mart. 072008
 


Am parcurs cu rabdare lista lunga si plictisitoare cu modelele prezentate in „premiera mondiala” la Salonul Auto elvetian. Daca unui model i se realizeaza o versiune break – gata! – avem o premiera mondiala. Daca dam acoperisul jos, avem inca o premiera mondiala. Acelasi „bot”, acelasi interior, acelasi aer. Nimic surprinzator, nimic nou fata de versiunile deja lansate.

Premiere mondiale „deja-vu”

Am auzit de multe ori replica „asa se face”, soptita sfatos cu superioritate, dar niciodata insotita de vreun argument serios. Jocul de-a „premierele mondiale” revine obsedant in cele mai importante standuri de la salonul genevez: Audi A4 Avant, Citroen C5 Tourer, BMW Seria 1 Cabrio, Ford Focus CC, Peugeot 308 SW…

Doar Honda a decis sa prezinte simultan Sedan-ul si Tourer-ul, cele doua versiuni de caroserie ale noului Accord. Honda nu si-a pastrat lansarea breakului pentru 2009 doar ca sa bifeze atunci o noua „premiera mondiala”. Pentru japonezi, prestigiul este important.
Si – faceti pariu? – Honda va avea premiere mondiale si in 2009, chiar daca ne-a servit breakul inca din 2008.

Premiere mondiale… in premiera

La standul VW aplaudam renasterea numelui Scirocco. O masina cu „cautatura” inteligenta si puternica, o „aroganta” comisa (parca…) de VW la adresa BMW. Ampatamentul de 2m58 ne sopteste usor ceva despre vechiul GTI. Dimensiunile exterioare sunt sensibil mai mari, iar motorizarile duc pana la 200 CP. Da, o premiera mondiala.


Ford se lauda cu Kuga, un crossover spatios, care se pare ca va fi construit si la Craiova. Masina arata bine si, fiind un Ford, este foarte probabil sa aibe in fata o cariera de mare succes. In UE, laudele „de salon” se ofera cu usurinta. De aceea, iesim din rand si promitem ca vom da frau liber entuziasmului abia dupa drive test. If…

O alta premiera mondiala marcanta este piticul IQ de la Toyota. „Small, but premium” – cuuum? Ceva premium care sa fie mai mic decat bricul Mircea? Pai… da. O masina sub 3 metri lungime si inalta de aproximativ un metru si jumatate. Si-a propus 5 stele Euro NCAP si ar fi o performanta senzationala sa fie obtinute dupa testul oficial, intrucat masina este foarte mica.

Desigur, salonul elvetian are cate ceva si pentru asteptarile fan clubului „Jules Verne” – Rinspeed „sQuba” – masina submarin. Jucand acasa, elvetienii de la Rinspeed au intrecut toate asteptarile. Masina lor opreste singura la trecerea pietonilor (pentru ca „vede” in infrarosu), se scufunda in apa la o adancime de pana la 10 metri, iar emisiile de noxe sunt zero. Ne putem dori ceva mai mult?… Imi doresc ENORM un drive test cu sQuba, iar acest lucru nu are nicio legatura cu pretul sau de 1 milion de euro. Nu acesta este „lipiciul”.

Decadenta „premierelor mondiale”

„Marketarea produselor” tinde sa devina un veritabil divertisment pentru clientii auto, care – incet, dar sigur – incep sa discearna intre „bla-bla” si fenomenul auto curat. Intre gadget si investitia justa. Oamenii nu numai ca incep sa refuze amabilitatea de lemn – gen „venim in intampinarea asteptarilor clientilor nostri” – dar chiar ironizeaza savuros cuvinte si exprimari de iarmaroc, gen „superoferta” sau „preturi de NUMAI 10.000-20.000 €”.

Exista „premiere mondiale” si premiere mondiale. Geneva este cu o clasa sub Tokio, singurul salon auto din lume in care industria auto mondiala prezinta un volum impresionant de „concept car”-uri, tehnologii de avangarda si design inovator. Viata auto in UE este plictisitoare si ancorata zdravan cu idei fixe.

Doar italienii si francezii mai ies uneori din rand (interesant noul design propus pentru Megane…), insa cu timiditate. In rest, creativitatea „unionala” este doar un cuvant la moda, care „da bine” sa fie rostit, in timp ce obsesia „eficientei” este doar un reflex „profi”, o masca pentru lipsa de fantezie a facatorilor de bani.