In 2007, anuntam posibila revenire Citroen 2CV in 2009. Exact cand ne pregateam sa constatam ca promisiunea va ramane neonorata, francezii au scos din joben conceptul Revolte. Este o miscare facuta pe un teren batatorit de concurenti: VW Beetle, Mini regenerat de BMW sau Fiat 500. Anuntul Citroen a surprins lumea auto. In virtutea precedentelor de piata, titlurile din presa au exprimat un entuziasm la care nu cred ca s-a asteptat nici macar producatorul. “Renastere”, “revenire” si “reincarnare” au fost cele mai folosite verbe prin care presa a anuntat ca 2CV se intoarce in piata.
Liniile Revolte exprima forta si respecta logica liniilor de curent din tunelul de aer. Arata ca un sportiv in mare forma. Tocmai acest detaliu il desparte pe Revolte de 2CV, acesta din urma avand in epoca sa un caiet de sarcini simplu si concis: – o masina ieftina, care sa duca doi tarani la piata cu bunurile lor agricole cu tot, cu o viteza de 50-60 de km/h, pe o infrastructura rutiera slab dezvoltata.
Bineinteles, nimeni nu poate opri Citroen sa declare ca Revolte este urmasul 2CV, insa doar cateva similaritati ale partii din fata nu pot deveni argumente. Disparitia consolei spate si scoaterea din desen a micutului geam triunghiular lateral din dreptul portbagajului sunt detalii decisive pentru reusita comparatiei, dar care lipsesc la Revolte. Sa va mai amintesc si de aripile care ascundeau chic jumatatea de sus a rotilor din spate?…
Liniile 2CV sunt mult mai bine sugerate de caroseria existentului C3, decat de futuristul Revolte. Sa fim bine intelesi, Revolte este exceptional de frumos, insa intre Revolte si 2CV distanta este incomparabil mai mare decat intre Broscute, cea clasica si cea redesenata, sau ca intre vechiul si noul 500 de la Fiat.
Nu poate fi vorba despre “renastere”, “revenire” sau “reincarnare”, ci doar despre marketing. Dealtfel, exista precedente in piata cu readucerea din abandon in primplan a unor nume auto, fara sa existe vreo asemanare intre vechile modele si cele noi: Panda, Croma sau – cu o pauza mai scurta – Scirocco.
Adevaratul mostenitor modern al personalitatii 2CV ramane conceptul Evoque din 2005. Acest concept a fost prezentat la World Automotive Design Competition de Guillaume Daniel, Julien Lebely si Richard Pedron, pe atunci studenti, astazi… angajati ai PSA Peugeot-Citroen.
(articol scris impreuna cu Augustin Nicolae)