Feb 252009
 


Telenovela taxei auto continua. De bine ce premierul Boc spunea ca taxa tripla nu este tocmai bine vazuta la Comisia Euopeana si ca ar trebui scazuta, OUG 7/2009 mareste taxa auto pe criterii de varsta, nicidecum de poluare, pentru masinile mai vechi de 14 ani.

Caz concret

Alegem o cilindree de 1234 cmc (poate fi orice cilindree), Euro2 (poate fi orice euro), alegem o masina mai veche de 15 ani (la masinile mai noi de 14 ani nu se manifesta aceasta greseala). Dupa calculatorul Tariceanu ar fi trebuit platita o taxa de 1176 lei, in timp ce „salvatorul” calculator Boc indica neverosimila suma de 1568 lei.

Cum se explica aceasta situatie incredibila

Proaspatul OUG 7/2009 include o grila cu coeficienti noi, mai mici in marea lor majoritate. Pe langa coeficientii modificati, exista si o grila cu procente de reducere ale taxei in functie de vechimea masinii, care ar fi trebuit sa ramana nemodificata pentru a se pastra curba convenita impreuna cu Comisia Europeana.

Fie din rea credinta, fie din prostie (nici nu mai conteaza exact care din cele doua este cauza reala…) una din multele maini drepte ale lui Emil Boc a umblat si la grila de reduceri. Pe taxa initiala, cea legal adoptata impreuna cu Comisia Europeana, pentru masinile mai vechi de 15 ani reducerea era de 95%.

Dupa modificarea facuta de functionarul ametit (sau infractor), peste care si-au pus semnatura tot Palatul Victoria, noul coeficient a devenit 90% pentru aceeasi masina. In aparenta este o modificare nespectaculoasa, un chitibus, dar va inselati…

Daca ai un coeficient de reducere de 95%, inseamna ca ramai cu 5%. Daca aceeasi reducere se modifica cu „doar” 5% si devine 90%, inseamna ca noua cantitate cu care ramai de plata este 10%, adica DUBLU!

Consecinte

Lasam orice comentariu in seama Comisiei Europene. Noi vom continua aici doar sa constatam fapte certe.

Teoria cu „groapa de gunoi a Europei” este o tinta falsa. Daca aduc o rabla in Romania ca sa o revand, iar RAR interzice inmatricularea, nu cred ca voi avea motiv sa mai aduc si alta masina, pentru ca nu mi-o cumpara nimeni. Dar daca RAR decide ca o masina poate circula, atunci masina nu este rabla. Daca totusi RAR da voie pe strada la rable, atunci sa desfiintam RAR si sa rugam TUV-ul sa-i ia locul. Cetateanul nu are nicio vina.

In cazul nostru, nu „groapa de gunoi” este problema, ci alte elemente:
– infractiuni la nivel inalt
– nerespectarea acordurilor europene
– oficiali mincinosi si/sau incompetenti.

OUG 7/2009 se aplica in provincie dupa bunul plac.

Cu toate ca actul normativ este extrem de clar cu privire la modalitatea depunerii cererilor pentru plata taxei auto pe varianta „iulie 08”, smecherii locali cer cetatenilor alte documente la ghiseu punandu-i pe drumuri. Toate acestea in contextul in care incepand cu 11 martie 2009 nu vor mai fi acceptate cereri pentru plata „taxei mici”.

Faceti pariu ca pe 11 Martie legea se va aplica exact si fara ezitare?

Articole cu tema apropiata:

  296 comentarii despre “Taxa auto BOC, mai mare decat taxa tripla”

  1. Nu credeam ca este posibil.Masina cumparata in iulie 2008 cu contract dar adusa in tara in ianuarie; eram sigura ca platesc valoarea taxei din iulie. Am ajuns la Finante (in cele 20 de zile) si mi-au cerut sa fac si o declaratie la notar ca am cumparat-o pentru a o inmatricula in tara, ca sa am surpriza de a ma incadra la plata valorii duble. Cum se explica? Oare nu este valabil contractul? Masina este cumparata dintr-un aotuhaus din Germania. Multumesc anticipat

  2. Toate elementele sunt de partea dvs. Trebuie sa mergeti la ei cu legea in mana. In 90% din cazuri lucrurile s-au rezolvat asa.

    Indiferent de faptul ca veti sta de vorba cu functionarii de acolo, e bine sa aveti inregistrata o plangere in scris.

    Cereti numele functionarilor cu care vorbiti. Eventual notati undeva aceste nume. Acest gest ii irita pe unii, insa uneori ii si responsabilizeaza pe functionari.

    Nu uitati sa fiti calma. Adica in control. In momentul in care ati ridicat tonul ati pierdut.

  3. Sunt noua pe acest forum, sunt din Brasov.
    Am fost in germania anul trecut in octombrie sa imi cumpar masina.
    Am gasit un VW Golf din 2001 cu euro 3 1.9 tdi cu numere de zoll.
    Il cumparase deja un roman acolo, si isi facuse toate actele din Germania pe numele lui.
    Masina se afla in parc, abia ii pusese numerele de zoll sa plece cu ea in Romania.
    I-am spus ca imi place masina, si am decis sa o cumpar de la el.
    Am facut un contract de vanzare cumparare cu el in limba germana, i-am dat banii si am venit in tara sa inmatriculez masina.
    Avand in vedere ca am fost programata la rar pe data de 19 ianuarie 2009, nu am reusit sa o inmatriculez deoarece domnul Tariceanu a binevoit sa mareasca taxa de 3 ori.
    Am asteptat sa ma salveze domnul BOC, care in trecut medita pentru eliminarea taxei.
    Cand a venit OUG 7/2009, nu mai puteam de bucurie, dar totusi nu aveam banii disponibili in casa sa platesc taxa, asa incat am fost si am facut notificarea la finante in termen de 20 de zile sa ma ia in calcul sa platesc cu taxa din iulie 2008.
    Ieri, 18-03-2009, am fost la finante sa platesc, si mi s-a spus ca trebuie sa o platesc dubla, ptr ca brieful mare nu e pe numele meu, cu toate ca am clar contract cu intermediarul roman, dar facut in Nurrenberg, locul unde am achizitionat masina in aceasi zi in care a luat-o el.
    Sa fi considerat finantele oare ca am cumparat o masina din Germania care a fost la randul ei cumparata tot din Germania cu scopul comercializarii?
    Va rog frumos sa imi spuneti si mie unde considerati ca este dreptatea?
    Mentionez ca am precizat si faptul ca indrumarile ANAF de aplicare a OUG 7/2009, sunt in contradictie cu ordonanta, si deci ilegale, dar au ras, si mi-au spus ca ce a trimis ANAF este considerat lege de ei.
    Va multumesc si scuze daca v-am plictisit.

  4. mariana – nu m-ati plictisit, doar m-ati intristat. Din nou aceeasi poveste a obtuzitatii functionaresti. Functionarul nu are niciun pic de aplecare asupra nevoii cetateanului.

    Fiscul de la Brasov este de-o indolenta iesita din comun. Mai multe persoane ne-au scris despre asta. Trebuie sa va plangeti. „Rasul in nas” al unui functionar la adresa unui cetatean reprezinta o incalcare grava a Legii 7/2004 privind Codul de conduita a functionarilor publici.

    Revenind la cazul dvs:
    Aveti vreo hartie (bon, nr de inregistrare, etc) prin care sa dovediti ca v-ati adresat fiscului in termenul legal de 20 de zile de la publicarea oug 7/2009?

    Daca nu, orice discutie esteincheiata, nu va puteti califica la taxa mica.

    Daca aveti o astfel de dovada, contestati taxa, invocand oug 7/2004. Va avea mai mult efect daca va plangeti impotriva unui functionar (identificabil prin numa sau nr. ghiseu, data si ora) care a pretins in mod abuziv ca anumite dispozitii ANAF ar putea adaugi un OUG, in locul guvernului.

    Conform OUG 7/2009, ANAF nu are nicio libertate de a schimba sau norma in vreun fel textul legii. Nu scrie nicaieri asa ceva. ANAF poate hotara programul de lucru la ghiseu, poate decide formatul unui formular, dar nicidecum sa ceara alte acte decat cele prevazute de lege sau sa aplice alte termene.

    Mergeti pe scara ierarhica. De cate ori veti fi contrazisa, intrebati cu calm: „deci si dvs sunteti de parere ca un ordin intern ANAF poate modifica precizarea expresa a legii… In aceste conditii discutia noastra nu poate continua. Cum va numiti?”

    Poate obtineti sprijin, intrucat orice plangere impotriva unui sef, da rau la CV.

    Insa au si ei partea lor de dreptate. Multi oameni ocolesc fiscul facand acest gen de tranzactii in autohausuri. Reglementarile ANAF se refera la prevenirea acestui gen de infractiuni fiscale, iar cazul dvs a fost tratat superficial. Adevarul este ca – in principiu – cel de la care ati cumparat masina datoreaza bani fiscului. Dar asta nu este treaba dvs…

  5. Teapa… Romania e o teapa, si cei mici totdeauna sunt prinsi. Mereu. Am avut si eu multe necazuri cu Fiscul Piatra Neamt. Nu va dau sanse chiar daca folositi un ton placut urechilor unui functionar. La mine a fost clar. Ori aveam actele cerute de fisc pentru inmatriculare ori ma incadrau IMEDIAT la taxa dubla. Nu trebuie radieri, contracte vanzare-cumparare traduse…nimic. Daca nu am iesit mai multi in strada…MULTI, asa ca minerii la Bucuresti, nu am rezolvat nimic. Asta e.

  6. Va multumesc mult pentru raspunsul ferm. Mi-ati oferit putina incredere.

  7. Astea sunt smecherii functionaresti cu „va incadrati imediat”. Nu exista asa ceva.

    Faptul ca romanii nu stiu ce drepturi au, nu cunosc legea si nici nu-i interesaza sa o cunoasca este altceva.

    Sa nu te plangi doar pentru ca ai convingerea ca nu ajuta la nimic, este o politica perdanta.

  8. Care-i treaba cu fiscul si autohaus-urile din germania, ce „manevre” se pot face?Cine ar avea de pierdut?

  9. Nu este nicio treaba. In momentul in care cumperi o masina, datorezi bani statului. Adica esti obligat sa faci rol la fisc.

    Romanul ia din autohaus, face actele pe numele sau, vinde rapid fara formalitati oficiale (brif, nr.zoll, etc) altui roman. Cumparatorul de buna credinta vede ca are probleme la fisc intrucat nu primeste viza pe contractul de v-c.

    Incepe nebunia, contractele dunt falsificate CURENT de acesti oameni care prezinta ulterior fiscului un alt contract, cu neamtul initial.

    Lantul slabiciunilor, in loc sa cumperi cu acte in regula si sa te protejezi de „bunavointa” unui functionar apatic. Asta e tot.

    Pe scurt – ne doar in cot de lege, dar o invocam cu mult foc atunci cand trebuie sa ne ajute.

  10. Intrucat nimeni nu mai poate fi eligibil dupa oug 7/2009 pentru „taxa mica”, consideram topicul inchis.