iul. 012008
 

Intrebarile legate de acest subiect sunt foarte multe, iar statul nu gaseste o cale decenta pentru informarea oamenilor. Cred ca acesta este motivul pentru care intrebari legitime sunt mai degraba directionate spre TotalAuto.ro, in loc de RAR si Fisc.

Raspundem la cele mai importante 4 intrebari venite din partea cititorilor:

1. De unde luam emisiile de CO2, necesare in calculul taxei?

De nicaieri. Nu este treaba dvs sa cautati sau sa calculati emisiile de CO2. In cazul importului de SH, va sunt recunoscute emisiile de CO2 inscrise in actele de inmatriculare straine, dar acest detaliu nu este decisiv. Problema ramane la fel de simpla si daca nu aveti emisiile trecute pe actele vechi. Stabilirea emisiilor de CO2 revine exclusiv RAR. Duceti masina la RAR si ei stiu ce au de facut. Am comparat mai multe verdicte oficiale cu tabelele redactiei noastre si credem cu tarie ca RAR isi face treaba foarte bine la capitolul emisii CO2ย.

2. Cum se recupereaza diferenta de taxa dintre versiunea veche si cea noua a taxei?

Doar la cerere. Daca asteptati sa va fie inapoiati banii fara sa-i cereti, gresiti. Modelul cererii este cel din Anexa 3 atasata la normele metodologice ale OUG 50/2008. La cerere se anexeaza documentul doveditor al platii taxei (chitanta, OP, etc), precum si copii dupa CIV si talon. Daca aveti datorii fiscale neachitate, acestea se vor retine, urmand sa incasati suma ramasa dupa compensare.

3. Cum se ajusteaza taxa dupa deprecierea reala ?

Taxa de poluare auto poate beneficia de o reducere suplimentara fata de valoarea stabilita prin aplicarea formulelor obisnuite de calcul. Nu intentionam sa tinem aici vreun curs de matematica, insa este bine sa stiti ca puteti beneficia de reduceri peste cele continute in formula standard in urmatoarele situatii:
– daca aveti o diferenta mai mare de 1 an intre data fabricatiei masinii si data primei inmatriculari in UE.
– daca aspectul interior si/sau exterior al masinii este vizibil degradat,
– daca masina nu are una, doua sau toate dintre urmatoarele echipamente: aer conditionat, ABS sau airbag sofer.

4. Cum se stabileste reducerea pentru filtru de particule diesel?

Evident, rolul principal apartine RAR. RAR constata mai intai existenta acestui filtru (daca este prezent in actele straine si daca exista fizic), dupa care verifica buna functionare a acestuia. Daca toate aceste criterii sunt indeplinite, DPF apare in CIV. Daca apare in CIV, va fi luat in considerare si de Fisc.

  742 comentarii despre “Taxa auto – intrebari frecvente”

  1. stefanita – nu ma bag sa dau verdicte, deoarece 100% stie doar RAR ce norma de poluare este masina dvs, iar eu nu ma pot substitui RAR. Faceti o copie dupa talon si apelati la biroul lor de consultanta.

    Dupa ce am fugit de raspundere, pot spune ca AKU pare sa fie Euro3. Spun asta tinand cont e urmatoarele considerente:
    – motorul cu toate caracteristicile sale apare in vechile tabele RAR ca Euro3. E un argument important.
    – AKU se produce din 98 si a echipat Lupo inclusiv in 2003;
    – 98/69 CE este normativul comun Euro3-4.

    Sunt aproape sigur ca-i Euro3, insa 100% nu puteti fi decat cu consultanta RAR.

  2. salut domnule iulian
    am si eu o intrebare este adevarat ca la calcularea taxei de poluare se tine cont de starea tehnica a masinii respectiv zgarieturi….etc?

  3. belgin – doar daca cereti dvs expres acest lucru, altfel nu.

    Daca doriti sa va fie calculata deprecierea reala a masinii, trebuie sa va adresati RAR (costa 100 euro sau 300 ron, nu mai tin minte exact…) care va inspecta masina si va emite un document special in acest sens.

    Daca mergeti cu un astfel de document la Fisc, pprimiti o reducere ssuplimentara de taxa. Atentie, la masinile mai vechi de 15 ani acest document este inutil. In schimb, pentru masinile mai noi cu deprecieri mari, reducerea de taxa ajunge (in unele situatii) si pana la 50%.

  4. Multumesc foarte mult pentru informatie domnule Iulian. O sa apelez la RAR pentru consultanta. Ma intreb daca pentru astfel de informatii RAR-ul percepe taxe…
    Nu prea am avut de a face cu ei in astfel de privinte. Si mai mult, cred ca acestea ar trebui sa fie informatii de care sa dispuna orice cetatean (in mod gratuit) pentru a se evita orice aglomeratii si mai ales speculatii. Sanatate.

  5. stefanita – consultanta RAR costa sub 10 euro. Vreo 7-8.

  6. multumesc mult domnule iulian.eu de ex am masina zgariata de jur imprejur de un vecin binevoitor parbrizul crapat bara spate crapata asta ar fi destul sa pot cere aceasta inspectie?
    multumesc inca o data.

  7. belgin – deprecierea inseamna uzura fireasca, nu distrugeri sau defecte cu care nu ati putea trece nici ITP-ul. Ca sa nu cheltuiti gresit banii, poate ar trebui sa aflati de la RAR mai exact care sunt criteriile de calcul ale deprecierii.

    O vopsea matuita, un inceput de rugina – da, sunt uzuri. Parbriz spart sau portiere infundate si zgariate cu cheia nu cred ca pot intra la aceasta categorie. Desigur, este doar o parere personala.

  8. Va rog frumos spuneti-mi si mie ce euro are un citroen c5 din 2001 cu cod motor:DZ104043098(DIESEL)

  9. ALEX – masina din 2001 are sanse f mari sa fie Euro3, DOAR DACA a fost vanduta de noua intr-o tara UE (membra in 2001).

    Revenind la cazul concret, ceea ce mi-ati trimis este seria motorului, nu tipul. La Citroen, tipul motor este format din 3 caractere alfanumerice.

  10. Buna Iulian, am o intrebare; am o mazda 323F 1.5 3 noiembrie 1998, benzina. ai putea te rog sa-mi spui ce euro are???? aproximativ. stiu tu ai experenta si tot ce tu spui e adevarat. multumesc si mult succes. Cezar

  11. cezar – din pacate nu am date despre masini japoneze dinainte de 2003. O sursa (doar orientativa, contine si greseli…) ar putea fi vechiul tabel RAR. In acest caz ai nevoie de codul motorului (cod, nu serie…).

  12. Multumesc foarte mult!succes in toate!

  13. Draga Cezar… din pacate nu prea ai pentru ce sa imi multumesti ๐Ÿ˜€

  14. domnule Iulian as dori sa imi spuneti daca:bmw 316 mrt-1994 si opel calibra 2.0i oct-1995 indeplinesc cerintele euro2.scuze dar nu am mai multe detalii despre masini care sunt deja trimise in tara,eu fiind in Olanda.Multumesc anticipat si scuze deranjul

  15. creanga bogdan – anul de productie este prea putin pentru un raspuns serios. Dificultatea rezulta din anii 94 si 95 in care au fost produse motorizari cu ambele standarde Euro.

    Vom putea incepe o discutie abia dupa veti avea o copie dupa brief.