ian. 122007
 

(revizuit in August 2008)

Dupa aderarea la Uniunea Europeana, cea mai adanca enigma auto pe piata SH o reprezinta normele germane de poluare D3 si D4. Ce-i cu ele? De ce RAR nu face echivalenta intre D4 si Euro4? Ce inseamna de fapt D3 si D4?

Legatura intre norma D3 (Deustche3) si Euro3 este foarte stransa, ambele fiind recunoscute de autoritatile europene. Normele germane „D” au aparut in anul 1996, la momentul implementarii Euro2, cu scopul de a incuraja protectia mediului prin oferirea de reduceri de taxe. La vremea respectiva, Euro3 si Euro4 se aflau abia in proiect, iar multi dintre constructorii auto aveau mari rezerve ca aceste standarde ar putea fi indeplinite vreodata.

Pe acest fond, legiuitorul german a imaginat cele doua norme, D3 si D4, dupa „chipul si asemanarea” viitoarelor Euro3 si Euro4. Ideea a fost aceea de a incuraja achizitionarea masinilor mai putin poluante, adica neamtul care isi achizitioneaza o masina norma D3 se bucura de reduceri de taxe, la fel intamplandu-se si cu D4.

Deci, D3 = Euro3 si D4 = Euro4… Nu, nu-i asa !

Norma D3 prevede exact aceleasi praguri pentru poluanti ca si Euro3, iar D4 aceleasi praguri cu Euro4. Datorita acestei aparente identitati intre cele doua tipuri de norme, pe piata noastra (evident cea de SH, a masinilor cumparate din Germania sau alte state care au adoptat sistemul) a aparut o confuzie majora. Cele doua norme par identice, dar nu sunt.

Pai, daca sunt identice la noxe admise, unde apar diferentele?

Pentru a da raspuns la aceasta intrebare, trebuie sa va amintesc principala diferenta intre normativul Euro2 si Euro3. Odata cu normele Euro 3, noxele emisiilor auto au inceput sa fie standardizate si „la rece” (motorul de dimineata), nu doar „la cald” (motor in regim normal de temperatura), asa cum fusese in cazul Euro2. Mai tarziu, la momentul Euro4, a aparut o regula noua – masina trebuie sa isi respecte standardul de emisii pentru cel putin 100.000 km, in loc de 60.000 km cum era la Euro3.

Ei bine, ideea este ca la implementarea fiecarei norme Euro au existat proceduri de masurare a noxelor din ce in ce mai complicate (din punct de vedere tehnic), denumite Cicluri Euro. Norma Euro2 a fost implementata prin masuratori in Ciclu Euro2, Euro3 a venit cu Ciclul Euro3, iar Euro4 cu Ciclul Euro4. Asa cum spuneam si mai devreme, aceste cicluri au devenit din ce in ce mai complexe si mai dure pentru masini. Duritatea crescuta a acestor Cicluri de testare si masurare a standardelor Euro face diferenta dintre un D3 vechi, adica un Euro 3 masurat in Ciclu Euro2 si un Euro3 veritabil, adica Euro3 masurat in Ciclu Euro3.

Confuzia romaneasca din piata SH a fost adancita si de faptul ca – in timp – incepand cu Ianuarie 2000, norma D3 a devenit (teoretic) identica cu norma Euro3 (in timp ce D4 ramanea masurata in Ciclu Euro3). Incepand cu Ianuarie 2005 si norma D4 devine (teoretic) identica cu standardul Euro4.

Dar care este diferenta intre teorie si realitate?

Sa luam cazul Euro4, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2005. Ceea ce nu se stie despre data reala a implementarii Euro4 este planul de esalonare a setarii liniilor de productie pentru toti producatorii auto. Data de 1 ianuarie 2005 a fost obligatorie doar pentru modelele absolut noi, restul productiei avand la dispozitie inca un an de zile pentru implementarea normei.

Prin urmare:
– TEORETIC: Masina produsa pana in Ianuarie 2000, va fi Euro2, indiferent daca este atestata de nemti D3 sau D4. PRACTIC termenul este 2001.
– Masina produsa dupa Ianuarie 2000, dar pana in Ianuarie 2005 este Euro3, indiferent de norma D. (practic 2006)
– Dupa Ianuarie 2005, D3 este 100% echivalent Euro3, iar D4 100% Euro4.

Atentie, regula de mai sus nu este una matematica, pe care sa o aplicati cu ochii inchisi. Exista producatori care au parcurs intreg anul de tranzitie, iar altii care s-au aliniat la noua norma chiar cu un an inainte. Si – colac peste pupaza – nici in cadrul activitatii aceluiasi constructor auto, lucrurile nu stau la fel la toate modelele produse…

EXEMPLU IMPORTANT: – In anul 2000 Ford Germania a trecut la Euro 3 doar pentru motorizarile benzina. Motorizarile diesel de la Ford au devenit Euro3 abia in 2001! Credem ca ar fi o sugestie buna pentru cei care isi cumpara masini SH (cele in ale caror carti de identitate nu apare explicit norma euro) sa pastreze in general o anumita rezerva fata de anul de productie 2000 (adica iunie 99 – iunie 2000). In aceasta perioada au fost epuizate stocuri de motorizari euro2, iar achizitionarea unei astfel de masini poate oferi surprize neplacute pentru cei care doresc sa plateasca in Romania taxe mai mici la inmatriculare.

In concluzie, norma D (2,3,4,5 sau 6) nu are nici o relevanta pentru legislatia romaneasca. Daca va aduceti masini din Germania (sau alte state care au asimilat norma D) singurul criteriu este acela al datei de fabricatie. Atentie mare – DATA FABRICATIEI si nu data inmatricularii, cea trecuta pe talonul strain. Dar nici acest criteriu nu este unul absolut sigur, ci doar orientativ.

Pentru a avea un tablou complet al acestei probleme, iata istoricul standardelor europene pentru emisiile masinilor mici (sub 3,5t) din vestul Europei. Nu uitati ca aceste date se refera la modele absolut noi, cele aflate deja in productie la datele respective avand inca un an la dispozitie pentru aliniere la noul standard:

– non-euro pana in Iulie 1992.
– Euro1 din Iulie 1992
– Euro2 din Ianuarie 1996
– Euro3 din Ianuarie 2000
– Euro4 din Ianuarie 2005

Si in viitor:
– Euro5 din Septembrie 2009
– Euro6 este in proiect, neavand inca o data finala de implementare.

Trebuie spus ca exista deja pe piata masini care indeplinesc normele nemtesti D5 si chiar D6, ambele mai dure decat Euro4, insa nimeni nu poate sti daca la data implementarii Euro5 si Euro6, D5 si D6 vor fi perfect echivalente Euro5 si 6. Vom trai si vom vedea, la sfarsitul lui 2009.

NU UITATI:
Unii producatori s-au aliniat la Euro4 mai devreme de ianuarie 2005, pe anumite motorizari (nu pe toate), iar datele exacte la care au facut trecerea nu au fost date niciodata publicitatii. Articolul are doar scopul unei informari orientative, de intelegere a fenomenului, nicidecum acela de a suplini sau de a inlocui in vreun fel cataloagele auto.

Acest articol are continuare in aici

  324 comentarii despre “Normele auto D3 si D4, echivalent EURO. „Second hand” Germania.”

  1. TVA-ul se plateste in tara in care se face cumpararea.

    Prin urmare, daca veti cumpara o masina (noua sau SH) din Romania, se plateste TVA-ul de 19% din Romania.

    Daca veti cumpara masina din strainatate, veti plati acolo TVA-ul lor (mai mare sau mai mic decat al nostru). Aceasta taxa nu se mai recupereaza la revenirea in tara, dar nici nu mai datorati TVA statului roman. Retineti, tot ceea ce v-am scris aici se refera la o tranzactie in interiorul UE.

  2. In sfarsit vad o confirmare a misterului D-urilor pe care am descifrat-o mai demult. Si eu adusesem un opel Astra din 2001 acum cativa ani in Brieful caruia era trecut doar D3, „specialistii” RAR habar nu aveau ce inseamna (sau spaga n-ar fi ajuns) nepermitand omologarea in circulatie. Aveam documentatie adusa din Germania cu D-urile dar daca nu era mentionat in Brief ca autoturismul e EURO 3 nu se putea inscrie in circulatie. De ce suntem noi mai destepti intotdeauna ca restul lumii ??

  3. ACEST RASPUNS NU ESTE O GLUMA.

    – taxa speciala se plateste la trezoreria din sectorul dvs, daca sunteti din Buc, sau la trezoreria locala in provincie.
    – La Trezoreria Sector 6 Bucuresti (cea din Calea Giulesti) exista o hartie pusa in geam conform careia (am vazut cu ochii mei si am si fotografiat !!) trebuie sa intrati SINGUR pe internet pe situl Ministerului de Finante, va calculati singur taxa, o platiti la trezorerie, iar chitanta o puneti la dosarul de la politie, urmand ca dvs personal sa raspundeti pentru corectitudinea platii. (Incredibil…)
    – Calculatorul taxei din pagina Ministerului de Finante este la adresa http://www.mfinante.ro/taxa_auto.html

  4. Articolul se refera la masinile care au ca singura clasificatie norma germana, cu precizarea ca – tinand cont de cele scrise – omul este protejat 100% de o eventuala tzeapa (au fost multe, credeti-ma…).

    Este f posibil ca producatorii (independent, separat de legislatia europeana) sa fi trecut la Euro4 ceva mai devreme decat implementarea obligativitatii Euro4 de la 1 ian 2005. Insa aceste decizii ale producatorilor nu au fost facute publice.

    IN CONCLUZIE:

    1. Masina pe care vreti sa o cumparati din germania este Euro4, DOAR DACA aceasta norma este certificata de PRODUCATOR (sau ADAC, RAR-ul nemtesc). Faptul ca vanzatorul va scrie cu de la el putere vreo hartie in care apare Euro4 este nerelevant pentru RAR.

    2. Nu luati de bun, este doar o parere personala – nu cred ca o masina nemteasca din 2001 este Euro4. Cred ca este mai degraba D4/Euro3, adica o masina care are noxele sub pragul Euro4, dar care au fost masurate in ciclu Euro3 (ceea ce pentru RAR inseamna Euro3 si nu 4).

    3.Totusi nu este imposibil ca masina sa fie totusi Euro4. Vedeti cine semneaza certificarea… Succes!

  5. taxa apia+tariceanu e purtatoare de tva? de ce ?

  6. Nu, taxa apia nu poarta tva.

  7. Pot sa inmatriculez un autovehicul daca e adus dintr-un stat nonUE?

  8. De ce se plateste maimult pentru o masina cu varsta intre2-4 ani decat una cu varsta intre 4-6

  9. Attila – bineinteles ca da, insa cu o conditie – sa il poti omologa la RAR (volan pe stanga, etc…)

    CATANA – anomalia calculatorului decurge firesc din proasta constructie a formulei de calcul din lege. Taxa speciala la prima inmatriculare este prost conceputa.

  10. In ce cazuri se aplica cele 10%:la masinile care nu sant fabricate in UE,sau la cele care sant importate din afara UE?La ce valoare se aplica daca este cazul?Si atunci cand platim taxa de prima inmatriculare,cum demonstram ca masina nu trebuie sa suporte si cele 10%?Multumesc.

  11. taxa vamala se aplica pentru masinile (sau orice alt produs) din afara UE. In interiorul UE nu exista vama.

    Faptul ca un produs este de provenienta UE se dovedeste cu certificat „EUR1” (nici o legatura cu norma de poluare Euro1…). Trebuie sa obtineti certificat EUR1 in tara din care cumparati masina, iar acest certificat este eliberat de autoritatile vamale.

    Din pacate, n-am importat niciodata nimic pentru a va da mai multe detalii concrete. Intrucat certificatul EUR1 docedeste provenienta UE pentru orice produs (nu numai masini), incercati sa aflati procedura de obtinere a documentului de la cineva care a facut un import din tari UE (orice – haine, flori, etc).

    Sau, poate aveti norocul sa posteze cineva care stie mai bine. Oricum ma voi documenta si in zilele urmatoare voi posta procedura.

  12. Nu este adevarat ca masinile inainte de ianuarie 2005 nu sunt EURO4… Eu am avut un Corsa C (cod motor Z10XE)din 2001, a fost scris in brief EURO4, si a fost omolagat la rar in august 2005 ca masina EURO4, cun nr. de omologare in talon cu E4 la sfarsit. Si s-a intamplat la fel si cu un Astra G din 2003 al prietenului meu, a fost scris in Brief Euro3+D4 si a fost omologat de RAR romania ca masina de Euro4. Cine nu ma crede, pot sa dovedesc cu copie CIV si talon.

  13. Attila, te cred si nu trebuie sa dovedesti nimic. Unii producatori s-au aliniat la Euro4 mai devreme de ianuarie 2005, pe ANUMITE motorizari (de ex.- Opel vindea inca in 2006 motorizari Euro3 pe masini noi in Romania – Vectra 3.0CDTi …), iar datele exacte la care au facut trecerea nu au fost date niciodata publicitatii.

    Articolul are scopul de a pune la adapost de tzepe pe cei mai putin informati decat tine. Este ABSOLUT SIGUR ca o masina D4 dupa 1 ianuarie 2005 este Euro4. Dar acest lucru NU EXCLUDE exact ce ai spus tu – exista D4=Euro4 si inainte de ian 2005. In acest sens am adaugat o nota la sfarsitul aricolului, intrucat ai dreptate.

    Problema este ca au existat cazuri in care oamenii au cumparat D4 fara sa fie Euro4 si care s-au simtit pacaliti de vanzatorul german.

    Gresesc?

  14. am si eu o masina ford focus ghia 2000cm din 1999 si are d4 dar la rar mi sa spus ca are euro 2 .as vrea sa stiu daca pot dovedi ca are macar euro 3

  15. Cristi, daca masina are euro3, sigur vei gasi si dovada. Ce anume te face sa crezi ca este euro3 ?

    Daca RAR-ul zice ca-i euro2 sa stii ca nu-i imposibil… Un D4 din 1999 POATE FI euro2.

    Te-as putea ajuta cu mai mult daca imi poti da urmatoarele informatii: denumirea EXACTA a versiunii modelului (orice eventuale abrevieri pot fi de ajutor…), ipul de combustibil (benz/diesel) si seria motorului.