oct. 202010
 

Inca exista comercianti auto care platesc tribut filosofiei subtiri „unde-i lumina apar si tantarii”. Cel mai proaspat exemplu este noul Mondeo 2010, ale carui spoturi TV promit publicului „cea mai noua tehnologie”. Utilizatorii obisnuiti (fara pregatire tehnica specializata) ar putea intelege din mesajul publicitar ca, daca isi cumpara un Mondeo, vor intra in posesia unei tehnologii descoperite chiar asta noapte… Dar lucrurile nu stau chiar asa.

Ce inseamna „cea mai avansata tehnologie”?

Indiferent de multitudiea nuantelor in care poate fi justificata o afirmatie, in cazul comunicarii publice sunt importante doar posibilele perceptii din randul publicului nespecializat. Primul declic ar fi: – „tehnologie de ultima ora, premiera absoluta”. A doua perceptie ar putea fi: – „cea mai noua tehnologie detinuta de Ford”, indiferent de vechimea reala a tehnologiei in piata.

Noul Mondeo 2010 nu este o masina rea, ci este doar promovata bombastic de marketeri fara repere solide in piata. Prin „marketer fara repere” vom intelege oameni de marketing capabili si bine scoliti, dar care isi desfasoara activitatea intr-o piata fara istorie si traditie, adica una in care nu abunda precedente relevante. Cand nu ai precedent in piata si cand nu ai de unde sa faci copy-paste, este bine sa ai macar cei 7 ani de acasa.

Haideti sa cunoastem „cea mai noua tehnologie” Ford de pe noul Mondeo:

1. Motorul EcoBoost 2.0 litri cuplat cu transmisie robotizata cu dubluambreiaj: – este intr-adevar cea mai acoperitoare dintre promisiunile tehnologice de la TV. Totusi, motoare echivalente (cu puteri apropiate in acelasi regim de turatie si cu emisii apropiate de CO2) exista in piata de cativa ani buni, produse de concurentii germani si francezi.

2. Tehnologie iluminare cu leduri: – este veche de 4 ani si nu este in sine o tehnologie. Vorbim doar despre un produs actualizat, cu un consum redus de energie. O solutie punctuala, nicidecum un ansamblu tehnologic savant. Tehnic vorbind, lucrurile se intampla exact ca pe vremea lui Edison, alimentezi blocul optic si acesta incepe sa lumineze. Asa cum nimeni nu vorbeste despre o tehnologie „a neoanelor din bucatarie”, tot asa este bombastic sa spui depre farurile cu leduri ca reprezinta o revolutie tehnologica. LED-ul exista de 30 de ani.

3. Caroserie cu linii dinamice: – nu sunt cu nimic mai dinamice sau mai putin dinamice decat la modelul de dinainte de facelift. Interiorul este absolut neschimbat.

4. „Tehnologie inteligenta” – sub acest generic sforaitor va voi cita doua probe de abureala a clientului, avand ca sursa situl producatorului:

Tehnologie inteligenta – iti asigura tipul de control, masurile de siguranta sporita si confortul pur care sunt, de obicei, rezervate unor autovehicule mult mai putin accesibile…

sau:

Sistem Inteligent de Protectie (IPS) – utilizeaza o gama de tehnologii sofisticate care iti asigura siguranta, inclusiv o celula de protectie din otel (!?) de inalta rezistenta…

Doua formulari ambigue, fara continut concret, care repeta smechereste cuvantul „siguranta”, doar-doar clientul se emotioneaza si scoate banii sa cumpere. Ambele formulari se refera la sisteme care nu sunt deloc noi pe Mondeo, fiind prezente si la generatia precedenta.

Acest gen de promovare denota o nejustificata disperare de a vinde, Ford neavand in acest moment probleme de vanzari in Romania (in sensul ca se afla deasupra curbei pietei actuale). Este un act de matuire a brandului si un semn ca Ford este mai slab decat pare. Nu este corect sa vinzi Ford ca pe o gogoasa.

In plus, daca vinzi produse de 20.000 € bucata, este o impolitete grosolana sa ii vorbesti clientului la „per tu”. Apropo de copy-paste: „you”-ul englezesec este o forma de plural, indiferent de context.