feb. 172008
 

Au aparut deja anumite dezinformari referitoare la „taxa auto pe CO2” propusa de Guvern. De aceea, chiar inainte de a ne incheia deplin documentarea pe acest subiect, ne consideram obligati moral sa publicam cateva specificatii de baza, pentru a constitui o prima sursa (minima, dar corecta…) de informatii legate de taxe similare aplicate in interiorul UE.

1. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile noi?

Pentru stabilirea oficiala a cantitatilor de CO2 emise de un automobil in vederea taxarii, in nicio tara UE nu se aplica vreo formula de calcul, singurele valori acceptate fiind doar cele prezentate in specificatiile tehnice ale producatorilor, calculate in baza unor normative. Emisiile de CO2 prezentate de producator vor fi considerate stabile (identice, fara modificari aduse de uzura motorului) pana la casarea masinii, indiferent de vechime.

2. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile vechi sau standard non-UE ?

Deoarece obligativitatea inscrierii in specificatiile tehnice a emisiilor de CO2 este relativ recenta (1998), exista masini vechi (sau standard non-UE) ce nu au inscrisa explicit aceasta caracteristica.

In acest caz, emisiile de CO2 nu se masoara (este prea scumpa pentru cetatean metoda determinista), fiecare stat in parte optand pentru cuantumuri reglate in functie de cilindreea motorului sau puterea acestuia. In Marea Britanie, pentru toate masinile inmatriculate in UE inainte de 1 ianuarie 1998, emisiile de CO2 sunt apreciate in functie de cilindree. In Franta, pentru masinile inmatriculate UE inainte de 1998 se aplica taxe calculate in functie de „puterea fiscala”, care depinde de puterea reala a motorului.

3. Care sunt tarile cu taxe pe CO2? Cum arata aceste taxe?

Aveti aici TABELUL OFICIAL A.C.E.A. [PDF file] (Asociatia Europeana a Constructorilor Auto). Atentie, taxele franceze din tabel nu mai sunt de actualitate ele fiind modificate la inceputul anului 2008.

Din 2008, taxa din Franta are urmatoarea forma:
– pana la 160 g CO2/km: 0€ (da, zero, ati citit bine);
– intre 161 si 165 g CO2/km: 200 €;
– intre 166 si 200 g CO2/km: 750 €;
– intre 201 si 250 g CO2/km: 1600 €;
– incepand cu 251 g CO2/km: 2600 €.

4. Cum va fi taxa la noi?

Cica vom afla intr-o saptamana de la data scrierii acestui articol (17.02.2008)…

5. Care este tendinta europeana?

Uniunea Europeana gandeste un sistem unitar pentru toate statele pe care le cuprinde, folosind principiile nediscriminarii intre cetatenii europeni. Conform acestei tendinte, UE propune abolirea taxei de prima inmatriculare pentru un autovehicul cumparat din interiorul uniunii, indiferent ca este nou sau la mana a doua. Aceasta taxa „de inmatriculare” va fi inlocuita cu una anuala „de circulatie”, bazata pe emisiile de CO2 si care va avea un cuantum mult mai mic, probabil 10% din taxa actuala. Aceste directii sunt – deocamdata – doar in faza de deziderat, fiind incluse doar in proiecte oficiale supuse dezbaterii politice.

Precizare importanta: – nu exista niciun proiect oficial european care sa contina premonitiile bizare ale Guvernului Romaniei, conform carora ar fi iminenta „interdictia de circulatie a masinilor mai vechi de 10 ani”. In schimb, exista proiecte serioase de inasprire a controalelor tehnice pentru autovehiculele care circula in interiorul UE. Cu voia dvs., sesizez o diferenta majora intre cele doua abordari.

Acest articol nu este un tratat stiintific, existand multe detalii tehnice omise deliberat, pentru a facilita lectura rapida. Daca doriti informatii suplimentare, puteti folosi interfata de comentariu de mai jos.

  186 comentarii despre “Taxe UE pentru emisii auto de CO2”

  1. Iulian oare si la noi va fi acelasi cuantum al taxei ca si la francezi???asta e intrebarea…Sunt de acord sa platesc mai mult decat un euro3 sau euro4 dar oare se va tine cont de salariile din Romania???
    La cat de nessimtit e Guvernu asta nu cred ca va fi asa.

  2. Zoli – nu am nici cea mai vaga idee despre cuantumul viitoarei taxe.

    Daca va fi porcesc, tot scandalul se reia, iar noul proiect de ordonanta a Guvernului va fi blocat, iar procedura de infringement va intra in faza procesului. Nu cred ca isi permite cineva varianta asta.

    Prin urmare, personal ma astept sa iasa bine cu taxa… Planetele sunt aliniate favorabil :mrgreen:

  3. Daca tot nu putem sa eliminam taxa de prima inmatriculare si tot trebuie sa platim ceva la mediu haide-ti sa va propun si eu ceva

    Taxa de prima inmaticulare = 50 Euro (echivalent lei)

    1 gram CO2= 0.1 euro(echivalent lei)

    Taxa de prima inmaticulare sa mearga la bugetul statului pentru X cheltuieli (sa se plateasca pentru orice masina fie noua sau SH, la prima inmatriculata in Romania)

    Taxa pe CO2 la mediu pentru protectia si conservarea mediului (CO2 in functie de specificatiile tehnice ale producatorilor) si adaugata la impozitul anual pe masina.

    La cate masini circula in Romania in mai putin de 5 ani cu bani stransi din taxa pe CO2 o sa vedem din Fagarasi si Marea Neagra.

    Este doar propunerea mea si mi se pare relativ decenta.

  4. ce k.k.t de taxa pai vantul bate numai din romania spre bulgaria……ori la bulgari nu este poluare……..sa ne raspunda dom ministru…?
    la bulgari. 100e… la romani…2000e ca au bani…pa carca noasta…sa mance si gura lor ceva ms

  5. daca doriti sa stiti ce este cu aceasta taxa uitati-va cine o sustine cel mai inversunat….MINISTRUL DE FINANTE,
    dupa ce ca ne abureste ca ar fi taxa de mediu, este si un muncinos de cea mai joasa speta…
    atata timp cat in fruntea guvernului se afla un diler de autoturisme indiferent de felul si de cuantumul taxei nu sunt de acor cu ea

  6. Si daca peste un an sau doi vor pune o taxa anuala????eu ce fac???am platit-o si pe asta si platesc si pe aia????

    Iulian Spunemi te rog gasesc undeva cat CO2 scoate masina mea??nu stiu pe brief sau undeva???

  7. Zoli – am observat ca in tarile UE exista norme clare DOAR pentru masinile produse dupa 1 ian 1998. Emisiile se gasesc la producator, urmand sa fie trecute in vreun tipizat si la noi dupa intrarea pe noua taxa.

    Pentru masina ta situatia nu este clara, deoarece fiecare stat in parte foloseste alta formula de calcul, niciuna bazata pe co2. Se face un fel de echivalenta. Eu zic sa astepti pana vezi exact care e formula romaneasca.

    Cat despre taxa anuala pe care vrea sa o implementeze UE in toate tarile sale, cred ca este mult prea devreme ca sa ne bucuram sau sa ne speriem. Detaliul de care vorbesti poate fi usor reglat ca sa nu plateasca lumea de doua ori.

  8. Strategia conducatorilor nostrii este aceea de a lua de la saraci si de a da la bogati . Asa a fost intotdeauna la noi . Oamenii de rand iau o masina shi fac pe an 30 -40 de mii de chilometri pe cand firmele de transport fac milioane de km . Cine face mai multa poluare .Astia ca noi mai mici de comentam mai luam si bicicleta si mergem si pe jos pe cand o fabrica baga poloare intr-o zi cat pentru 100 de masini intr-un an . Lumea semneaza petitii si isi zic parerea iar conducatorii 1 , 2 , le iau shi se sterg la c.r cu ele si tot ei fac tot ce vor .
    p.s. mai exista shi ceva acolo sus deaia va mai da cate o boala , mai picati de pe cate o motocicleta ….. si cate si mai cate .
    (aaa ne mai gasiram si noi mot sa nu le recunoastem saracilor oameni independenta vor ca sa ne puna astia bomba sa ne saturam)

  9. Andy – lucrurile, asa cum le vezi tu, sunt corecte jurnalistic, dar nu si functional. Absolut orice cost, taxa, sau prima data intr-o firma se regaseste in pret. Inclusiv la paine.

    Aceasta este ratiunea pentru care transportatorii au anumite facilitati. Peste tot in UE, nu doar la noi.

    Avem un guvern incapabil – sunt absolut de acord – insa la faza cu transportatorii (carburanti, etc) nu sunt de acord cu tine. Don’t shoot 😀

  10. tigarile sunt 15 mii paketul la moldoveni , benzina iese de la rafinarie cu 15 mii de lei , impozite platim , taxe la stat platim , din salariu iti iau , la pensii contribuim , roviniete platim , spaga tre sa dam , noua ce ne dau alta taxa … vor sa scumpeasca shi alcolu sa nu te mai spritzui nici macar o data pe luna . Noi importam ne privatizam intreprinderile , bancile tot . Noi ce producem ,… nimic . Astia nu stiu de unde sa mai ia bani in loc sa se gandeasca ca ministru agriculturii e un papagal .macar cu agricultura faceam ceva ca in rest am vandut tot .

    p.s. ce am scris e un pamflet partea cu ministru ca e un papagal nu e adevarata nu vreau la judecata … 🙂

  11. hai ca spun eu ca vosganian e Ministrul Pacalici, sa ma dea in judecata, ca-i aduc ca proba secventa cind explica taxa la tabla… hahaha!!! :))

  12. aici puteti afla toate emisiile la aproape ori ce tip de masina http://www.dat.de/leitfaden/LeitfadenCO2.pdf

  13. Cristian – f misto tabelul pentru masinile mai noi de 2004.

    Cred ca de acum singura enigma va fi doar solutia pentru care vor opta „taxatorii” la masinile dinainte de 98, cand nu exista normativul co2…

  14. Mai am ceva de adaugat cu privire la taxele de poluare:Urgent sa puneti taxa cea mai mare ca Guvernul, Presedentia etc, sa aiba bani gramada depozitati in saci din plastic, respectiv este vorba de taxa de gaze emanate de om (co2) si avand in vedere ca sant mult mai numerosi in tara pe strada, in mijloacele de transport etc, neavand nici catalizator Euro4, sa le puneti taxa cea mai mare.

  15. Eu cred ca toata aceasta abureala are scopul de-a o lungi cu actuala taxa pana la alegeri dupa care din nou uita de noi plebea-alegatorii,vreo 4 ani,ca urmare,o sa cer la inceput,autonomie largita pe strada mea, urmata de declararea independentei si apoi anulez unilateral taxa auto-caut sustinatori-apelez la toate organismele internationale-ONU,NATO,etc.