mai 172010
 

Pe moftangii ii inteleg. Treaba lor este sa vorbeasca despre orice, oricat, oricand. Insa atunci cand citesti superlative auto girate gratuit de publicatii importante, incepi sa te intrebi ce se intampla…

Am citit deunazi despre un nou concept chinezesc caraghios, numit Geely IG Fantastic, care – in viziunea presei mondiale – ar avea un singur scop pe fata pamantului, sa bata la pret Tata Nano, nicidecum sa transporte pe cineva dintr-un loc in altul. IG este o masina atat de mica, incat iti promite (parca) sanse zero in caz de accident. Acest pitic turtit la cald vrea sa apara pe piata cu un motor de 1 litru in 3 cilindri si sa coste nu mai mult de 2200 euro.

Ca si cum nu ar fi fost suficient, monstrul casnic si-a propus sa apara si in versiune electrica, ale carei singure specificatii tehnice se refera la niste celule fotovoltaice montate pe acoperis, detaliu care imi aminteste de niste calculatoare de birou aparute in anii ‘80, din cele care se vand la kilogram. Cum este posibil ca cineva sa creada ca o industrie care nu a fost capabila sa deseneze macar o singura caroserie in intreaga sa istorie, va revolutiona industria auto prin realizarea unui model serios la 2200 de euro?

Bruiajul informational este un fenomen pervers care accelereaza matuirea brandurilor auto clasice, iar acest proces convine de minune chinezilor. Daca auzim in fiecare zi despre chinezi ca produc ieftin si ca detin tehnologii avansate, vom incepe sa credem. Si chiar sa cumparam.

Acest lucru nu este unul rau in sine, ci incorectitudinea informatiei, fie gresita, fie incompleta. Asa cum am invatat deja sa nu vorbim despre un proces juridic fara sa avem o hotarare judecatoreasca, tot asa ar trebui sa intelegem ca nu putem scrie despre masini fara avem argumente tehnice si fara sa fi fost martori (directi sau indirecti) ai unei demonstratii tehnice.

Chiar daca despre IG au scris mai multi autori (ca variatiuni continand aceleasi superlative preluate din acelasi comunicat de presa), am extras un fragment cumplit dintr-un articol publicat recent, ca pilda de scriitura semnata de cineva care nu intelege absolut nimic din lumea automobilului. Comparatiile sunt suprarealiste (IG-Nano-Mercedes SLS), iar partea cu „abordarea cu curaj” este de-a dreptul emotionanta:

Citat:
Indicativul „IG” provine de la „Intelligent Geely”, conceptul de fata fiind dotat cu portiere tip fluture (ca in cazul supercarului Mercedes SLS) si o capota pe care sunt integrate celule solare, Geely IG renuntand la configuratia cu 3 locuri in habitaclu, prezentata anul trecut, abordand cu curaj varianta cu 2 plus 2.
Geely IG a fost prezentat deja la Salonul Auto Beijing 2010, masinuta fiind dotata cu blocuri optice continuate chiar si pe portiere.

Am incheiat citatul, deocamdata atat.