feb. 172008
 

Au aparut deja anumite dezinformari referitoare la „taxa auto pe CO2” propusa de Guvern. De aceea, chiar inainte de a ne incheia deplin documentarea pe acest subiect, ne consideram obligati moral sa publicam cateva specificatii de baza, pentru a constitui o prima sursa (minima, dar corecta…) de informatii legate de taxe similare aplicate in interiorul UE.

1. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile noi?

Pentru stabilirea oficiala a cantitatilor de CO2 emise de un automobil in vederea taxarii, in nicio tara UE nu se aplica vreo formula de calcul, singurele valori acceptate fiind doar cele prezentate in specificatiile tehnice ale producatorilor, calculate in baza unor normative. Emisiile de CO2 prezentate de producator vor fi considerate stabile (identice, fara modificari aduse de uzura motorului) pana la casarea masinii, indiferent de vechime.

2. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile vechi sau standard non-UE ?

Deoarece obligativitatea inscrierii in specificatiile tehnice a emisiilor de CO2 este relativ recenta (1998), exista masini vechi (sau standard non-UE) ce nu au inscrisa explicit aceasta caracteristica.

In acest caz, emisiile de CO2 nu se masoara (este prea scumpa pentru cetatean metoda determinista), fiecare stat in parte optand pentru cuantumuri reglate in functie de cilindreea motorului sau puterea acestuia. In Marea Britanie, pentru toate masinile inmatriculate in UE inainte de 1 ianuarie 1998, emisiile de CO2 sunt apreciate in functie de cilindree. In Franta, pentru masinile inmatriculate UE inainte de 1998 se aplica taxe calculate in functie de „puterea fiscala”, care depinde de puterea reala a motorului.

3. Care sunt tarile cu taxe pe CO2? Cum arata aceste taxe?

Aveti aici TABELUL OFICIAL A.C.E.A. [PDF file] (Asociatia Europeana a Constructorilor Auto). Atentie, taxele franceze din tabel nu mai sunt de actualitate ele fiind modificate la inceputul anului 2008.

Din 2008, taxa din Franta are urmatoarea forma:
– pana la 160 g CO2/km: 0€ (da, zero, ati citit bine);
– intre 161 si 165 g CO2/km: 200 €;
– intre 166 si 200 g CO2/km: 750 €;
– intre 201 si 250 g CO2/km: 1600 €;
– incepand cu 251 g CO2/km: 2600 €.

4. Cum va fi taxa la noi?

Cica vom afla intr-o saptamana de la data scrierii acestui articol (17.02.2008)…

5. Care este tendinta europeana?

Uniunea Europeana gandeste un sistem unitar pentru toate statele pe care le cuprinde, folosind principiile nediscriminarii intre cetatenii europeni. Conform acestei tendinte, UE propune abolirea taxei de prima inmatriculare pentru un autovehicul cumparat din interiorul uniunii, indiferent ca este nou sau la mana a doua. Aceasta taxa „de inmatriculare” va fi inlocuita cu una anuala „de circulatie”, bazata pe emisiile de CO2 si care va avea un cuantum mult mai mic, probabil 10% din taxa actuala. Aceste directii sunt – deocamdata – doar in faza de deziderat, fiind incluse doar in proiecte oficiale supuse dezbaterii politice.

Precizare importanta: – nu exista niciun proiect oficial european care sa contina premonitiile bizare ale Guvernului Romaniei, conform carora ar fi iminenta „interdictia de circulatie a masinilor mai vechi de 10 ani”. In schimb, exista proiecte serioase de inasprire a controalelor tehnice pentru autovehiculele care circula in interiorul UE. Cu voia dvs., sesizez o diferenta majora intre cele doua abordari.

Acest articol nu este un tratat stiintific, existand multe detalii tehnice omise deliberat, pentru a facilita lectura rapida. Daca doriti informatii suplimentare, puteti folosi interfata de comentariu de mai jos.

  186 comentarii despre “Taxe UE pentru emisii auto de CO2”

  1. Aaaa… Da, au votat, dar se va aplica odata cu noua taxa. Ce voteaza ei nu intra in vigoare de azi pe maine. Au proceduri greoaie.

    Au avut timp 1 an si jumatate. Acum i-a gasit votatul…

  2. Hello again! Ceva noutati cu taxa auto? Nu am avut timp sa ma „documentez” in materie si nu stiu daca au mai „ouat” ceva cei din tabara adversa…..adica politicienii nostri.

  3. George Ghinea – liniste de calitatea intai… E o liniste super-profi. Cred ca la asta suntem nr.1 in lume. Nu cred ca ii pasa cuiva de taxa in timpul alegerilor.

    Trebuie sa se aleaga clovnii mai intai si abia dupa aceea mai poate conta si altceva. Nealesi, toti acesti mascarici ar fi niste no-name-uri. Logic, nu?

  4. Just. Daca prostia ar durea, mi-as deschide fuga o farmacie la Parlament. S-ar castiga bani buni!
    Mai asteptam.Suntem la t-32….

  5. Salut, hai ca s-au ales! De acum se schimba viata Romanasului de-o sa se mire si el! N-ar mai fi mult si ar trebui sa vedem cum va fi cu taxa. Vorbeam cu cineva de la RAR care spunea ca in mod normal ar fi trebuit sa li se ceara categoria de poluare in functie de tipul masinii(nu toate au in talons pecificatii despre emisii CO2)pentru a putea calcula taxa dar….aceeasi liniste. Mai asteptam!

  6. George Ghinea – indiferent de ce vor face politicienii, RAR nu va avea nicio scuza ca nu are tabelele producatorilor. La emisii de co2 ma refer…

    Sau poate ca trebuie infiintata o institutie gen TUV…

  7. Mare bataie de cap cu taxa asta , doar zvonuri si nimic concret ! Ajung sa cred ca suntem un popor de oameni slabi iar mai marii si bravii nostri conducatori ne manipuleaza ca pe niste papusi , uite asa cum le vine lor! Daca o masina are o verificare tehnica facuta si indeplineste conditiile tehnice, are o asigurare la ce mai trebuie taxa asta? o masina care intoxica mediul cand ii iese fumul pe teava cat piciorul lui Hercule de gros,nici macar nu trece de R.A.R !Bine am facut ca n-am votat niciodata ca n-am sa inteleg politica asta , da stiu sigur ca undeva acolo se abuzeaza de faptul ca suntem slabi si nu suntem uniti. Ar trebui sa ne luam cate o masinuta straina , dupa gustul nostru , sa le verificam tehnic sa nu periclitam siguranta traficului , sa le asiguram sa putem despagubi pe altii da sa nu platim taxa aia in veci si-n pururi ! da vorbesc de toti care intentionam sa ne cumparam masini de afara , sa vedem ce-or sa ne faca! daca se trezeste sa faca unu asa ,mai bine sta cuminte ca repede se alege cu un dosar penal !In masa ne manipuleaza , in masa facem si noi ce vrem , ca-n tara lu papura voda ! Da suntem in stare sa facem asa ? Nuu!! Noi mergem la vot dom’le , sa ne facem datoria ! Asa ne-o facem cu mana noastra ! Pe cuvant , si pe vremea lu Ceasca se mai trezea cate unu sa zica ce nu-i convine dar noi…!

  8. George – pe vremea lui C, era doar C. Acum se actoneaza in gasca. E mult mai greu…

  9. am un ford focus din 1999 ,motor de 1590,ce euro poate avea?…ii trecuta D4 in brif…:):):*

  10. simona – daca a fost fabricata pana in iunie, este Euro 2 90%. Dupa iunie, sansele cresc la 50% sa fie Euro 3. Ford a trecut cu cateva luni mai tarziu la Euro3 decat restul constructorilor.

    daca masina este cumva diesel, e sigur Euro2. Euro3 la diesel e sigur abia din 2001.

    D4 nu are legatura cu norma Euro.

  11. Buna Iulian am si eu o problema destul de mare Saptamana asta am fost R.A.R pentru verificarea masinii …la noxe masina a iesit super e un VW Transporter din 2000 cu motor de 1969 benzina

    Problema a aparut deja la R.A.R cand m`au facut sa astept macar 4 zile pana mi-au zis ce euro are masina …tot feluri de minciuni m-au zis …la urma nici nu stiam ce sa cred au zis dupa noxe este Euro 3 dar pana la urma nu stiu cum dar in caretea de identitate a masinii au scris euro 2 care nu prea ii bine doare ce taxa este in jur de 3000 eu 🙁 …Poti u sa imi spui daca ar veni masina eu 3 ar fi taxa mai buna ? sau ce sa fac ? sa fac o reclamatie ?
    Daca iti trimit seria de la masina u nu imi poti spune ce euro ar veni sau sa ma ajuti cu ceva …De la multe persoane am auzit ca ai putut rezolva multe cazuri adica ai dat un sfat bun..Mersi mult si astept raspunsul tau mersi…..

  12. Iulian mai este o problema in cartea de indentitate m-au trecut an fabricatie 2001…si cartea din germania zice ca este facbricata in 2000
    Astept raspunsul tau …Mersi Mult

  13. Salut Arpad. Masina ta este clasa N1 – categoria III, adica a trecut la Euro3 un an mai tarziu decat automobilele personale (mici), in intervalul ian 2001-ian 2002.

    Prin urmare, este posibil ca Transporterul tau sa fie Euro2. Pentru a fi mai exact, este nevoie sa stim tipul motor – in cartea de identitate se afla in pag 2, in partea de sus de la rubrica 10.

  14. mersi de raspunsul tau rapid Iulian 🙂
    in carte scrie urmatorul Motorul
    Tip:AAC Serie 096553 cilindre 1969 putere maxima 62/4300
    sursa de energie :benzina Astept raspunsul tau 🙂

    Mersi Mult

  15. Imi pare rau ca te supar, dar AAC este Euro 2. Din pacate, RAR are dreptate. 🙁