Acasă Documentare Asimo – atuul suprematiei Honda

Asimo – atuul suprematiei Honda

8

Robotii si androizii sunt personaje din filme SF, rodul fictiunii curate, nu-i asa? Japonezii de la Honda contrazic aceasta ipoteza, incearcand sa ne convinga ca robotii si chiar androizii ar putea face parte din realitatea de zi, in cativa ani. Asimo este cel mai avansat robot umanoid construit vreodata. Copilul celor de la Honda e pregatit sa declanseze o revolutie in industria auto. Ce legatura are Asimo cu industria auto si cat de departe va ajunge microtehnologia, veti afla din acest scurt documentar.

Japonia este considerata patria robotilor. Inclinatia cercetatorilor niponi pentru mecanisme micute, sofisticate si insolite este celebra. In acest context, era normal ca cel mai avansat robotel din prezent sa se nasca acolo. Se numeste Asimo si este produs de Honda.

Povestea lui a inceput in urma cu doua decenii. In 1986, inginerii de la Honda au inceput sa lucreze la dezvoltarea unor roboti umanoizi. Pentru vremea aceea au reusit performante foarte bune. Primul robot facea un pas la 5 secunde si nu putea avansa decat in linie dreapta. Infatisarea aducea mai degraba o cutie metalica imensa, pusa pe doua tevi, infasurate cu cabluri.

In 1991, robotii erau capabili sa avanseze cu 3 km/h. Mersul era foarte asemanator cu cel uman, rod al studiului a sute de kinograme. Era un pas inainte, dar in nici un caz capatul drumului. Deplasarea pe suprafetele accidentate nu era inca posibila si chiar pe suprafetele plane se intampla destul de des ca masinaria sa cada. Ca aspect, robotii din Razboiul Stelelor erau – putem spune – fermecatori pe langa a doua generatie de roboti Honda.

In 1993, progresele au fost mari. Umanoizii aveau un mers stabil, se descurcau binisor pe suprafete accidentate si erau capabili sa coboare scari. Chiar si aspectul a fost ameliorat. Robotii au capatat brate, dar capul arata rau – un omulet metalic cu capul in forma de nicovala.

La jumatatea anilor ’90, Honda a decis ca proiectul a ajuns suficient de departe, pentru a fi prezentat cu mandrie in fata presei mondiale. Roboteii Honda au inceput sa capete aspect uman. Aveau 1,80 metri inaltime, dar erau putin supraponderali, cantarind 200 kg.

1996 a fost anul unei alte premiere interesante: primul robot umanoid neconectat la o sursa fixa de electricitate. Acesta avea un motoras si doua baterii cu ajutorul carora se putea deplasa independent.

In urmatorii trei ani, progresul facut de roboti s-a accelerat. Omuletii au fost invatati sa care obiecte, sa deschida usi, sau sa impinga diferite carucioare in cele mai variate directii. Insa, anul 1999 a fost crucial pentru inginerii de la Honda, care au inglobat intr-un singur robot toate progresele facute in ultimul deceniu. Asa s-a nascut ASIMO.

Numele lui nu vine de la Isaac Asimov, celebrul scriitor SF, cum ar putea fi multi tentati sa creada. ASIMO este doar abrevierea de la Advanced Step in Innovative MObility – in traducere libera – „pas avansat in mobilitatea inovativa”. Asimo a fost al 11-lea umanoid creat de Honda, si doar al patrulea din istorie capabil sa mearga la fel ca un om.

Asimo seamana cu un cosmonaut care duce un rucsac in spate. Imaginea prietenoasa e data si de inaltimea de numai 1,20 metri. O inaltime redusa ii ofera precizie mai mare in executii. Cantareste doar 50 kg, de patru ori mai putin decat „verisorii” sai de dinainte. In perioada scursa de la nasterea sa, Asimo a fost perfectionat continuu. Acum, numarul lucrurilor pe care stie sa le faca este de-a dreptul impresionant:

– Recunoaste diferite obiecte din jur, sa calculeze distanta la care acestea se afla si directia in care se misca, gratie unei camere montate in partea din fata. Daca i se cere, robotelul e capabil sa urmareasca o anumita persoana, sau obiect. Analizand datele, poate deduce cand cineva il saluta prietenos si chiar ii raspunde.

– Sesizeaza diferitele gesturi umane. De exemplu, poate raspunde cand cineva ii face cu mana sau ii indica o anume directie. Este programat reactioneze la comenzi vocale.

– Recunoaste imprejurimile si eventualele pericole din teren. Stie sa isi regleze pasii in functie de inaltimea scarilor, sau sa evite oamenii care ii stau in cale. Asimo este in stare sa se fereasca de pericole, fara sa devina el insusi vreun pericol pentru cei din jur.

Face diferenta intre voci si alte tipuri de sunete. Ba, mai mult, isi da seama cand cineva il striga pe nume si cunoaste bunele maniere. Cand cineva il striga, micutul japonez metalic se intoarce spre acea persoana. Cei care i-au dat viata l-au invatat sa se indrepte spre un loc dinspre care s-a auzit un zgomot puternic. In caz de dezastre, aceasta calitate poate fi pusa in valoare.

Recunoaste diferentele intre diferite figuri umane. El inregistreaza in memorie chipurile, asociand chipului si numele persoanei.

Asimo a facut lucruri de neinchipuit pentru un robot. A invatat sa urce scari, sa se incline cu un unghi de 30 de grade, sau chiar sa alerge. Deocamdata este testat la munca de birou, unde duce corespondenta sau transmite diferite informatii.

Asimo e cunoscut in lumea intreaga. Japonezii l-au prezentat ca pe o vedeta, ca pe un ambasador al tehnologiei lor. In 2002 a deschis sezonul la bursa de la New Yotrk. Un an mai tarziu si-a inceput cariera diplomatica. Premierul nipon l-a luat cu el in cateva deplasari. Robotelul a devenit vedeta si a facut senzatie in intreaga lume cand a glumit in limba daneza si a oferit flori reginei Danemarcei. Tot el a facut cunostinta cu regele Juan Carlos al Spaniei, si cu alti sefi de stat din intreaga lume.

Asimo i-a lasat din nou pe toti cu gura cascata la o expozitie din Indonezia, unde a dansat, s-a jucat cu mingea si a mers chiar si pe o bicicleta asemanatoare cu cele din salile de fitness. Mai nou Asimo este folosit pe post de profesor in unele scoli din Japonia. Alaturi de clasicii profesori umani, el arata pe viu elevilor cat de departe a ajuns tehnologia. Si, cu siguranta ca o lectie cu Asimo este de neuitat.

Proiectul Asimo nu este derulat doar de dragul popularitatii. O parte din tehnologiile folosite in premiera pe Asimo vor ajunge, sau au ajuns deja, si pe automobilele Honda. De exemplu, sistemul care-i permite lui Asimo sa isi tina echilibrul, va fi utilizat peste 3 ani pe modele Honda. Acest sistem este o varianta mult mai avansata a suspensiilor active de la Mercedes S Klasse. Fata de varianta germana, japonezii au una care permite si controlul asupra rotilor, nu numai asupra suspensiilor. In functie de cat de stranse sau largi sunt virajele, tehnologia decide automat cat de mult trebuie sa invarteasca fiecare roata, pentru a preveni derapajele sau rasturnarile. Sistemul e format din resorturi, senzori si amortizoare performante. Ele detecteaza momentele cand se pierde tractiunea, si actioneaza prompt asupra suspensiilor, dar mai ales asupra rotilor.

Care va fi viitorul lui Asimo? Din nou SF. Implementarea celor 5 simturi? S-a inceput cu vederea, care este simtul cel mai usor de duplicat. Urmeaza simtul tactil. Robotii nu au dexteritate. Bratele lor metalice sunt destul de rigide si apuca stangaci obiectele. Ideal ar fi ca ei sa le pipaie, si sa simta cu ce fel de material au de a face. Daca de exemplu vor reusi sa faca diferenta dintre un burete si o placa de plumb, vor putea aplica forte diferite pentru a manevra aceste obiecte. Dar, simtul tactil este deosebit de complex. In varful fiecarui deget exista mai bine de 2.000 de receptori care ne ajuta sa ne dam seama ce pipaim. In cazul robotilor, cercetarile sunt inca la inceput.

Apoi auzul. Un robot poate asculta sunetul pe care il face linia de asamblare. Daca apar zgomote neobisnuite, el poate atrage atentia ca ceva nu este in regula. Un astfel de robot cu urechea fina ar putea fi pus de exemplu sa asculta modul in care se inchid portierele. O ureche electronica, bine programata, poate „auzi” daca vreo legatura nu e bine stransa.

De la urechea electronica, trecem la „nasul electronic”. Da, Asimo va fi dotat cu „nas electronic”, care se poate dovedi chiar in fabricile Honda. Un „nas electronic” dotat cu cativa senzori chimici foarte fini. Masinaria analizeaza continutul aerului si clasifica mirosurile intalnite, in functie de o baza de date preexistenta.

Honda nu are inca intentia sa-l trimita la munca de jos pe Asimo. Micutului ii sta inca bine ca vedeta si – mergand pe bicicleta sau dand mana cu regii planetei – Asimo poate ajunge departe. Chiar foarte departe. Pe o alta planeta? De ce, nu ?…

1 Comentariu

  • OARE DACA IMI IAU SI EU UN ASIMO, O SA AGATE EL PENTRU MINE FETELE?

Comentarii închise.

Articole similare

Documentare

Honda – sistem de prevenire a blocajelor in trafic

Comportamentul de accelerare si franare „sportive” ale unui vehicul in traficul urban...

Documentare

Importanta culorii automobilului

Se spune despre masinile negre si argintii ca sunt o investitie mai...

Documentare

Primul hibrid – 1899 Lohner-Porsche

Lohner-Porsche Mixte Hybrid este consemnat de istorie ca unul din cele mai...

Documentare

Proiectul SARTRE – tren de automobile pe autostrada

Un nou proiect al Uniunii Europene, numit SARTRE – acronim de la...