feb. 052010
 

Totul s-a intamplat la mii de kilometri de Romania. In ciuda acestui fapt, multi vorbesc despre recall-ul Toyota ca despre ceva intamplat in spatele blocului si observat personal, in priza directa. Aud multe voci romanesti care povestesc ce s-a intamplat, fara sa fie citate surse, cu toate ca informatiile legate de „Afacerea Pedala” vin din multe directii si contin multe contradictii.

Un mare semn de intrebare

Los Angeles Times: „Pe 28 August 2009, un politist californian aflat in afara serviciului a observat ca pedala de acceleratie i s-a intepenit in pozitia apasat la viteza de 160 km/h. Masina, un Lexus ES 350, a iesit in decor si a luat foc. Politistul plus inca 3 membri ai familiei si-au pierdut viata”.

Americanii scriu ca de vina este pedala intepenita. Totusi, nu trebuie sa fii Michael Schumacher ca sa poti opri masina usor chiar si cu pedala de acceleratie blocata. Trebuie doar sa scoti din viteza si sa apesi frana.

Oare a intervenit elementul de surpriza? Nu credem…

In ultima treapta de viteza, la 160 km/h nu poti invoca lipsa franei de motor prin eliberarea pedalei, intrucat la aceasta viteza frana de motor este oricum foarte putin eficienta. Daca iti apare un obstacol, este obligatoriu sa sa calci frana. Si daca o faci, vei opri masina, mai ales daca este o Toyota sau un Lexus, intrucat aceste modele sunt setate sa opreasca masina daca sunt calcate simultan din greseala acceleratia si frana (valabil doar la masinile cu cutie automata).

Alte explicatii posibile

Totusi politistul Saylor, aflat de 19 ani in servicul „siguranta autostrazi” se pare ca nu a luat nicio masura. De ce?

Expertii americani implicati in cercetarea accidentului spun ca nu este chiar atat de simplu sa opresti o masina cu cutie automata de la 160 km/h si cu acceleratia apasta si intepenita. Ei au declarat pentru Los Angeles Times ca poate fi inselatoare oprirea motorului deoarece „la unele masini se poate bloca volanul dupa oprirea motorului”. Insa nu este si cazul unui automobil cu cheie inteligenta, adica un mic card a carui proximitate este detectata, pornirea si oprirea masinii facandu-se doar dintr-un buton (fara cheie clasica).

Aceiasi experti au declarat ca si scoaterea cutiei automate in pozitia „Neutral” poate esua in cazul unui defect mecanic sau electronic. Adica, mai de-a dreptul, nu pedala putea fi de vina.

Alte argumente stabilite concret dupa accident nu exista. Poate doar faptul ca moartea unui politist din California este anchetata chiar de catre colegii sai si ca – mai departe – aceasta moarte s-ar putea potrivi perfect anumitor interese din piata auto americana. In acest moment, in Statele Unite orice accident mortal in care este implicat un automobil Toyota este invariabil urmat de intrebarea „o fi fost pedala ?”. Bineinteles intrebarea este rostita de jurnalisti cu chipuri deformate de „ingrijorare”, dar fara niciun indiciu tehnic.