ian. 072009
 


Fara a avea pretentia unei panelari exacte, va propun sa distingem 4 portrete tip ale profesionistilor din industria auto romaneasca: constructorul, vanzatorul, mecanicul reparator si jurnalistul specializat auto. Care sunt miturile si care sunt realitatile legate de cele 4 arhetipuri profesionale?

1. Constructorul

– MIT – este un fel sensei al mecanicilor auto, un detinator al adevarurilor tehnice supreme. Argumentul „stiu de la cineva de la uzina” bate orice alt argument tehnic.

– REALITATE – profesionistul din uzina este doar o rotita dintr-un angrenaj urias. Cu exceptia integratorilor de proiect, nimeni nu poate avea (profesional vorbind) o vedere de ansamblu exacta asupra unui model auto. Ceea ce cunosc oamenii de la linia de montaj despre calitatile sau defectele unui model auto sunt fie informatii controlate de marketing, fie speculatii de ordin personal.

2. Vanzatorul

– MIT – Este omul cheie pentru obtinerea unei masini bune. El are intotdeauna ceva pus deoparte sub tejghea. De aceea, e bine sa te afli cu el intr-o relatie buna, ca sa primesti o masina fara defect. In plus, el este stapanul discounturilor, nu-i asa?

– REALITATE – Vanzatorul este doar un actor (nu intotdeauna foarte talentat) al carui rol a fost scris de marketing. Daca il scoti pe vanzator din rol, ai sanse sa vorbesti cu seful lui si sa obtii anumite avantaje. Un set de presuri, nu mai mult. Daca obtii mai mult, inseamna ca discountarea face parte din scenariu. Pe de alta parte, vanzatorul nu poate avea cunostinta despre eventuale hibe ascunse ale noii dvs. masini. Informatiile despre probleme aparute la anumite loturi parvin intotdeauna dupa ce lotul a intrat in trafic. De obicei, un astfel de ghinion este urmat de „recall” (rechemare gratuita in service).

3. Mecanicul

– MIT – Este un rau necesar. Este ceva care costa mult si nu iti ofera nicio garantie. Te pricepi sau nu la masini, este bine sa stai cu ochii de Dorel ca nu cumva sa iti inlocuiasca vreo piesa buna…

– REALITATE – mecanicul este un executant standard. Diagnosticheaza conform standardului, desface conform standardului si asambleaza conform standardului. Nu filosofeaza la serviciu si nu rezolva probleme tehnice fundamentale. Manualul de service este biblie si nu se negociaza. Nu exista mecanici slabi, ci doar serviceuri slabe si management slab.

4. Jurnalistul auto

– MIT – este mana in mana cu cei trei de mai sus, iar materialele scrise nu sunt altceva decat publicitate. Un jurnalist bun este doar acela care critica masinile, care le desfiinteaza fara menajamente, nu cel care le lauda.

– REALITATE – uscaturile sunt in general vizibile, chiar daca reprezinta doar o minoritate infima. Din cauza catorva excese, chiar daca 35% din populatia urbana are carnet auto, doar 4,5% sunt interesati constant de emisiuni sau publicatii auto. Totodata trebuie precizat ca un jurnalist bun este doar cel care spune adevarul. Indiferent ca lauda sau critica o masina.