand. Astept SIAB-ul sa vad daca vor veni si cu o oferta in conditiile in care se pare ca termenul de livrare a crescut (comanda octombrie, livrare mai). Eu oricum nu ma grabesc.

  7. Dragosg – fii sigur ca Emil dupa ce ii vine masina va lua la rand toate forumurile sa impartaseasca febra masinii noi… ๐Ÿ˜€ ๐Ÿ˜€ ๐Ÿ˜€ Nu ma indoiesc.

  8. In primul rand nu s-a precizat in articol k Nissanul QASHQAI este cea mai sigura masina din lume dupa testul de siguranta Euro NCAP.
    Cat despre achizitionare unui QASHQAI trebuie sa astepti intre 6 luni si 1 an, asta o spun nu k asa am auzit, ci pt k stau la coada sa-mi iau, abia de la 1 ian 2008 au spus k vor mai deschide o linie de productie.

  9. Adrian – te referi la un articol scris in 14 mai. Nu-i corect sa il comentezi in contextul lui 20 septembrie…

    Cat despre cele 5 stele Qashqai te rog sa citesti articolul APARUT MAI TARZIU (pe 23 mai) „Nissan Qashqai – record istoric la Euro NCAP” 8)

  10. In clz, voi ce mi-ati recomanda sa cumpar: SX4 sau Qashqai? As inclina spre Nissan,dar totusi SX4 e cu vreo 3000 euro mai ieftina.

  11. Vali – raspunsul la astfel de intrebari nu-l gasesti pe net, ci in showroom.

    DRIVE TEST !!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

  12. Mda, iti dai seama ca exact la chestia asta ma gandisem si eu. Dar eu sunt din Brasov si nu cred ca este vre-un showroom Suzuki aici. + ca testdrive cu qashqai mai greu in conditiile in care dureaza 6 luni sa vina masina.

  13. IN CONCLUZIE: Vreau sa vad un SX4, macar sa ma sui in el. UNDE IL GASESC ???

  14. Vali, nu stiu sa-ti zic nimic de Suzuki in Brasov. Cat despre drive-test Qashqai ce are drive-testul cu cele 6 luni de asteptare la livrare?? masinile de drive test se afla in parmanenta la showroom – nu trebuie sa astepti.

  15. as dori si eu un raspuns:|…..Nissan Qashqai pe 1.6l este 4xd???? pt k la unele motorizari scrie „pwd 2” sau „All_mode” ce inseamna???? Cu respect 4 all! ! ! !:D