feb. 172008
 

Au aparut deja anumite dezinformari referitoare la „taxa auto pe CO2” propusa de Guvern. De aceea, chiar inainte de a ne incheia deplin documentarea pe acest subiect, ne consideram obligati moral sa publicam cateva specificatii de baza, pentru a constitui o prima sursa (minima, dar corecta…) de informatii legate de taxe similare aplicate in interiorul UE.

1. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile noi?

Pentru stabilirea oficiala a cantitatilor de CO2 emise de un automobil in vederea taxarii, in nicio tara UE nu se aplica vreo formula de calcul, singurele valori acceptate fiind doar cele prezentate in specificatiile tehnice ale producatorilor, calculate in baza unor normative. Emisiile de CO2 prezentate de producator vor fi considerate stabile (identice, fara modificari aduse de uzura motorului) pana la casarea masinii, indiferent de vechime.

2. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile vechi sau standard non-UE ?

Deoarece obligativitatea inscrierii in specificatiile tehnice a emisiilor de CO2 este relativ recenta (1998), exista masini vechi (sau standard non-UE) ce nu au inscrisa explicit aceasta caracteristica.

In acest caz, emisiile de CO2 nu se masoara (este prea scumpa pentru cetatean metoda determinista), fiecare stat in parte optand pentru cuantumuri reglate in functie de cilindreea motorului sau puterea acestuia. In Marea Britanie, pentru toate masinile inmatriculate in UE inainte de 1 ianuarie 1998, emisiile de CO2 sunt apreciate in functie de cilindree. In Franta, pentru masinile inmatriculate UE inainte de 1998 se aplica taxe calculate in functie de „puterea fiscala”, care depinde de puterea reala a motorului.

3. Care sunt tarile cu taxe pe CO2? Cum arata aceste taxe?

Aveti aici TABELUL OFICIAL A.C.E.A. [PDF file] (Asociatia Europeana a Constructorilor Auto). Atentie, taxele franceze din tabel nu mai sunt de actualitate ele fiind modificate la inceputul anului 2008.

Din 2008, taxa din Franta are urmatoarea forma:
– pana la 160 g CO2/km: 0€ (da, zero, ati citit bine);
– intre 161 si 165 g CO2/km: 200 €;
– intre 166 si 200 g CO2/km: 750 €;
– intre 201 si 250 g CO2/km: 1600 €;
– incepand cu 251 g CO2/km: 2600 €.

4. Cum va fi taxa la noi?

Cica vom afla intr-o saptamana de la data scrierii acestui articol (17.02.2008)…

5. Care este tendinta europeana?

Uniunea Europeana gandeste un sistem unitar pentru toate statele pe care le cuprinde, folosind principiile nediscriminarii intre cetatenii europeni. Conform acestei tendinte, UE propune abolirea taxei de prima inmatriculare pentru un autovehicul cumparat din interiorul uniunii, indiferent ca este nou sau la mana a doua. Aceasta taxa „de inmatriculare” va fi inlocuita cu una anuala „de circulatie”, bazata pe emisiile de CO2 si care va avea un cuantum mult mai mic, probabil 10% din taxa actuala. Aceste directii sunt – deocamdata – doar in faza de deziderat, fiind incluse doar in proiecte oficiale supuse dezbaterii politice.

Precizare importanta: – nu exista niciun proiect oficial european care sa contina premonitiile bizare ale Guvernului Romaniei, conform carora ar fi iminenta „interdictia de circulatie a masinilor mai vechi de 10 ani”. In schimb, exista proiecte serioase de inasprire a controalelor tehnice pentru autovehiculele care circula in interiorul UE. Cu voia dvs., sesizez o diferenta majora intre cele doua abordari.

Acest articol nu este un tratat stiintific, existand multe detalii tehnice omise deliberat, pentru a facilita lectura rapida. Daca doriti informatii suplimentare, puteti folosi interfata de comentariu de mai jos.

  186 comentarii despre “Taxe UE pentru emisii auto de CO2”

  1. nu acceptati sa vi se dea diferenta inapoi datii in judecata sa va dea tot pentru ca auto este imatriculat cum sa platiti taxa de mediu pe o masima imatriculata hotiiiiii!

  2. dap,foarte dezamagit.am adus si eu o masina considerata euro3 in germania dar aici este euro2.am asteptat modificarea taxei si acum nush ce o sa fac.tot e mare.nu am cum sa o inmatriculez cumva provizoriu ca sa o pot vinde dincolo?

  3. am uitat sa mentionez, masina a fost inmatriculata o luna in tara 🙁 …

  4. AM CUMPARAT DIN GERMANIA IN UIRMA CU PATRU LUNI UN FORD MONDEO MODEL 2001,BENZINA,MOTOR 2000,107 KW,EURO 4.
    AM FOST LA RAR MI-AU FACUT AUTENTIFICAREA,MI-AU CONFIRMAT CA ESTE EURO 4,AM FACUT TOATE ACTELE(ASIGURARI,TRADUCERI,TAXE SI IMOZITE ETC.)MI-A RAMAS SA LATESC TAXA PRIMA IMATRICULARE.SINGURUL LUCRU CE NU GASESC SINT NOXELE..
    CE TREBUIE SA FAC DE UNDE LE IAU CA PE BRIF SCRIE DOAR EURO4?MULTUMESC..

  5. DANIEL – oficial doar de la RAR.

    Neoficial poti calcula folosind consumul mixt in [litri/100km] CEL DAT IN CARTEA MASINII si inmulteste cu 23,8.

  6. Salut, eu am luat un SH Euro4 si producatorul da 3 valori pentru emisii CO2 si anume: 154 extraurban, 217 intraurban, 197 combinat. Care din valori va fi considerata pentru calcularea taxei?

    Multumesc….

  7. Fiecare valoare de emisii corespunde unui anumit tip de consum. Legea noastra nu prevede nimic expres, insa in alte tari se foloseste valoarea „combinat”.

    Pentru a nu ne expune surprizelor, hai sa asteptam regulile de aplicare a ordonantei… Nu m-ar surprinde sa apara ai nostri cu vreo inovatie. :mrgreen:

  8. Multumesc, in nota caracterictica…. s-ar putea sa apara modificari „pe ici pe colea prin partile esentiale”. Eu totusi nu stiu ce sa fac, sa inscriu masina acum si sa platesc 17xx Euro sau sa astept mareata zi de 1.07 cand as plati vreo 600?:(

  9. cred ca bei multa bere/cola de diferenta…

  10. Mare dreptate ai, numai ca eu tot nu stiu cum e mai bine. Banii nu ma dau afara din casa si d’aia sunt „ca musca intre geamuri”. Nu mi-a zis nimeni un DA hotarat cum ca ar fi mai bine sa astept intrarea in vigoare a noii ordonante……

  11. George Ghinea – cine ar putea sa spuna „DA hotarat” pentru o actiune a unui grup greu predictibil, cum este Guvernul actual.

    Plecand de la datele actuale, DA-ul este foarte hotarat. Frica vine din labilitatea decizionala a lor, ca le schimba peste noapte fara sa anunte nimic…

    Daca taxa ramane asa, da-ul e hotarat. Daca… :mrgreen:

  12. Multumesc pentru sfat si sinceritate, sa vedem ce va fi dupa 1.07. Speranta moare ultima!

  13. nu am înÅ£eles prea bine …scoate taxa definitiv, adică dacă peste o săptămână vreau să înmatriculez maÅŸina nu o să mai plăgttesc această taxă?

  14. ADINA – pana la 1 iulie se plateste taxa veche. Dupa 1 iulie vine taxa noua.

    Nu integ exact intrebarea ta. La ce taxa te referi peste 1 saptamana?… 😯 😯 😯

  15. am înţeles că Senatul ar fi votat astăzi anularea taxei auto. Şti ceva?