apr. 082010
 

In aceasta saptamana au fost anuntate doua evenimente auto majore, diferite, dar care au la baza aceeasi cauza, respectarea regulamentelor europene privind poluarea. Cele doua evenimente au fost nasterea aliantei Renault-Nissan-Daimler si devoalarea unei noi tehnologii BMW, reformatorul de combustibil clasic in hidrogen.

Cea mai mare parte a emisiilor poluante generate de un automobil provin de la functionarea „la rece” a motorului, in primele 400 de secunde de la punerea in functiune. Explicatia acestui fenomen este data de regimul termic ineficient de lucru al catalizatorului, fiind necesara o temperatura ridicata pentru o functionare adecvata scopului.

Constructorii au dezvoltat mai multe sisteme de incalzire rapida a motorului, insa – cu toate acestea – repriza scurta de functionare la rece ramane penalizanta in ciclul de masurare NEDC. Ce inseamna „penalizant” pentru un constructor? In traducere libera: usturator”.

Cam 95 € pentru fiecare gram de emisii poluante cu care este depasit pragul mediu prevazut in regulamentul european. Aceasta penalizare se refera la cuantumul corespunzator unei singure unitati vandute. 100.000 de masini neconforme vandute va insemna din 2012 o penalizare de aproape un milion de euro.

Acest punct a produs deja in piata mai multe mutatii spectaculoase, mai ales pentru marcile ramase in urma cu tehnologiile putin poluante, cum ar fi cazul Chrysler (aliat recent cu Fiat), cazul VW (aliat recent cu Suzuki) sau cel mai recent caz, al Daimler, in cadrul caruia Mercedes a batut palma cu Renault si Nissan chiar in aceasta saptamana.

In acelasi spirit, cel al indeplinirii cerintelor regulamentelor europene, BMW a ales sa mearga singur. Bavarezii au decis sa implementeze o tehnologie noua, in cadrul careia motorul se va incalzi foarte repede prin ardere de hidrogen.

Nu este vorba despre vreun rezervor suplimentar, ci despre o ingenioasa solutie tehnica de generare a hidrogenului din gazele de ardere obtinute pe baza combustibilului clasic fosil, atat benzina, cat si diesel. Automobilul isi produce rapid hidrogenul, iar acest gaz pretios fie intra in contact cu o membrana construita dintr-un polimer electrolit, generand electricitate – fie este reintrodus in cilindri pentru a fi ars si pentru a incalzi mai repede motorul termic. Cele doua directii fac obiectul unor cercetari diferite.

Dispozitivul activ de producere a hidrogenului poarta numele de „reformator” si este constituit din injector, camera de ardere si un catalizator special. In camera de ardere se introduce un amestec combustibil sarac in oxigen, iar gazele arse sunt astfel catalizate, incat pe evacuare sa iasa 3 gaze amestecate: monoxid de carbon (in cantitati injumatatite), azot molecular si – bineinteles – hidrogen. Acest amestec foarte bogat in hidrogen este injectat inapoi in cilindri si ars a doua oara, cu obtinerea unei noi degajari de caldura, care ajuta la incalzirea rapida a motorului.

In acest fel, BMW poate pastra capacitati cilindrice maricele, cu un factor poluant “la rece” comparabil cu cel al unor motoare mai mici. Aceasta solutie tehnica inca se afla in faza de cercetare, existand un singur prototip de lucru.