apr. 272007
 

In cadrul unei conferinte de presa, ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian, a anuntat ca guvernul a aprobat memorandumul prin care se modifica modalitatea de calcul pentru taxa de prima inmatriculare a autoturismelor in Romania.

Atat. Orice speculatie pe tema noii taxe este nefondata, intrucat nu exista informatii. Ermetismul abordarii nu poate fi decat suspect.

In conferinta de presa nu s-au dat informatii, ci s-au oferit indicii presei generaliste (nespecializate auto), conform carora exista 3 entitati matematice – cilindree, norma Euro si varsta masinii – ce vor interactiona intr-o formula noua. Cum? Nimeni nu a spus nimic. Se inmultesc? Se impart? Se ridica la patrat? Deocamdata enigme…

Singurul element despre logica noii taxe a fost explicat de dl. Vosganian in legatura cu varsta masinii. Astfel, daca taxezi poluarea masinii la prima inmatriculare, taxezi poluarea de-a lungul intregii perioade de viata. Adica o masina noua va polua mai mult aerul romanesc decat una cu motorizare identica, dar care intra in tara dupa 4 ani, perioada in care a poluat aerul german. Principiul este corect, sa speram ca si aplicarea sa va fi la fel de corecta.

Din pacate nu scapam de emotii. Chiar daca dl. Vosganian a incercat sa faca o legatura intre setea de bani a statului si logica elementara, domnia sa a scos si un „porumbel” din gura. Cica „deja avem taxe zero pentru masini Euro5”. In lege nu sunt prevazute calcule, de nici un fel, pentru masinile Euro 5. Singurele masini cu taxa zero fiind doar hibridele.

„Asa cum va spuneam, taxa ramane..”

Actuala taxa nu va mai exista, iar acest fapt este confirmat chiar de guvern. Taxa va avea o formula complet noua, fiind – ea in sine – o taxa absolut noua. Faptul ca ar putea avea o denumire identica cu cea actuala, este doar hrana pentru orgoliul bolnav al unui premier care nu mai are demult legatura cu lumea reala.

  68 comentarii despre “Taxa auto – varianta Vosganian”

  1. Am prieteni care cu banii cu care si-ar cumpara o masina noua de aici prefera sa-si aduca din Germania un Astra de 7 ani si 100 000km, pe ideea ca tot ce vine de acolo e mai bun.Imi pare rau pentru ei.Santem prea saraci pentru a ne permite asemenea riscuri.Si dupa 100000km, euro 3 nu mai e euro 3.Am vazut si cazuri de masini aduse care timp de un an nu au avut nevoie de reparatii, dar intre a da aceeasi suma pe o masina noua si a lua una de dincolo…dar nu asta era tema discutiei.Ma vad pe mine.Am tras 8 ani de Oltcit, am reparat in disperare si ca noi sant mii si mii de cazuri.Inca nu santem in situatia de a ne schimba autoturismul cand i se termina „durata de viata”, care nu stiu de ce e determinata.O masina poate fi reconditionata nu chiar la infinit, dar mai mult decat cred unii.Daca imi iau masina noua, poluez 10 ani cu euro 4.Daca imi iau SH, poluez tot atat cu euro 2, 3 in cel mai bun caz.Ce vroiam eu sa spun este ca nu inteleg cum a aparut ideea ca o masina noua va polua mai mult decat una veche, cu o tehnologie de acum cativa ani, cu consum mai mare, cu motorul trecut de jumatatea vietii.Si sa se impuna o taxa mai mare pentru cea noua.O sa ma gandesc mult la asta si poate voi reusi sa inteleg.Nu se stie niciodata ce poate face mintea unei femei!

  2. Alina, ai dreptate, o masina mai veche polueaza mai mult pe teava de esapament.

    Insa poluarea pe care o produce masina in timpul sau de viata, nu se rezuma doar la esapament. Exista si alti factori de poluare, dintre care doi sunt extrem de nocivi: uleiul ars (la schimb ulei) si uzura cauciucurilor.

    Nu exista inca nici o procedura prin care uleiul ars sa fie reciclat. In cazul cauciucurilor, in timpul mersului (mai ales in stilul bara-la-bara) se imprastie in atmosfera particule fine desprinse de pe anvelopa, particule care pot avea potential cancerigen.

    Privind din acest unghi, nu mai are relevanta starea de uzura a motorului. Oricum spune-le prietenior tai ca a cumpara o masina inseamna loterie (indiferent de marca pe care o alegi). Diferenta de sansa intre masina noua si SH la aceasta loterie este de 1:100 (demonstrabil) in favoarea masinii noi. In plus nu ai nici garantie…

  3. senosh eu am luat cu garantie internationala de 6 luni si puteam sa o extind la 12 luni pt inca 120 de euro, dar nu m-am bagat… masina merge de 8 luni si nici uleiul nu l-am scimbat inca(ca se ocupase francezu)… vorbesc de un SH din 2001, un „amarat” de euro3 pe care acum simt eu ca o sa-l taxeze Vosganian de o sa ne descurajeze definitiv sa-l mai aducem… ca doar e in concurenta directa cu daciuta noastra nu ? …

  4. Eu sunt mai optimist. Nu cred ca taxa va fi mai rea decat cea actuala.

    Cred ca noua taxa va stimula vanzarea masinilor vechi in afara Romaniei (Bulgaria, Moldova, Ucraina). Cica au inceput sa apara targuri…

    Un fel de „mana a treia”.

  5. oricum ar fi noua taxa tot pe noi ne afecteaza…inca noi nu producem masini bune care sa merite sa le cumperi…uitati-va la skoda, fiat si alte marci care au urcat pe scara producatorilor de masini bune…asa ca tot SH ramane optiunea…ca e din tara, ca e din afara ei…eu si la ora actuala mi-as cumpara un Audi B4 (dar adus de-afara) si nici nu m-as uita la un Logan si de mi l-ar da pe gratis….asta e parerea mea

  6. florine pe gratis l-as lua, nici chiar asa… in schimb n-as da banii pe el, nu aia care ii cere uzina oricum… parerea mea : e prea scump pt ce ofera… si asta ma deranjeaza pe mine cel mai tare : lucreaza cu mana de lucru subplatita si tot nu sunt in stare sa scoata o masina competitiva (daca nu ca si calitate macar ca pret)!!! eu tin minte ca odata ca niciodata a fost o firma mare de automobile care a promis ca o sa construiasca in RO o masina europeana la 5.000 de euro, dar asta a fost odata ca niciodata… ei bine nu au facut nici una din astea 2… dar deoarece in FR il vand la 8.500 – 9.000 Euro modelu de baza (care nu-i acelasi cu al nostru model de baza, oricum…) nu-l puteau vinde la noi cu 5.000… oricum nu-i nici un secret ca segmentul Logan e cel mai profitabil si cel mai dinamic la Renault… atata tot ca nu-i o masina pt romani, parerea mea … Daciile au fost intre 3.000 si 5.000 de dolari, asta era un pret adaptat pt piata romaneasca, 7.000 de euro e un pic cam … si de aceea e nevoie LEGI de aparare… un produs bine facut (calitate sau pret) s-ar apara singur, nu ar trebui LEGI pt asta mai ales, repet, cand se lucreaza cu mana de lucru platita la 20% fata de concurentii occidentali…

  7. Imi pare rau ca trebuie sa revin cu date despre masinile produse in Romania. Dacia: http://www.adras.ro/dacia_logan_motorizari.php iar Matizul nu se mai fabrica dar a ramas in ofertele unor dealeri. Asadar, productia interna va fi cea mai defavorizata. Dar ce conteaza, daca suntem dealeri Citroen…

  8. Sorine, esti „raspandac”? :o) Glumesc…

    Informatiile tale NU sunt corecte.
    -> Matizul Euro4 se produce in continuare, ceea ce se termina fiind doar ultimele stocuri cu motorizari Euro3. Restul modelelor Daewoo Craiova au ramas Euro3…
    -> Dacia a trecut integral la Euro4, pagina Adras (cea indicata de tine) nefiind actualizata.

  9. Ok, m-ai prins! Te rog sa compari datele de la http://www.adras.ro/dacia_logan_motorizari.php cu cele de la http://www.dacia.ro/logan/date-tehnice si sa constati ca sunt aceleasi motoare, cu aceleasi emisii, dar in mod miraculos sunt EURO 4 acum. Pe de alta parte, emisia de CO2 nu este inclusa in normele de poluare EURO ci exista doar niste praguri stabilite pe anumite etape, in vederea reducerii acesteia (poti verifica la http://en.wikipedia.org/wiki/Euro_IV ). Oricum, chiar daca ar fi EURO 4, cred ca scutirea de taxa trebuia sa inceapa de la aceasta norma, si nu de la una superioara, atita timp cit nu se produce in tara.

  10. important – comentariile cu mai mult de 1 LINK sunt interpretate ca spamuri si asteapta in interfata de moderare… Asta este cauza intarzierii.

    Pe de alta parte, ITI DAU DREPTATE. Da norma euro4 ar trebui sa nu fie taxata.

    Intradevar in aparenta e caraghioasa metamorfozarea de la Dacia din Euro3 in Euro4. Cred ca modificarea s-a facut functionareste ๐Ÿ™‚ Ele sunt sigur Euro4, pentru ca au omologarea RAR (apar cu E4 in coada la nr. de omologare).

  11. Mai, precis este Logan Euro 4 masurat in nivelul lui Euro 3, ca precis ca nu s-a definitivat aparatura speciala cu care sa masoare emisiile, o fi ca si D3, D4, nu si astea erau masurate in nivel de euro nu stiu care!!!
    RAR-ul asa a primit comanda sa le faca euro 4 si daca primeste maine comanda le face euro 6, ca asa vrea muschii unora.

  12. Nu cred.

    Motorizarile pe benzina aveau capabilitati euro4 demult. Cred ca s-au facut cateva ajustari la softul aprinderii si la catalizator si au devenit euro4 pe bune.

  13. Senosh, ce stii despre taxa in varianta Vosganian, cand se voteaza? Am numere rosii pana la sfarsitul lunii si m-am cam interesa sa stiu daca pot plati taxa noua care e ceva mai mica pt masina mea.

  14. Virgile, n-am nici o noutate… La cat s-au facut de ras si la ce orgoliu bolnav are gasca lui Tariceanu, ma indoiesc ca vor mai vorbi cu presa pe tema asta pana cand totul va fi finalizat.

    N-ai vazut la TV cat de penibil a putut fi Vosganian??? Vosganian mi se pare un om cu educatie decenta, insa nu are nici o legatura cu industria auto, norme euro, etc.

    In legatura cu taxa auto se poate intampla orice, oricand.

  15. Am inteles ca daca masina ii echipata pentru persoane cu handicap nu se platesc tacse.
    Si in ce consta echiparea masini