Iun 062007
 

Televiziunea reprezinta optiunea nr.1 pentru comunicarea marcilor auto cu publicul. Discutabila optiune. Ieri am vorbit despre eruptia de spoturi TV auto pe micile ecrane si ne-am referit la Citroen, Chevrolet, Seat si Volkswagen. Acum, vom atasa impresiile lasate de campaniile TV ale Ssang Yong, Alfa Romeo, Dacia, Nissan, Audi si Skoda.

Ssang Yong isi expune intr-un singur spot intreaga gama. Fugitiv, fara detalii, fara lipici. Esentialmente nu este ceva rau, insa trebuie sa tinem cont de faptul ca modelele Ssang Yong nu sunt foarte cunoscute de romani. Un astfel de spot nu cred ca poate vinde vreo unitate in plus, ci doar poate trezi interesul unui potential client de a casca gura prin showroom. Intentia de cumparare ar putea fi stimulata mai eficient prin spoturi de model si nu prin spot de gama. Una peste alta, nota 6.

Toyota marseaza pe Aygo. Slogan, „hai sa facem ceva important”. Sau memorabil. Gena japoneza din tripleta ceha apare disproportionata in spotul TV. Opusul fratiorului C1. Sunt masini aproape identice, dar cu personalitati complet diferite. Ma lasi? Ce anume faci maret datorita lui Aygo? Mesaj zero, dar – corect – e ceva mai bine decat la Cool Runner… Prin urmare, nota 5.

Alfa Romeo. 159. Emozione. Spotul prezinta o suita de pretexte pentru care ar merita sa fie cumparata aceasta masina. Primul pretext prezentat in spot este MP3 player-ul. Am ras mult, intrucat mi se pare deplasat sa iti iei o Alfa Romeo ca sa ai MP3 player la bord. Insa daca italienii considera ca acesta este motivul nr.1, ne luam pastilele si stam cuminti. De retinut – este primul spot TV Alfa Romeo cu o rotatie cat de cat serioasa in Romania. Nota 8.

Dacia incepuse bine seria cu „primesti mai mult”. Ma refer la tipul care isi cumpara o cafea de la automat si care primeste in plus si prajiturelele pentru cafea, dupa care – surpriza – primeste si o cravata cadou. Ok. Clasic, dar ok, in sensul de decent. Filmul se rupe la ultimul spot, cel cu Ana Lesko. Un om baga o moneda in juke-box pentru a asculta o melodie. O melodie interpretata de Ana Lesko. Omul primeste piesa, dar in plus o primeste si pe Ana Lesko in carne si oase. Hellooooo!! Este o aparitie realizata aproape sinistru. Ana Lesko apare ca o amenintare si nu ca un bonus… Bonus? N-are Ana nici o vina. Nota 6.

Nissan coboara din filmele SF. Pathfinder capata infatisarea unor animale uriase care depasesc obstacole gen „perete vertical” sau „curs de apa adanc”. O exagerare rezonabil ilustrata, care intentioneaza sa ne convinga ca Pathfinder este indestructibil si ca poate escalada sau traversa orice. Tz, tz, tz… Cand am fost cu el la catarat pe munte a ramas cu burta pe zapada. Dar il iertam ca a fost deschizator de drum prin zapada inselatoare. Efecte speciale dragute, ideea draguta, nota 9. Nu zicem nimic de spotul Qashqai (profund stupid), ca sa nu stricam nota lui Pathfinder.

Audi continua asaltul informativ pe ideea tractiunii integrale Quattro. Risipa de bani. La noi nu trebuie promovata tractiunea integrala, fiind o optiune implicita pentru romanii cu bani multi. Spotul Audi este o succesiune de cadre alb negru cu secvente de arhiva de la cursele auto in cadrul carora Audi a facut istorie. E adevarat ca, daca ai o istorie, e bine sa o etalezi noilor generatii, dar nu ca la scoala si nu in borcanul cu formol. Spotul Quattro este parca prea putin dinamic, prea decuplat de realitatile tehnologice actuale de la Audi. Nota 7.

Skoda se lauda cu noua Fabia. O pereche tanara ia masina in drive test, iar la capatul acestei experiente apare omul de vanzari care le reaminteste „Acum o cumparati, nu-i asa?”. Dur de tot. Ai atins masina? Nu ma intereseaza, o platesti… Drive test capcana? Dar sa nu anticipam, intrucat tanara pereche are o reactie surprinzatoare – „Noi credeam ca am si cumparat-o”. Oops! Pai daca e a lor, nici nu mai trebuie platita! Vanzatorul cel rau si lacom a fost invins. Happy end. Nu am inteles ce valori a vrut sa comunice Skoda, intrucat spotul pur si simplu aiureaza. Nota 4.

Acestea sunt spoturile AUTO pe care le putem urmari acum la televizor. 75% din ele sunt prost facute, iar difuzarile toaca multi bani, sume ce se recupereaza tot din buzunarul clientului. Deocamdata exista in piata auto perceptia stramba ca masinile se vand singure. Insa momentul maturizarii pietei se apriopie, iar sita va incepe sa cearna. Abia atunci jucatorii din piata vor intelege cat de importanta este comunicarea REALA cu clientul, fata de gestul formal si insuficient de a difuza spot la TV in prime time.

Articole cu tema apropiata:

  5 comentarii despre “Febra spoturilor TV auto (II)”

  1. senosh l-ai uitat pe cel de la fiat,cu…..NICEEEEE???? o idiotenie….

  2. Niceee – e simpatic. Isteric, dar simpatic…

    Ideea e ca nu l-am vazut in ultima perioada.

  3. Uite aici o reclamă de-a dreptul sinistră: http://www.piticu.ro/2007/06/11/populati-padurea/
    Când toată lumea caută metode să salveze planeta, vin niÅŸte deÅŸtepÅ£i să ne sperie…

  4. Da Adi, vazusem spotul deja la TV.

    E cam naspa sa zici ca populezi muntii cu Grand Cherokee, pentru ca este cam pe invers cu ideea ecologica; insa (decupata de acest context) ideea eliberarii din showroom a unor masini mi se pare f reusita.