Acasă Automobile Noul Mercedes CLA, în premieră în versiune electrică pe lângă mild hybrid

Noul Mercedes CLA, în premieră în versiune electrică pe lângă mild hybrid

12
mercedes CLA 2025

Noul Mercedes CLA debutează în primăvara lui 2025 în versiuni electrică și mild hybrid. Vă prezentăm noua platformă MMA ascunsă încă sub hainele camuflate ale noului CLA.

– Doar patru modele în noua gamă compactă
– Versiuni electrice și mild hybrid
– Platformă MMA multipropulsie

Noua gamă compactă de la Mercedes se restrânge. În loc de șapte modele ca până acum vor fi doar patru. Dispar Mercedes A-Class hatch și sedan și Mercedes B-Class și rămân în program doar Mercedes CLA, CLA Shooting Brake, GLA și GLB.

Niciun model nu va mai avea particula EQ  în nume, astfel că și versiunile electrice se vor numi la fel precum cele termice urmate de denumirea EV.

Noua platformă MMA (Mercedes Modular Architecture) este, așa cum îi spune și numele, o platformă multipropulsie cu o arhitectură de tip skateboard și tehnologie pe 800V, proiectată ca „electric first” dar nu „electric only”. Adică, nu este o platformă electrică dedicată 100%, ci a fost proiectată cu prioritate pentru propulsia electrică dar poate primi și motoare convenționale.

Astfel, toate cele patru noi modele comșpacte vor fi disponibile atât cu propulsie pur electrică cât și cu un mild hybrid pe 48V, mai puternic, care va permite și deplasarea pur electrică pe câteva sute de metri.

Mercedes CLA electric

Versiunea electrică va fi propulsată de o nouă generație de motoare electrice numită EDU 2.0 (Electric Drive unit). Versiunile de bază au un motor sincron excitat permanent (PSM), dezvoltat de Mercedes, ce antrenează puntea spate și dezvoltă 200 kW (272 CP). Acesta este cuplat cu o cutie de viteze cu două trepte despre care Mercedes spune că asigură nu doar o eficiență foarte bună ci și o dinamică de top. Prima treaptă are un raport scurt, de numai 11:1, iar a doua de 5:1. Treapta a doua permite atingerea unei viteze maxime de 210 km/h. Cutia schimbă automat fără intervenția șoferului dar nu la o turație anume ci în funcție de programul de conducere ales, la fel precum la cutiile automate clasice.

Versiunile 4Matic au un al doilea motor sincron excitat permanent (PSM) la puntea față care dezvoltă 80 kW (109 CP) și acționează ca un „boost”. Acesta intră în funcțiune doar atunci când este nevoie de mai multă tracțiune sau putere și este controlat de o unitate de control (DCU) utilizată în premieră de mercedes în segmentul compact care îl decuplează sau cuplează în funcțiile de situațiile de condus.
Ambele motoare sunt cuplate cu invertor cu carbură de siliciu (SiC) care a redus la maximum pierderile de energie la trecerea de la DC/AC și invers.

Platforma MMA utilizează tehnologie pe 800V, si promite o viteză de încărcare foarte mare, de până la 320 kW. Astfel, 36 kWh care reprezintă energia necesară pentru o autonomie de 300 km pot fi încărcați în numai 10 minute (consum WLTP 12 kWh/100 km). Dacă se programează o destinație în sistemul de navigație, bateria este preîncălzită în timpul călătoriei înainte de a ajunge la stația de încărcare, iar pompa de căldură este standard.

În viitor, modelele din gama entry level vor fi disponibile și cu încărcare bi-direcțională și vor putea servi și ca furnizor de energie.

La fel ca și la alte modele electrice Mercedes, vor exista patru grade de recuperare utilizând padelele din spatele volanului: D Car (recuperare inteligentă), D+ (no fără recuperare, sailing), D (recuperare standard de până la 1 m/s2) și D- (recuperare puternică de până la 3 m/s2)

Mercedes CLA electric va fi disponibil cu doua baterii:
– Litiu fosfat de fier (LFP) cu o capacitate netă de 58 kWh (densitate de energie 450 Wh/l).
– Litiu-Ion cu anodul în care oxidul de siliciu este adăugat la grafit. Astfel, această nouă baterie va avea o densitate de energie de 680 Wh/l, adică cu 50% mai mult decât la bateria Li-fosfat de fier.

Surprinzător pentru un model premium, verisunea de bază utilizează o baterie Litiu-fosfat de fier care așa cum am scris mai sus înmagazinează mai puțină energie în același volum decât o baterie Li-Ion și este mai grea. Singurul avantaj este că rezistă teoretic la mai multe cicluri de încărcare.

Bateriile sunt produse pentru început în uzina Mercedes din Kamenz, în timp ce motoarele sunt dezvoltate in-house de Mercedes.

Mercedes CLA hybrid

Deși zvonurile anunțau versiuni PHEV sau cu range extender, Mercerdes CLA va avea pentru început doar versiuni mild hybrid pe 48V. E adevărat, este vorba de un mild hybrid mai puternic, care permite chiar și o deplasare pur electrică pe distanțe foarte scurte.  Versiunea mild hybrid pe 48V are un motor electric de 20 KW (27 CP) integrat în noua cutie electrificată cu opt trepte și dublu ambreiaj (8F-eDCT) împreună cu un invertor. Aceasta beneficiază de o baterie Li-ion compactă cu o capacitate de 1,3 kWh.

Motorul termic în patru cilindri de 1,5 litri cu numele de cod M252 face parte din noua familie FAME (Family of Modular Engines) produsă în China de Mercedes și Geely și disponibilă inițial în trei niveluri de putere, cu 100 (136 CP), 120 (163 CP) și 140 kW (190 CP).
Motorul funcționează dupa ciclul Miller și are un raport de compresie mare, de 12:1.

Mercedes CLA hybrid poate rula în mod coasting la viteze de până la 100 km/h, iar motorul poate recupera energie în toate cele 8 trepte ale cutiei de viteze, recuperînd până la 25 kW.
Vor exista versiuni cu tracțiune față sau integrală 4Matic. Mercedes nu a anunțat dacă vor exista și versiuni AMG, dar probabil acestea vor fi lansate la o dată ulterioară.

Articole similare

Ferrari F80 2024
Modele noiStiri auto diverse

Ferrari F80 este cel mai puternic Ferrari din istorie dar nu are sistem PHEV

Ferrari F80, urmașul lui LaFerrari, este cel mai puternic Ferrari din toate...

Skoda Elroq First Edition 2024
Modele noi

Fratele electric al lui Karoq, Skoda Elroq, pornește de la 33.000 euro

Skoda lansează un al doilea model electric după Enyaq, care este un...

Mclaren W1 2024
Modele noi

McLaren W1: 1.275 CP dar doar 2 km autonomie electrică

Al treilea hypercar din istoria lui McLaren dezvoltă 1275 CP dar are...

Audi Q5 2024
Modele noi

A treia generație Audi Q5 disponibilă în România de la 55.300 euro

A treia generație Audi Q5 poate fi comandată în România începând de...