Dincolo de scăderea vânzărilor generale în China și a orientării clienților chinezi către mașinile produse de producătorii locali care nu mai cumpără mașinile electrice europene care sunt evident mai scumpe, producătorii europeni și în special cei germani, sunt loviți și din interiorul UE.
Deși există cerere mare pentru mașini diesel și pe benzină și VW are câteva modele noi foarte bune, vezi Tiguan sau noul Passat Variant, nu poate produce foarte multe pentru că ar plăti penalități uriașe pentru depășirea țintelor de emisii. Pentru a se încadra în limite VW ar trebui să vândă, la fel ca și alți producători, mult mai multe mașini electrice dar lumea nu le vrea pentru că sunt prea scumpe și subvențiile s-au redus. Un calcul estimativ arată că dacă producătorii europeni ar satisface toată cererea de mașini cu motoare termice, ar plăti în 2025 penalizări de 16 miliarde euro.
Sau va aloca UE acești bani spitalelor care tratează boli de plămâni sau respiratorii cauzate de poluare?
Sau va aloca UE acești bani în bonusuri pentru mașinile electrice? Nicidecum, că tocmai le-a tăiat. În 10 ani, doamna Ursula nu a fost în stare cu politrucii ei să elaboreze o politică unitară de bonusuri pentru achiziția de mașini electrice la nivel european.
Banii din taxele de poluare nu au fost folosiți eficient nici pentru construcția de stații electrice care sunt în prezent de patru ori mai puține decât ar fi trebuit să fie. Nu am auzit de niciun fel de astfel de programe. Lucrurile funcționează fix ca în România. Întâi se iau banii pe taxe și apoi vedem noi ce facem cu banii.
Dar dacă Germania, motorul Europei se gripează, se vor gripa încă 20 de țări pe lângă ea. Uitați-vă numai câți furnizori din industria auto sunt prezenți în România și lucrează pentru producători germani. Și dacă doamna Ursula se va trezi cu numai 60.000 din cei 120.000 angajați ai lui VW din Germania la porțile guvernului, s-ar putea să fie neplăcut.
Consiliul de Administrație VW a decis deja să închidă uzina Audi din Bruxelles, vor urma încă două în Germania, și se discută și despre tăieri de salarii de 10% și anularea bonusurilor anuale și a celor aniversare. Dacă aceste lucruri s-ar pune în practică, la uzina VW din Wolfsburg (foto în deschiderea acestui articol) unde lucrează 60.000 din cei 120.000 angajați ai lui VW s-ar produce un cutremur care ar zgudui toată piața auto europeană.
Incompetența și lipsa viziunii politrucilor de la Bruxelles ne demonstrează că nu este nicio diferență de competență între parlamentul de la Bruxelles și cel de la București. Au ajuns să decidă strategia de emisii și poluare de la Bruxelles unii care au absolvit institute de alimentație vegană. Sau din alte domenii care studiază influența razelor de soare asupra galoșilor de gumă.
Lucrurile nu sunt simple dar câteva măsuri ar putea ajuta. Ce propunem noi?
– Un program de subvenții unitar la nivel european care să susțină achiziția de mașini electrice ieftine până în 40.000 euro. O subvenție de 7-8000 euro ar fi necesară pentru a face atractive mașinile electrice și a ajunge cu prețurile la nivelul unui model cu motor termic echivalent.
– Subvenții pentru producătorii europeni pentru a produce mașini electrice și în special pentru a cosntrui în Europa uzine de baterii.
– Găsirea de căi pentru a cointeresa companiile din energie să construiască stații electrice.
– Dezvoltarea rețelelor de stații de hidrogen deoarece vehicule comerciale mari și camioanele nu au cum să fie propulsate de baterii iar fără reducerea ăpoluării în acest segment, doar reducerea poluării la autoturisme este insuficientă.