ian. 122007
 

(revizuit in August 2008)

Dupa aderarea la Uniunea Europeana, cea mai adanca enigma auto pe piata SH o reprezinta normele germane de poluare D3 si D4. Ce-i cu ele? De ce RAR nu face echivalenta intre D4 si Euro4? Ce inseamna de fapt D3 si D4?

Legatura intre norma D3 (Deustche3) si Euro3 este foarte stransa, ambele fiind recunoscute de autoritatile europene. Normele germane „D” au aparut in anul 1996, la momentul implementarii Euro2, cu scopul de a incuraja protectia mediului prin oferirea de reduceri de taxe. La vremea respectiva, Euro3 si Euro4 se aflau abia in proiect, iar multi dintre constructorii auto aveau mari rezerve ca aceste standarde ar putea fi indeplinite vreodata.

Pe acest fond, legiuitorul german a imaginat cele doua norme, D3 si D4, dupa „chipul si asemanarea” viitoarelor Euro3 si Euro4. Ideea a fost aceea de a incuraja achizitionarea masinilor mai putin poluante, adica neamtul care isi achizitioneaza o masina norma D3 se bucura de reduceri de taxe, la fel intamplandu-se si cu D4.

Deci, D3 = Euro3 si D4 = Euro4… Nu, nu-i asa !

Norma D3 prevede exact aceleasi praguri pentru poluanti ca si Euro3, iar D4 aceleasi praguri cu Euro4. Datorita acestei aparente identitati intre cele doua tipuri de norme, pe piata noastra (evident cea de SH, a masinilor cumparate din Germania sau alte state care au adoptat sistemul) a aparut o confuzie majora. Cele doua norme par identice, dar nu sunt.

Pai, daca sunt identice la noxe admise, unde apar diferentele?

Pentru a da raspuns la aceasta intrebare, trebuie sa va amintesc principala diferenta intre normativul Euro2 si Euro3. Odata cu normele Euro 3, noxele emisiilor auto au inceput sa fie standardizate si „la rece” (motorul de dimineata), nu doar „la cald” (motor in regim normal de temperatura), asa cum fusese in cazul Euro2. Mai tarziu, la momentul Euro4, a aparut o regula noua – masina trebuie sa isi respecte standardul de emisii pentru cel putin 100.000 km, in loc de 60.000 km cum era la Euro3.

Ei bine, ideea este ca la implementarea fiecarei norme Euro au existat proceduri de masurare a noxelor din ce in ce mai complicate (din punct de vedere tehnic), denumite Cicluri Euro. Norma Euro2 a fost implementata prin masuratori in Ciclu Euro2, Euro3 a venit cu Ciclul Euro3, iar Euro4 cu Ciclul Euro4. Asa cum spuneam si mai devreme, aceste cicluri au devenit din ce in ce mai complexe si mai dure pentru masini. Duritatea crescuta a acestor Cicluri de testare si masurare a standardelor Euro face diferenta dintre un D3 vechi, adica un Euro 3 masurat in Ciclu Euro2 si un Euro3 veritabil, adica Euro3 masurat in Ciclu Euro3.

Confuzia romaneasca din piata SH a fost adancita si de faptul ca – in timp – incepand cu Ianuarie 2000, norma D3 a devenit (teoretic) identica cu norma Euro3 (in timp ce D4 ramanea masurata in Ciclu Euro3). Incepand cu Ianuarie 2005 si norma D4 devine (teoretic) identica cu standardul Euro4.

Dar care este diferenta intre teorie si realitate?

Sa luam cazul Euro4, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2005. Ceea ce nu se stie despre data reala a implementarii Euro4 este planul de esalonare a setarii liniilor de productie pentru toti producatorii auto. Data de 1 ianuarie 2005 a fost obligatorie doar pentru modelele absolut noi, restul productiei avand la dispozitie inca un an de zile pentru implementarea normei.

Prin urmare:
– TEORETIC: Masina produsa pana in Ianuarie 2000, va fi Euro2, indiferent daca este atestata de nemti D3 sau D4. PRACTIC termenul este 2001.
– Masina produsa dupa Ianuarie 2000, dar pana in Ianuarie 2005 este Euro3, indiferent de norma D. (practic 2006)
– Dupa Ianuarie 2005, D3 este 100% echivalent Euro3, iar D4 100% Euro4.

Atentie, regula de mai sus nu este una matematica, pe care sa o aplicati cu ochii inchisi. Exista producatori care au parcurs intreg anul de tranzitie, iar altii care s-au aliniat la noua norma chiar cu un an inainte. Si – colac peste pupaza – nici in cadrul activitatii aceluiasi constructor auto, lucrurile nu stau la fel la toate modelele produse…

EXEMPLU IMPORTANT: – In anul 2000 Ford Germania a trecut la Euro 3 doar pentru motorizarile benzina. Motorizarile diesel de la Ford au devenit Euro3 abia in 2001! Credem ca ar fi o sugestie buna pentru cei care isi cumpara masini SH (cele in ale caror carti de identitate nu apare explicit norma euro) sa pastreze in general o anumita rezerva fata de anul de productie 2000 (adica iunie 99 – iunie 2000). In aceasta perioada au fost epuizate stocuri de motorizari euro2, iar achizitionarea unei astfel de masini poate oferi surprize neplacute pentru cei care doresc sa plateasca in Romania taxe mai mici la inmatriculare.

In concluzie, norma D (2,3,4,5 sau 6) nu are nici o relevanta pentru legislatia romaneasca. Daca va aduceti masini din Germania (sau alte state care au asimilat norma D) singurul criteriu este acela al datei de fabricatie. Atentie mare – DATA FABRICATIEI si nu data inmatricularii, cea trecuta pe talonul strain. Dar nici acest criteriu nu este unul absolut sigur, ci doar orientativ.

Pentru a avea un tablou complet al acestei probleme, iata istoricul standardelor europene pentru emisiile masinilor mici (sub 3,5t) din vestul Europei. Nu uitati ca aceste date se refera la modele absolut noi, cele aflate deja in productie la datele respective avand inca un an la dispozitie pentru aliniere la noul standard:

– non-euro pana in Iulie 1992.
– Euro1 din Iulie 1992
– Euro2 din Ianuarie 1996
– Euro3 din Ianuarie 2000
– Euro4 din Ianuarie 2005

Si in viitor:
– Euro5 din Septembrie 2009
– Euro6 este in proiect, neavand inca o data finala de implementare.

Trebuie spus ca exista deja pe piata masini care indeplinesc normele nemtesti D5 si chiar D6, ambele mai dure decat Euro4, insa nimeni nu poate sti daca la data implementarii Euro5 si Euro6, D5 si D6 vor fi perfect echivalente Euro5 si 6. Vom trai si vom vedea, la sfarsitul lui 2009.

NU UITATI:
Unii producatori s-au aliniat la Euro4 mai devreme de ianuarie 2005, pe anumite motorizari (nu pe toate), iar datele exacte la care au facut trecerea nu au fost date niciodata publicitatii. Articolul are doar scopul unei informari orientative, de intelegere a fenomenului, nicidecum acela de a suplini sau de a inlocui in vreun fel cataloagele auto.

Acest articol are continuare in aici

  324 comentarii despre “Normele auto D3 si D4, echivalent EURO. „Second hand” Germania.”

  1. Eu unul personal nu ii pot intelege cu ce cap au gandit taxa asta.Cum e posibil ca pt un autovehicol cu un tonaj de 3,5 tone sau mai mare,daca are euro 3 sau euro 4 nu platesti taxa de 1 inmatriculare,dar pt un autoturism cu euro 3 sau 4 sa platesti taxa?si mai zic astea ca vor sa protejeze mediul………

  2. Eu am adus un fiesta din 2000 si avea D4…si mi sa spus la RAR ca nu are decat euro 2…atunci???

  3. Ciudat gringo…

    Probabil ca ai cumparat in 2000 un model ramas in stoc din 99. Sau era un model inmatriculat in 2000… Sau a fost produs pentru spatiul european non-UE (caz in care nu stiu cum putea fi D4…)

    Din 2000 europenii UE se supun Euro3. Nu imi amintesc de nici o dispensa care sa priveasca vreo motorizare Fiesta in Germania.

  4. Salutare,imi poate spune si mie cineva un Fiat Punto MK2 din 2002 sau 2003 cod motor 188A4000 44kw si respectiv 188A500 59kw este Euro3 sau Euro4? In lista celor de la kba.de apare trecut si ca Euro3 si ca Euro4…de asemenea un Opel Corsa C din 2001 in sus cod motor Z10XEP si Z12XEP sunt recunoscute tot drept Euro4. RAR`ul nostru tine seama de lista cu normele de poluare a celor de la KBA.de?

  5. alexx – nu pot afla mai devreme de luni dupaamiaza.

    Keepin’ touch.

  6. Multzam mult senosh,nu e nicio problema,astept pana luni dupa amiaza. P.S. cod motor Fiat Punto 59kw din 2002 e 188A5000,am mancat un 0 inainte.Si inca o intrebare,daca in brief`ul masinii importate scrie clar si raspicat Euro4 presupun ca „domnii de la RAR” nu pot face ceva sa o catalogheze drept Euro3…trebuie sa respecte ce scrie in cartea de identitate a masinii de acolo nu ?

  7. Am un Opel Frontera din 1996, cu motor Isuzu de 2,8 l. Are din constructie catalizator. nu este specificat in documente echivalenta la normele Euro. Va rog sa-mi spuneti, in cazul in care aveti informatii, ce norma de poluare are motorul in cauza.
    robert

  8. rog lamurire
    am cumparat in 19 ian 2007 auto SUZUKI SX4 fabricatie Ungaria.La politia Deva pentru inmatriculare mi se solicita „certificat de origine”Vinzatorul-dealer SARA MOTORS-TIMISOARA sustine ca dupa 1 ian.2007 nu se mai elibereaza la import acel certificat.Cum pot inmatricula masina.Am toate actele , inclusiv cartea de identitate a masinii , eliberata de RAR.
    CU STIMA , EUGEN

  9. Sara are dreptate. Mergeti la politia Deva si depuneti plangere pentru abuz, fiindu-va cerute alte documente decat cele legale.

    Certificatul EUR1 nu se elibereaza in interiorul UE.

  10. am auzit ca sa scos taxa pe motociclete, se mai platezte TVA in Romania, sau in tara de unde a fost cumparata???

  11. In UE, pentru persoane fizice, tva-ul este continut in pretul de vanzare – fiind astfel platit in tara de cumparare.

    Tva NU se mai recupereaza in vama si NU se mai replateste in tara. Diferenta zero de procedura intre judetul Constanta si judetul Germania ๐Ÿ™‚

  12. Poate cineva sa ma ajute cu un catalog cu codurile de motor EURO4? Pe Euro3 am deja.

  13. Attila si pe mine m-ar interesa un catalog ceva cu Euro4.Pe siteul RAR`ului e o lista veche cu cele Euro3,dar era alta treaba atunci,nu puteai inmatricula decat ce e acolo,asta nu inseamna ca toate masinile din lista aia sunt Euro3.Multe sunt si Euro4 dar acolo era un prag,cele aflate acolo putandu-se inmatricula.Acum e diferenta mare de pret la prima inmatriculare intre Euro3 si Euro4,de-asta ne intereseaza…Astept si eu pe cineva daca are ceva informatii,eventual o lista,ceva…

  14. nu are nimeni tabelul cu valoarea masini dupa care se calculeaza TVA? Am auzit ca e alta decat cea de pe factura, mai mare…….

  15. am cumparat din italia o masina wolvagen golf an de fabricatie 1989, are euro 2, exista posibilitatea de a o inscrie la RAR? VA multumesc anticipat, cu deoebit respect P. TURCU