Nu discutam despre evolutii pe bulevard sau pe sosea, unde Duster este banal, dar economic. Acest articol se refera exclusiv la comportamentul Duster 4×4 pe drum ud sau in teren accidentat: pamant uscat in alternanta cu pamant ud si noroi vascos de 30-40 cm. Vorbim despre asfalt ascuns sub apa si despre pante scurte (10-20 m), dar foarte abrupte, din acelea care te fac sa vezi prin parbriz doar cerul.
Inainte de a va prezenta testul 4×4, vom face o descriere scurta a unor detalii semnificative pentru studiul modelului. Motorul 1,5 dCi de 110 CP a fost cuplat la roti cu ajutorul unei cutii manuale cu 6 trepte de viteza, modelul cu marsarier „in stanga”, cu inel de siguranta plasat sub maciulia schimbatorului. Tractiunea poate fi 4×2 permanent, 4×2 cu autoblocare 4×4 sau 4×4 permanent.
Intre Duster tractiune fata si Duster 4×4 setat pe tractiune 4×2 exista diferente importante de comportament, datorate atat diferentei de greutate (100 kg in plus la 4×4), dar mai ales suspensiilor independente pe puntea spate de care se bucura modelul 4×4. Aceste mici detalii genereaza efecte remarcabile.
Primul test Duster 4×4 a fost o seara cu furtuna in Bucuresti. A plouat atat de mult si de dens, incat abia zareai ceva prin parbriz. Timp de 1 ora am facut slalom printre crengi cazute in mijlocul bulevardelor si am ridicat milioane de stropi din baltile omniprezente. Pastrand viteza sub limita legala in oras, trecerea brusca si repetata de la asfalt ud la balta nu a influentat in niciun moment traiectoria masinii. Nu am observat nicio tendinta de acvaplanare, masina a ramas lipita de drum tot timpul.
A aparut o situatie interesanta pe un segment de drum inundat. Apa era atat de adanca, incat simteai cum valurile clatinau usor lateral masina, iar rezistenta la inaintare era semnificativa. Daca calcai ambreiajul masina se oprea imediat, inertia fiind anulata de forta apei. A fost locul perfect ca sa experimentez laudata treapta intai de la Duster 4×4.
Am cuplat tractiunea integrala permanenta, am bagat viteza intai si am debreiat usor fara sa ating acceleratia. Masina s-a pus in miscare cu 5 km/h fara sa ridice valuri. Foarte ingenioasa acesta solutie tehnica, exceptionala pentru coborari dificile (in panta). La urcari (in rampa) am descoperit ca exista anumite limite, fiind necesara accelerarea motorului pentru urcarile mai abrupte.
Dupa episodul „Potop” a urmat episodul „Noroi”. Am gasit teren accidentat cu noroi vascos si adanc prin care nu as fi trecut niciodata cu vreun automobil de strada obisnuit. Am taiat sleauri, am oprit si repornit din mijlocul noroiului, am ales traiectoriile cele mai mocirloase cu putinta (30-40 cm adancime) cu scopul de a gasi limita la care masina sa ramana imobilizata in noroi. Nu am reusit sa gasim aceasta limita.
In zona in care am efectuat testul, am gasit pante abrupte, dar relativ scurte, acoperite cu noroi. Duster le-a urcat fara un efort deosebit, fara sa fim nevoiti sa facem motorul sa urle. Dupa mai multe urcari, nu am sesizat miros de ambreiaj incins, asa cum s-a intamplat cu alte teste SUV, chiar daca masina a fost foarte noua (3500 km la bord).
A fost o experienta care ne-a repozitionat major opinia despre acest model. La campie, Duster a fost neasteptat de performant. Prin urmare, am luat decizia sa continuam testul la munte, luna viitoare, intr-un loc cunoscut de noi ca foarte dificil, in care au capotat multe nume mari din off-road. Acolo vom masura cu respect, atentie si deosebit interes limita Duster.
Sub clabucul unui marketing subtire gen „Raliul Gazelelor” si al unui mix de comunicare Dacia derutant („007 Logan” amestecat cu „Leapsa Sandero” si poleit cu „raport calitate-pret”, „masina si atat”, etc.) am descoperit cu multa surpriza un automobil robust si prietenos. Este primul model Dacia pe care ti-l poti dori pentru el in sine si nu ca rezultat al unui calcul pragmatic. Duster 4×4 are personalitate. Limitand aprecierile la comportamentul off-road – DA – Duster a fost o experienta 4×4 incantatoare in teren greu.
Cercetarile continua. Vom reveni curand cu acest subiect.