ian. 122007
 

(revizuit in August 2008)

Dupa aderarea la Uniunea Europeana, cea mai adanca enigma auto pe piata SH o reprezinta normele germane de poluare D3 si D4. Ce-i cu ele? De ce RAR nu face echivalenta intre D4 si Euro4? Ce inseamna de fapt D3 si D4?

Legatura intre norma D3 (Deustche3) si Euro3 este foarte stransa, ambele fiind recunoscute de autoritatile europene. Normele germane „D” au aparut in anul 1996, la momentul implementarii Euro2, cu scopul de a incuraja protectia mediului prin oferirea de reduceri de taxe. La vremea respectiva, Euro3 si Euro4 se aflau abia in proiect, iar multi dintre constructorii auto aveau mari rezerve ca aceste standarde ar putea fi indeplinite vreodata.

Pe acest fond, legiuitorul german a imaginat cele doua norme, D3 si D4, dupa „chipul si asemanarea” viitoarelor Euro3 si Euro4. Ideea a fost aceea de a incuraja achizitionarea masinilor mai putin poluante, adica neamtul care isi achizitioneaza o masina norma D3 se bucura de reduceri de taxe, la fel intamplandu-se si cu D4.

Deci, D3 = Euro3 si D4 = Euro4… Nu, nu-i asa !

Norma D3 prevede exact aceleasi praguri pentru poluanti ca si Euro3, iar D4 aceleasi praguri cu Euro4. Datorita acestei aparente identitati intre cele doua tipuri de norme, pe piata noastra (evident cea de SH, a masinilor cumparate din Germania sau alte state care au adoptat sistemul) a aparut o confuzie majora. Cele doua norme par identice, dar nu sunt.

Pai, daca sunt identice la noxe admise, unde apar diferentele?

Pentru a da raspuns la aceasta intrebare, trebuie sa va amintesc principala diferenta intre normativul Euro2 si Euro3. Odata cu normele Euro 3, noxele emisiilor auto au inceput sa fie standardizate si „la rece” (motorul de dimineata), nu doar „la cald” (motor in regim normal de temperatura), asa cum fusese in cazul Euro2. Mai tarziu, la momentul Euro4, a aparut o regula noua – masina trebuie sa isi respecte standardul de emisii pentru cel putin 100.000 km, in loc de 60.000 km cum era la Euro3.

Ei bine, ideea este ca la implementarea fiecarei norme Euro au existat proceduri de masurare a noxelor din ce in ce mai complicate (din punct de vedere tehnic), denumite Cicluri Euro. Norma Euro2 a fost implementata prin masuratori in Ciclu Euro2, Euro3 a venit cu Ciclul Euro3, iar Euro4 cu Ciclul Euro4. Asa cum spuneam si mai devreme, aceste cicluri au devenit din ce in ce mai complexe si mai dure pentru masini. Duritatea crescuta a acestor Cicluri de testare si masurare a standardelor Euro face diferenta dintre un D3 vechi, adica un Euro 3 masurat in Ciclu Euro2 si un Euro3 veritabil, adica Euro3 masurat in Ciclu Euro3.

Confuzia romaneasca din piata SH a fost adancita si de faptul ca – in timp – incepand cu Ianuarie 2000, norma D3 a devenit (teoretic) identica cu norma Euro3 (in timp ce D4 ramanea masurata in Ciclu Euro3). Incepand cu Ianuarie 2005 si norma D4 devine (teoretic) identica cu standardul Euro4.

Dar care este diferenta intre teorie si realitate?

Sa luam cazul Euro4, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2005. Ceea ce nu se stie despre data reala a implementarii Euro4 este planul de esalonare a setarii liniilor de productie pentru toti producatorii auto. Data de 1 ianuarie 2005 a fost obligatorie doar pentru modelele absolut noi, restul productiei avand la dispozitie inca un an de zile pentru implementarea normei.

Prin urmare:
– TEORETIC: Masina produsa pana in Ianuarie 2000, va fi Euro2, indiferent daca este atestata de nemti D3 sau D4. PRACTIC termenul este 2001.
– Masina produsa dupa Ianuarie 2000, dar pana in Ianuarie 2005 este Euro3, indiferent de norma D. (practic 2006)
– Dupa Ianuarie 2005, D3 este 100% echivalent Euro3, iar D4 100% Euro4.

Atentie, regula de mai sus nu este una matematica, pe care sa o aplicati cu ochii inchisi. Exista producatori care au parcurs intreg anul de tranzitie, iar altii care s-au aliniat la noua norma chiar cu un an inainte. Si – colac peste pupaza – nici in cadrul activitatii aceluiasi constructor auto, lucrurile nu stau la fel la toate modelele produse…

EXEMPLU IMPORTANT: – In anul 2000 Ford Germania a trecut la Euro 3 doar pentru motorizarile benzina. Motorizarile diesel de la Ford au devenit Euro3 abia in 2001! Credem ca ar fi o sugestie buna pentru cei care isi cumpara masini SH (cele in ale caror carti de identitate nu apare explicit norma euro) sa pastreze in general o anumita rezerva fata de anul de productie 2000 (adica iunie 99 – iunie 2000). In aceasta perioada au fost epuizate stocuri de motorizari euro2, iar achizitionarea unei astfel de masini poate oferi surprize neplacute pentru cei care doresc sa plateasca in Romania taxe mai mici la inmatriculare.

In concluzie, norma D (2,3,4,5 sau 6) nu are nici o relevanta pentru legislatia romaneasca. Daca va aduceti masini din Germania (sau alte state care au asimilat norma D) singurul criteriu este acela al datei de fabricatie. Atentie mare – DATA FABRICATIEI si nu data inmatricularii, cea trecuta pe talonul strain. Dar nici acest criteriu nu este unul absolut sigur, ci doar orientativ.

Pentru a avea un tablou complet al acestei probleme, iata istoricul standardelor europene pentru emisiile masinilor mici (sub 3,5t) din vestul Europei. Nu uitati ca aceste date se refera la modele absolut noi, cele aflate deja in productie la datele respective avand inca un an la dispozitie pentru aliniere la noul standard:

– non-euro pana in Iulie 1992.
– Euro1 din Iulie 1992
– Euro2 din Ianuarie 1996
– Euro3 din Ianuarie 2000
– Euro4 din Ianuarie 2005

Si in viitor:
– Euro5 din Septembrie 2009
– Euro6 este in proiect, neavand inca o data finala de implementare.

Trebuie spus ca exista deja pe piata masini care indeplinesc normele nemtesti D5 si chiar D6, ambele mai dure decat Euro4, insa nimeni nu poate sti daca la data implementarii Euro5 si Euro6, D5 si D6 vor fi perfect echivalente Euro5 si 6. Vom trai si vom vedea, la sfarsitul lui 2009.

NU UITATI:
Unii producatori s-au aliniat la Euro4 mai devreme de ianuarie 2005, pe anumite motorizari (nu pe toate), iar datele exacte la care au facut trecerea nu au fost date niciodata publicitatii. Articolul are doar scopul unei informari orientative, de intelegere a fenomenului, nicidecum acela de a suplini sau de a inlocui in vreun fel cataloagele auto.

Acest articol are continuare in aici

  324 comentarii despre “Normele auto D3 si D4, echivalent EURO. „Second hand” Germania.”

  1. Vectra an 1997 = Euro2.

  2. Senosh ce inseamna ´´acte´´, brief(cartea masinii)sau fahrzeugschein(talonul auto)?
    Pt ca ce ai scris mai sus ai precizat ca ce se afla in ´´acte´´ recunoaste RAR…
    Explica-mi te rog!

  3. Senosh ce inseamna ´´acte´´, brief(cartea masinii)sau fahrzeugschein(talonul auto)?
    Pt ca ce ai scris mai sus ai precizat ca ce se afla in ´´acte´´ recunoaste RAR…
    Explica-mi te rog!

  4. „Acte” e un cuvant tampit si inexpresiv pe care l-am folosit din graba.

    Despre BRIEF este vorba, Marius.

  5. Salut!
    Se poate ca un Fiat Punto din 2002 (59kw/80cp, motor 1.2 16v, 6 viteze) sa fie Euro 4?

    Multumesc anticipat senosh! 🙂

  6. ccc – n-am gasit motorizarea ta in cataloagele mele. E sigur 2002?

    Pentru a cauta cu mai mult succes, te rog mai da-mi niste informatii. Cod motor (numele trecut in talon sau CI) si/sau serie sasiu ar fi grozav…

  7. ca sa nu mai postez links aici (ca nu stiu daca este permis sau nu), te rog, scrie-mi pe yahoo messenger (id: fotwenee)! Sunt online chiar acum pe acest ID.

    Multumesc mult!

  8. mobile.de este un site serios. In acelasi timp anuntul mi se pare un pic bizar.

    in 2002 masina a fost inmatriculata, anul de fab ar putea fi tot 2002.

    Cred ca doar Brief-ul poate face lumina. Nemtii – repet, baieti seriosi – au mai pus pe net D4 ca fiind Euro4 (ceea ce nu este corect in 90% din cazuri). Poate ca e vb tot despre confuzia asta.

    Personal ma indoiesc ca masina e Euro4, dar daca in Brief scrie ca e Euro4, atunci NU MAI INCAPE NICI O INDOIALA ca este Euro4. Poate le ceri si tu o copie dupa brief…

  9. Multumesc pt. ajutor. Asa gandeam si eu sa fac. Oricum nu voi pleca dupa o masina inainte sa cer brief-ul prin fax pt. ca nu imi permit „surprize” la fatza locului.

    PS: sunt inca online pe yahoo messenger (fotwenee). Daca ai putin timp scrie-mi te rog. As vrea sa te mai intreb cate ceva. Promit sa ma revanshez. 🙂

  10. pe calc la care sunt acum nici nu am mess si nici nu pot instala unul. sorry 🙁

  11. in acest caz (daca numai asta este impedimentul) poti folosi cu incredere site-ul http://www.meebo.com prin intermediul caruia te poti conecta la yahoo messenger foarte simplu si 100% safe, fara a instala nici un soft auxiliar (asta fac si eu in locurile unde „nu e voie cu messenger” :))

    Ideea este ca vreau sa iti dau IDul meu real pt. a putea comunica mai rapid atunci cand ai tu timp.

  12. e prea complicat… luni am mess si cred ca vom gasi timp sa vb. k?

  13. okay. lasa-mi un mesaj pe id-ul asta pe care l-am lasat aici si am sa verific eu maine de la birou. Seara buna in continuare!

  14. atzi zis ca masina produsa dupa ianuarie 2000 are euro3 indiferent de norma D, eu am un Opel Astra 1.6i16V cu D3(erstzulassung adica anul fabricatiei 09.2000 ),iar seria motor X16XEL si nu se afla pe listele de la RAR, asta ce inseamna ca are sau nu EURO 3 ???

  15. ma refer la listele RAR EURO3 de pe net , oare sa nu fie actualizate? 🙂 va multumesc