mai 112007
 

„Sa imi iau Renault?” Aceasta este una din intrebarile pe care le primesc des. Renault este optiunea nr.1 pentru romani, fiind indiscutabil cea mai bine vanduta marca auto de import. In acelasi timp, paradoxal, am primit pe adresa redactiei mai multe sesizari din partea clientilor nemultumiti Renault decat din partea clientilor oricarei alte marci. Acesta este „Paradoxul Renault”, pe care astazi il vom transforma in subiect auto – „cum poti fi lider de vanzari, fara sa iti pese prea mult de client ?

Punctul de plecare in discutie nu poate fi altul decat experienta personala directa. Nefiind utilizator Renault, ma refer strict la experientele traite ca jurnalist auto aflat in contact profesional cu automobilul. Ca reprezentant al intereselor auto ale ascultatorilor de la radio si ale cititorilor de pe blog, am constatat la Renault o abordare nepotrivita a relatiei cu presa. Relatia cu presa pare sa fie un continuu act de binefacere, in care drive test-ul devine forma suprema a bunavointei Renault.

Concret, de fiecare data am primit la testare masina murdara. Am primit masina cu avertizorul litrometric aprins si intotdeauna am pus combustibil pe banii mei. Am cerut sa testez o anumita versiune si am primit intotdeauna altceva. Cei mai multi dintre jurnalistii auto primesc acelasi tratament. Daca jurnalistii sunt tratati cu un asemenea dezinteres, imi este usor sa inteleg plangerile clientilor, disproportionat de multe fata de numarul de unitati vandute anual. Legatura intre cele doua ipostaze exista. Ma refer la un anumit pandant al relatiei cu presa in planul clientului obisnuit. Exista un veritabil folclor Renault. Reprezentative pentru sirul nemultumirilor clientilor sunt doua cazuri clasice, deloc izolate, situatii povestite de cititorii si ascultatorii nostri in mai multe randuri:

1 ->> Clientul vine in service Renault in GARANTIE cu un zgomot la motor sau la cutia de viteze. „N-are dom’le nimic. Asta e Renault, nu e Mercedes.” Clientul umilit inghite galusca si pleaca acasa. Ca un facut, la doar cateva saptamani dupa iesirea din garantie, zgomotul inofensiv se transforma intr-un defect major. „Imi pare rau, trebuie sa platiti. Nu mai este in garantie…”.

2 ->> Probleme cu directia. Zgomot la coloana volanului in timpul conducerii automobilului. Omul merge in service si afla ca trebuie sa schimbe un ansamblu de 2-3 componente, in valoare de 2500-3000 de lei. Schimbarea piesei defecte nu ar costa mai mult de 300-500 lei, iar intreaga poveste inseamna lipsa de respect la adresa clientilor..

In ciuda faptului ca seful cel mare de la Renault, Carlos Ghosn, a initiat un veritabil ritual de cucerire a clientelei, filiala din Romania isi permite sa desfasoare activitatea desprinsa de orice context corporativ, dovedind indiferenta fata de nevoile clientilor. Paradoxal, Renault vinde in Romania incredibil de bine, chiar si in conditiile in care exista multe nemultumiri. Sau – acelasi lucru vazut din alt unghi – in Romania, Renault inseamna pret, nu masina, iar aceasta perceptie publica poate pune probleme mari grupului francez in viitor.

Eu inchei aici. „Paradoxul Renault” continua, bagatelizand astfel programul lui Carlos Ghosn, „Renault Contract 2009”, prin care celebrul manager a planuit sa acceada in topul primelor trei marci auto la capitolele „calitate produs” si „calitate servicii”. Din pacate este vizibil pentru toata lumea un detaliu trist – dizarmonia notabila intre politicile corporatiste internationale Renault si cele din Romania.

P.S. – Si tot ca parere personala (bazata pe observatii personale) Dacia si Nissan sunt discutii di-fe-ri-te, chiar daca fac parte din acelasi grup, sub sigla rombului argintiu.

  28 comentarii despre “Sa imi iau Renault ?”

  1. da da da:) bravo! megane 2003, zgomot la directie, din cand in cand dupa toane afieseaza probleme la airbag care dispar cate 2-3 saptamani apoi revin, mai un mesaj de „INJECTION DEFAILANTES” odata la 2 saptamani. Restul sunt „cantitati neglijabile”. Renault e o masina gandita bine dar realizata prost. Ce ziceti de un design mai atractiv, mai viu pt blogul asta? Toate cele bune, prieteni.

  2. dupa parerea mea tot ce este sub sigla rombului, inclusiv sprijinirea taxei de prima inmatriculate este teapa frantuzeasca, nu-si respecta cuvantul si se tem de concurenta de pe piata.

  3. Sper sa reusim sa convingem Renault ca romanii merita mai mult respect.

    Reciproca este valabila – romanii respecta Renault. Poate chiar prea mult…

  4. Ar fi un lucru bun pentru toata lumea daca fiecare vot acordat articolului (corect/exagerare/minciuna)ar fi insotite de un mic comentariu aici…

  5. Oameni buni, eu nu inteleg un lucru: daca toti se plang atata de produsele si serviciile Renault, de ce se intorc la aceeasi marca? pe piata romaneasca sunt prezente aproape toate marcile Europei!
    Sa fie oare mentalitatea romanului caruia ii e frica sa schimbe ceva? Atunci, dati-mi voie sa va spun, dar ne meritam si soarta si produsele…

  6. Oamenii se intorc la aceeasi marca doar daca sunt multumiti. Articolul nu afirma ca nu exista clienti Renault multumiti, ci doar ca acea MINORITATE care are un necaz si apeleaza la serviciile Renault este umilita. Atat si nimic mai mult.

    oameni buni, luati-va Renault-uri, dar nu va mai lasati pacaliti. Cam asta e ideea.

    Mai exact:
    Omul vine in garantie, reclama ceva, este convins de catre mecanici ca se insala asupra defectului/bataii/zgomotului dupa care pleaca acasa. Acesta este scenariul unei ILEGALITATI. Service-ul este obligat sa constate in scris reclamatia, indiferent daca clientul are sau nu dreptate. In caz contrar, daca defectul revine dupa iesirea din garantie, reparatia se va rezolva DOAR pe buzunarul clientului.

    Se poate scrie ca Renault comite ilegalitati in romania??? Din pacate nu, intrucat probele sunt greu de gasit si de administrat… Iata de ce, acest articol nu este unul antimarca, ci unul de cultura auto.

  7. eu mi-am adus din germania un renault megane coupe acum vreo 2 saptamani.deocamdata pot spune ca sunt multumit de ea.e fabricata in 1999(august)in franta, si are tot ce trebuie in ea.si daca voi avea probleme cu ea nu voi merge intr-un service Renault!au niste tarife care te sperie….am inteles ca vreun milion pe ora??? asa o fi? si ca sa nu mai postez si pe topicul cu dacia logan,si cel cu ,,full neneeee,, va spun aici ce am ,,primit,,pt 3000 euro:aer conditionat,4 geamuri electrice,volan reglabil,scaun reglabil pe inaltime,computer bord,parbriz incalzit,scaune incalzite,4 air-baguri,trapa electrica,radio cd cu 6 difuzoare,faruri reglabil electric,proiectoare ceata…sper sa nu fi uitat nimic….nu vreau sa ma laud dar puneti toate astea pe un logan(la care si tetierele costa bani) si ziceti-mi si mie pretul final!masinii mele ii dau o nota mare dar nu pot spune nimic deocamdata despre ce inseamna Renault in Romania!

  8. aaaaaa, am uitat oglinzile electrice si inchiderea din telecomanda…sper ca asta e tot…

  9. Catalin, trebuia sa descrii masina fara ne spui ca e a ta… :o) Din entuziasmul descrierii am fi dedus restul ! He he he…

    Felicitari pentru achizitie!

  10. Stiu, nimeni nu are timp.

    Totusi, revin cu rugamintea ca sa aveti amabilitatea de a comenta aici votul dat. In acest fel putem pune la punct o cazuistica ceva mai bogata.

  11. Nu stiu cat sunt sau nu de off-topic dar tot despre Renault e vorba, asa ca… Am vazut (spre surprinderea mea)pe site-uri romanesti, Meganuri din 2001 si chiar 2002 care NU aveau Euro 3 dotate cu 2 airbaguri si inmatriculate in RO ! singura concluzie logica (pt mine cel putin) a fost ca e vorba de Meganuri cumparate NOI, de la reprezentanta. Bun, dar atunci apar 2 chestii: 1. pt cele din 2002 cum reusea Renault sa comercializeze masina NONEURO3 in RO dupa 1 ian. 2002??? si 2.(legat oarecum de topic) de unde dracu mai scotea Renault Meganuri cu 2 airbaguri si nonEURO3 in 2001 ca sa nu zic de 2002 ??? sau pt piata romaneasca era vandut de NOU, in 2001(2002), model din ’98-’99 ??? …

  12. Nu sunt fan Renault, dar in acest caz nu poate fi vb despre o ilegalitate a acestei marci.

    Chiar daca tarile UE erau obligate sa produca euro3, in anul 2000 a ramas neatinsa libertatea de a produce „non-euro” pt tarile Africii sau euro2 pt Romania…

    Sa ne amintim totusi ca Romania a trecut la euro3 in 2003…

  13. Senosh incepand cu 1 ianuarie 2002 nu mai era voie sa aduci din strainatate masini fara Euro3. De acord nu ? De ce aceasta lege nu s-a aplicat si masinilor noi ? Adica daca in 2002 aduceam un Megane din FR trebuia sa fie Euro3, in schimb Renault putea sa-l vanda Euro2 ? Nu stiu daca a fost o ilegalitate dar cu siguranta a fost o discriminare, asta ca sa ne readucem aminte ca discriminarile nu dateaza de azi de ieri pe piata auto romaneasca. Si ce am vrut sa mai spun a fost ca Renault isi permitea sa vanda in RO, in 2001, ca masini „noi”, modele care in UE nu mai erau produse de 2-3 ani (gen 2 airbaguri pe Megane). Ce am vrut sa spun cu asta a fost ca sunt oarecum de acord cu tine cand ai plasat RO langa Africa pt ca pt Renault acolo suntem. Si atunci toate celelalte pe care le-ai descris in articol vin de la sine… Respect pt client… Pai in primul rand nu vinde clientului modele expirate, rebuturile altora, si apoi mai vorbim de respect… De ce o tot dau eu cu faza asta cu 2001 : ca sa arat ca disrespectu asta de care vb a firmei Renault (care nu-i singura de altfel, dar aci despre ei e vorba) pt cumparatoru roman nu vine de azi, e o meteahna mai veche… Cateodata chiar iti vine sa le dai dreptate celor care zic : duceti-va si cumparati din Vest ca ORICUM ii mai bun ca aci la noi …

  14. Da Dane, asa este.

    Insa asa cu spui si tu (dandu-mi dreptate implicit) nu doar Renault s-a bucurat de dispensa de 1 an (pana in 2003).

    De acord, particularii au fost singurii dezavantajati, in numele aceleiasi marote „Romania-lada-de-gunoi-a-Europei”. Tot atunci s-au inaugurat si celebrele tabele cu preturi pe care se aplicau procentele de taxa vamala (preturi maimari decat la masinile noi). Da , au fost abuzuri mari. Din acest moment nu vom mai accepta nici unul.

    Si – ca sa raspund – te-am contrazis doar pentru ca in articol m-am referit la masini noi. Am crezut ca la ele te refereai si tu.

    Anyway, e off-topic ๐Ÿ˜‰ , nu are Renault nici o vina pe aceasta problema.

  15. mizerii de masini
    16 luni-16 intrari in service cu aceeasi problema..asta este renault.astazi,cand scriu masina mea implineste 4 saptamani de cand este la service