apr. 132007
 


In piata auto europeana a aparut un trend interesant. Unii producatori au inceput sa isi vanda masinile fara nici un fel de roata de rezerva. Altii isi echipeaza masinile cu roti de rezerva atipice, cu aspect ciudat, egale in diametru cu rotile originale, insa mult mai inguste. In schimb, pentru cativa euro in plus, poti beneficia de o roata de rezerva clasica. In aceste conditii, prima senzatie a unui cumparator roman poate fi aceea de frustrare – „Cum domnule, dau atatia bani pe o masina noua si nu primesc nici macar o roata de rezerva? De ce sa le dau bani in plus pentru ea?”.

Am studiat aceasta problema cu atentie si am observat ca trendul are doua componente – una europeana, care explica onorabil tendinta de disparitie a rotii de rezerva din echiparea standard – si una specifica pietei romanesti, care justifica frustrarile clientilor din Romania. Ca de obicei adevarul se afla undeva la mijloc.

Tendinta europeana este aceea de a se renunta la roata de rezerva, adica la „ceva mare” care ocupa aproximativ 100 de litri de portbagaj. Studii statistice au demonstrat ca anvelopele mileniului III sunt de calitate foarte buna si ca „pana de cauciuc” a devenit unul din cele mai rare defecte care apare la o masina noua, 99% din acest gen de neplaceri fiind cauzate de inteparea accidentala a anvelopei. Datorita statisticii, cativa constructori germani au propus o solutie simpla. In caz de pana, nu mai stai sa dai jos roata pentru a monta rezerva, ci iti desfaci ventilul, torni in interiorul anvelopei un lichid special, dupa care reumflii roata cu ajutorul unui mic compresor alimentat de la priza electrica de 12 volti a masinii (bricheta fumatorilor…). In momentul umflarii anvelopei, lichidul turnat inauntru se transforma intr-un petic rezistent care va astupa orificiul intepaturii. Solutia „kitului de vulcanizare la rece” este curata si presupune mai putin efort din partea soferului ghinionist, decat cel presupus de schimbarea rotii.

Si solutia „rezervei atipice” este in regula, mica roata de rezerva fiind mai usor de manipulat decat o roata originala. In acest caz, dupa schimbarea rotii originale cu cea speciala de rezerva, viteza maxima de deplasare e limitata la 80 km/h. Roata speciala de rezerva trebuie folosita doar pana la prima vulcanizare, fiind extrem de fragila.

Toate explicatiile de mai sus sunt in regula pentru spatiul european, dar nu si pentru Romania. In tara noastra, calitatea dezastruoasa a drumurilor nu are nici o legatura cu statisticile europene. In Romania cea mai intalnita problema a rotilor este lovirea jantei, urmata de dezetanseizarea anvelopei si dezumflarea rotii. In acest caz oricat de dificila ar fi operatiunea de schimbare a rotii, ramane singura solutie. Degeaba ai modernul „kit de vulcanizare la rece” daca ti-ai lovit janta, intrucat – in acest caz – lichidul minune nu va putea reface etanseitatea anvelopei. „Rezerva speciala” poate fi o solutie mai adecvata in Romania decat „kitul de pana”, insa este limpede ca pe un drum in care ti-ai indoit janta rotii originale este extrem de probabil sa faci praf si „rezerva speciala”, care este mult mai subtire, mai firava.

In Romania, a 5-a roata ramane „sfanta”. De aceea, sugerez importatorilor ale caror marci au aderat la noul trend european, sa discute cu producatorii si sa includa in echiparea standard roata de rezerva. Plata separata, ca echipament optional pentru roata de rezerva, da rau in ochii clientului roman. Fara ca importatorul sau producatorul sa aibe vreo vina, clientul roman poate trai senzatia ca este pacalit. Pentru ca el nu are timp sa urmareasca trendurile europene, fiind preocupat doar de lupta zilnica cu zecile de gropi care ii apar inaintea rotilor.

  8 comentarii despre “Roata de rezerva – echipament optional?”

  1. Cel puţin până în momentul în care pneurile runflat vor fi standard pe toate maşinile sau până când vom avea drumuri cât de cât acceptabile cred că o roată de rezervă „clasică” se impune la maşinile noi vândute în România.
    Cu toate acestea, a trecut ceva timp de când am văzut pe cineva pe marginea străzii schimbând o roată…

  2. salut Adi – o sa razi, dar sa stii ca eu habar n-am cum se desface cricul din fundul portbagajului.

    Ultima oara cand am facut o pana a fost acum… nici nu mai stiu. Vreo 10 ani. Daca n-ar fi gropile din orase, as fi 100% de acord sa abandonam rezervele.

  3. Adevarul este ca lipsa unei roti din portbagaj duce la marirea (artificiala de altfel) a portbagajului si este un punct in plus pentru producatori.
    Cu toate astea, nu este mai adevarat faptul ca o roata de rezerva NORMALA in portbagaj este muuult mai linistitoare.
    Cele „temporare” sunt mai mult niste paleative… ca sa nu mai spun de cat de caraghios se vad pe masina… zici ca este schioapa 🙂 Si chiar asa este.
    De asemenea, trebuie avut in vedere si comportamentul dinamic al masinii dupa cele 3 posibile interventii (kitul de pana, roata temporara si roata normala). Daca stau si ma gandesc, din acest punct de vedere mi se pare ca interventia cu kitul de pana ar fi cea mai indicata (o roata noua este nerodata si se va simti altfel decat una uzata mai ales daca este pe puntea motoare – lucru valabil chiar si pentru o roata normala). Oricum ar fi, tot trebuie mers pana la prima vulcanizare, rezolvata roata initiala si pusa la loc.

  4. iulian iacob – interesant unghi al problemei, insa – sincer sincer – nu cred ca as mai conta prea mult pe performante dinamice ale unei anvelope vulcanizate cu compresorul…

    poate ca este doar o prejudecata a mea.

  5. Pai vezi tu, macar in felul asta, masina este bine echilibrata – macar pana la prima vulcanizare unde poti rezolva (teoretic) definitiv problema.
    Dar oricum, pana la urma s-ar putea sa conteze mai putin acest lucru. A fost doar o idee…

    In final, totul se rezuma la preferintele (si prejudecatile) fiecaruia. Fiecare metoda are avantaje si dezavantaje. Nu putem multumi pe toata lumea.

  6. Am un VW Touran fara roata de rezerva si sunt disperat.Ajutati-ma sa gasesc o roata din aceea mica temporara.

  7. Din cate stiu, o astfel de roata poate fi cumparata de la Porsche (Nord sau Vest).

    Ati incercat?