mai 142007
 

qqai_sx4.jpgLa lansarea sa in Romania, s-a spus ca Nissan Qashqai este un competitor comun pentru VW Golf si SUV-uri mici gen Toyota RAV4. Nu sunt de acord. Nissan Qashqai este un crossover 100%, adica o clasa complet separata de cea a Golfului sau cea a lui RAV4. Singura competitie in care poate intra Qashqai este doar cea a crossoverelor de ultima generatie, iar cel mai apropiat de protretul robot ideal este Suzuki SX4.

Crossover-ele au fost inventate pentru a cuceri publicul american, mare iubitor de masini spatioase. Surpriza cea mare o constituie succesul lor in Europa, unde uzinele producatoare de corssovere sunt depasite de valul de cereri. Tara noastra inca este considerata piata cu absorbtie mica si, de aceea, batalia „cross” la noi va incepe abia cand se vor produce suficiente masini, cel mai probabil in 2008. Acesta e trendul si – prin urmare – va prezentam un studiu comparativ intre Nissan Qashqai si Suzuki SX4. Ambele tractiune 4×2.

Qashqai este construit pe platforma „C” a Aliantei, cea pe care este construit si Megane 2, fapt care justrifica greutatea cu 200 kg mai mare fata de SX4. SX4 este ridicat pe o platforma de clasa „B” (cea de Swift), extinsa. Asadar, ar fi de asteptat sa avem un Qashqai mare si un SX4 mic, insa lucrurile nu stau chiar asa. Haideti sa privim fotografiile.

SX4 este mai mic, insa strict in sensul de „mai scurt” (cu 21 cm), aceasta diferenta fiind imediat vizibila la profunzimea portbagajului. Plusul de 3 cm la latime si cel de 5 cm la inaltime nu sunt sesizabile la interior ca avantaj pentru Qashqai.

Si la Qashqai si la SX4, bancheta spate are doar 2 locuri REALE pentru adulti sau 3 locuri pentru copii. Inghesuiti – este adevarat – incap chiar si 3 adulti pe bancheta spate, insa in aceasta „configuratie” nu incurajam pe nimeni sa parcurga distante interurbane. 3 copii (sau persoane cu proportii mai mici) stau foarte confortabil pe bancheta spate in cazul calatoriilor lungi, fiind existente 3 centuri de siguranta. In cazul adultilor, pe locurile din spate persoanele mai inalte de 1,80 m pot lovi tavanul cu capul in cazul vreunui hop mai mare. Observatie valabila in cazul ambelor masini.

Lucrurile se schimba total la scaunele fata. Confortul pentru locurile din fata este senzational, la volan putandu-se aseza chiar si un urias de 2 metri, in ambele modele.

Dotarile si rasfaturile interioare difera de la versiune la versiune, SX4 fiind semnificativ mai bine echipat decat Qashqai la pret egal. Varietatea versiunilor celor doua modele este imposibil de prins intr-o comparatie directa. „Calcand” intentionat in capcana gadgeturilor si aruncand un ochi in zona echiparilor superioare, putem preciza ca – spre diferenta de SX4 – pe Qashqai puteti gasi aer conditionat automat bi-zona, oglinzi pliabile electric sau torpedou racit. Pe de alta parte, daca Nissan Qashqai abia incepe se existe de la 19.000 euro, pe un Suzuki SX4 la 15.000 euro aveti deja aer conditionat automat si comenzi audio pe volan. Si toate acestea la o calitate egala a finisajelor (adica una medie).

Daca punem masinile in miscare, vom simti rapid cateva diferente:
Avantaj Qashqai – motorizari cu putere specifica mai mare. Un litru de cilindree Qashqai este mai putenic decat un litru de cilindree SX4. Acest avantaj se simte in cazul unei depasiri la viteze mari, Qashqai putand sa creasca viteza de la 120km/h la 160km/h mai rapid decat SX4.
Avantaj SX4 – cutia de viteze. Datorita cutiei (cu miros italian…) SX4 este mai sprinten decat Qashqai, chiar daca Nissan-ul e mai puternic. Plecand de pe loc, SX4 cu motorizarea de 1,5 litri benzina atinge 100 km/h in 11 secunde, in timp ce lui Qashqai ii trebuie 12 secunde, cu motorizarea de 1,6 litri si 16 cai in plus.

Dezavantaje Qashqai
– zgomot mai mare la turatii mari (problema clasica preluata de la SUV-urile Nissan), iar radio-CD-ul nu controleaza automat volumul muzicii pentru a acoperi cresterea zgomotului de fond.
– balans mare la viteze de peste 60 Km/h in momentul virajelor. Chiar si cele mici, de trecere de pe o banda pe alta (sesizabil fara ESP, cu ambreiaj calcat).
– servodirectie greoaie la viteze mici si prea usor manevrabila la viteze mari;
– un usor zdranganit al hayonului, care apare sporadic pe drumuri denivelate.

Dezavantaje SX4
– stalpul fata gen „Picasso” (lat, cu triunghi vitrat) creaza uneori probleme pentru vizibilitatea in anumite viraje;
– display-ul informational nu calculeaza distanta ramasa de rulat pana la epuizarea combustibilului.

Inaltimea fata de sol a sezutului scaunelor fata (caracteristica importanta la crossovere) este identica la ambele modele, aproximativ 90 cm. Qashqai si SX4 ofera senzitii aproximativ egale de confort. Cei 5 cm cu care Qashqai este mai inalt decat SX4, nu se sesizeaza la interior. Nu contrazicem legile matematicii, fiind vorba doar de confortul superior si pozitionarea ingenioasa a scaunelor de la SX4.

Suzuki SX4 reuseste mai bine sa intoarca privirile dupa el decat Nissan Qashqai. Desenul frontal are personalitate datorita blocurilor optice „incruntate”, mai reusite decat cele de la modelele Peugeot-Citroen. Preturile Qashqai pornesc de la 18800 euro (toate taxele incluse), in timp ce SX4 poate fi achizitionat de la 14500 euro (tti) intr-o configuratie decenta (aer automat, audio pe volan, etc.).

Qashqai a fost lansat ca simbol al transportului urban, iar aceasta alegere are deplina acoperire. Consumul in trafic „bara la bara” al Qashqai este mai bun cu aproape 1 l/100 km, fata de SX4. Fara manevre bruste, condus cu blandete, SX4 are un consum urban (la inghesuiala) de aproximativ 10,5 l/100km. Daca ii testati sprinturile intre doua semafoare, consumul poate sari chiar la 12 litri (cu AC pornit). In aceleasi conditii, consumul lui Qashqai in oras la inghesuiala se situeaza intre 9,5 si 11 l/100km. Aceasta este o performanta notabila, in conditiile in care cilindreea lui SX4 este cu 0,1 litri mai mica.

De gustibus non disputandum. Marca Suzuki este mai cunoscuta pentru motociclete decat pentru crossovere. Poate ca asa se justifica diferenta de pret fata de Nissan, mai cunoscut pentru SUV-urile sale. Daca nu aveti slabiciuni pentru vreuna din sigle, puteti alege linistit oricare dintre modele. Poate, un mic avantaj pentru SX4, insa e foarte posibil sa fie vorba deja de subiectivismul redactiei…

Acest articol primeste anumite completari in „Nissan Qashqai – record istoric la Euro NCAP”, un articol mai recent.

  206 comentarii despre “Drive test – Nissan Qashqai vs. Suzuki SX4”

  1. SX4 po-lubomu rulit !!!

  2. Hello Nchambich! Hello Russia!

  3. Gasesc articolul putin tenedentios..este evidenta aplecarea autorului catre suzuki..
    N se vb nimic despre optiunea 4×4 si de motorul 2.0 dCi al Qashqai…
    Nu se spune nimic nici de ‘ingramadeala’ la cumpararea nissanului..programarile ajungand deja la 7..8 luni
    ori sti si cumparatorii cite ceva…
    En fin…sa dam cesarului ce-i al lui..nissanul e infinit mai tare pe piatza suv..de cat susuqi

  4. Mishu – nu sunt scriitoras de curte, daca asta iti era banuiala si sugestia. Tot ce scrie in articol a fost determinat pe sosea si nu am repovestit ce am auzit pe la vreun sprit… ๐Ÿ™‚

    Tu te-ai dat cu ele??? Nu am scris de 4×4 pntru ca AMBELE modele sunt de ORAS. Pot fi echipate 4×4, dar nu sunt cataratori buni.

    In ce priveste lista de asteptare pentru Qashqai, te asigur e bullshit de marketing de la ei. La lansare, Nissan Romania a spus ca are un STOC de 200 (!) de unitati… Unde sunt? De ce nu sunt pe starda? Am vazut un singur QASHQAI albastru metalizat care se ducea spre Dr.Taberei… dar Nissan zice ca are in stoc… Care e bataia de care spuneai?

    In schimb, fabrica ungureasca din Estergom NU FACE FATA CU SX4 de 1 an de zile. Cu toate ca SX4 se produce din 2006, Romania NU A AVUT COTA in 2007 si se pare ca vor aparea primele masini abia in 2008 (inclusiv „geamanul” Sedici).

    Ca sa fiu bine inteles: -Qashqai este o masina foarte buna, dar un pic cam scumpa pentru ce ofera… Daca ar fi fost cu doar 2000-2500 peste SX4, sunt sigur ca ai fi scris ca sunt tendentios invers ๐Ÿ™‚

    Amicalment votre – multumesc ca ai citit articolul si ca mi-ai scris!! ๐Ÿ™‚

  5. Salut

    in ceea ce priveste articolul nu-mi plac pozele pe care le-ati prezentat. Au iesit rau de tot !

    Cat priveste masinile, articolul cred ca e corect: SX4 arata mult mai bine decat cashcai, iar pretul e totusi un aspect important …

    Chip up da gud uarc !

  6. Profetule, ai dreptate. Pozele sunt naspa (fara discutie), insa trebuia sa apara jocul proportiilor din fata-spate-lateral…

    Pe viitor poate apelam la un fotograf de meserie ๐Ÿ™

  7. Am fost saptamana trecuta la Nissan pentru a ma interesa de Quashqai. La o comanda ferma cu plata unui avans de 10% in aceasta saptamana, livrarea masinii se face in luna februarie 2008. PE stoc nu mai au nimic, fiind date toate masinile. Masinile sunt facute in Uk.

  8. Salut Dragosg – am priceput fina ta aluzie ๐Ÿ˜€

    Probabil ca multlaudatul stoc de 200 de masini fie a fost o fictiune de stimulat cererea, fie s-au vandut numai in provincie. Eu am vazut UNUL SINGUR in Bucuresti, pe bune, albastru metalizat, mergea spre Dr.Taberei.

    Nici SX4 n-am vazut, dar despre el stiam sigur ca va fi disponibil la orizontul lui 2008.

    Bafta, e o masina super! Sa o stapanesti sanatos!

  9. M-am urcat in amandoua, in schimb nu am facut un test drive cu niciuna dintre ele. La primul contact d.p meu d.v Nissan Qashqai este indiscutabil mai atragatoare, mai bine finisata cu materiale de caliate mai buna. Asadar am si comandat-o dar din pacate termenul de livrare este adevarat de 6 luni. Lucrul care ma sperie cel mai tare si pe care l-am aflat din articolul dvs. dupa ce am comandat-o este ca platforma pe care este construit este cea de Megane. Am Megane 2 de 4 ani si am jurat sa nu mai cumpar Renault ( mai ales facut in Turcia ).
    In ceea ce priveste SX4 mi se pare corecta descrierea dar per ansamblu in niciun caz nu pare sa fie superioara Qashqai-ului…
    Cu respect.

  10. Vio – asa cum o arata si clasa de pret (dimensiuni, etc), SX4 este sub Qashqai. La data scrierii articolului nu aparuse raportul NCAP cu cele 5 stele Qashqai – deci diferenta de pret este justificata (SX4 are doar 4 stele).

    In ce priveste „emotiile Renault” despre care vorbeai, nu cred ca trebuie sa le astepti la trenul de rulare, ci mai degraba la motorizarile Renault, mai putin rulate pe acest tip de caroserie. In acest plan – eu unul – merg pe mana Suzuki cu okii inchisi. Mai ales daca intra in discutie cumva vreun 4×4 8)

    Dar – recunosc – e un punct de vedere subiectiv. Il expun, nu-l impun… ๐Ÿ˜€

  11. am platit pe 16 mai 2007 avans la qashqai 1,6 benzina tekna si intradevar inca mai am de asteptat cel putin trei saptamani masina ,am primit informatii de la dealer-ul din galati ca este pe tren spre romania , am condus-o in test drive ,am bagat-o prin pante imposibil de descris,va spun sincer totul a fost ok ,intradevar cu exceptia pretului de 20.050 ddp care este un pic cam mare…

  12. Cunosc fenomenul ๐Ÿ˜€ e o febra speciala asteptarea noii masini… Suntem langa tineee!

  13. Pot sa spun ca am in „familie” (locuiesc cu prietena mea) un SX4 GLX AC (4×2) cumparat din piata (SH), adus din HU, fabricat in Aug 2007. Este o masina superba, desi am avut oarece reticente la inceput. Sta bine pe drum, daca stii cum sa o calci, e mai sprintena decit multe altele din trafic, chiar mai mari decit ea.

    E mai spatioasa decit pare din afara, ai vizibilitate superba prin faptul ca esti mai sus decit media celorlate masini, e sprintena pt cei 99CP cit ii are… Ar fi poate unele comentarii (mai degraba circoteli) la capitolul unele finisaje interioare, dar deh… fiecare cu parerea lui. Fata de un Qashqai, ar fi fost preferat, numai si numai dpdv al pretului.

    Una peste alta, o masina placuta, atit la vedere cit si la condus. Ca sa nu mai vorbim ca e si deosebita. Nu am prea vazut prin trafic.

    Just my two cents on this…

  14. Doar o corectura Alin – la ce piata SH te referi? Suntem in septembrie 2007, iar masina e din August 2007… Nu prea se potriveste cu definitia SH.

    In rest, welcome to SX4 land ! :mrgreen: