ian. 122007
 

(revizuit in August 2008)

Dupa aderarea la Uniunea Europeana, cea mai adanca enigma auto pe piata SH o reprezinta normele germane de poluare D3 si D4. Ce-i cu ele? De ce RAR nu face echivalenta intre D4 si Euro4? Ce inseamna de fapt D3 si D4?

Legatura intre norma D3 (Deustche3) si Euro3 este foarte stransa, ambele fiind recunoscute de autoritatile europene. Normele germane „D” au aparut in anul 1996, la momentul implementarii Euro2, cu scopul de a incuraja protectia mediului prin oferirea de reduceri de taxe. La vremea respectiva, Euro3 si Euro4 se aflau abia in proiect, iar multi dintre constructorii auto aveau mari rezerve ca aceste standarde ar putea fi indeplinite vreodata.

Pe acest fond, legiuitorul german a imaginat cele doua norme, D3 si D4, dupa „chipul si asemanarea” viitoarelor Euro3 si Euro4. Ideea a fost aceea de a incuraja achizitionarea masinilor mai putin poluante, adica neamtul care isi achizitioneaza o masina norma D3 se bucura de reduceri de taxe, la fel intamplandu-se si cu D4.

Deci, D3 = Euro3 si D4 = Euro4… Nu, nu-i asa !

Norma D3 prevede exact aceleasi praguri pentru poluanti ca si Euro3, iar D4 aceleasi praguri cu Euro4. Datorita acestei aparente identitati intre cele doua tipuri de norme, pe piata noastra (evident cea de SH, a masinilor cumparate din Germania sau alte state care au adoptat sistemul) a aparut o confuzie majora. Cele doua norme par identice, dar nu sunt.

Pai, daca sunt identice la noxe admise, unde apar diferentele?

Pentru a da raspuns la aceasta intrebare, trebuie sa va amintesc principala diferenta intre normativul Euro2 si Euro3. Odata cu normele Euro 3, noxele emisiilor auto au inceput sa fie standardizate si „la rece” (motorul de dimineata), nu doar „la cald” (motor in regim normal de temperatura), asa cum fusese in cazul Euro2. Mai tarziu, la momentul Euro4, a aparut o regula noua – masina trebuie sa isi respecte standardul de emisii pentru cel putin 100.000 km, in loc de 60.000 km cum era la Euro3.

Ei bine, ideea este ca la implementarea fiecarei norme Euro au existat proceduri de masurare a noxelor din ce in ce mai complicate (din punct de vedere tehnic), denumite Cicluri Euro. Norma Euro2 a fost implementata prin masuratori in Ciclu Euro2, Euro3 a venit cu Ciclul Euro3, iar Euro4 cu Ciclul Euro4. Asa cum spuneam si mai devreme, aceste cicluri au devenit din ce in ce mai complexe si mai dure pentru masini. Duritatea crescuta a acestor Cicluri de testare si masurare a standardelor Euro face diferenta dintre un D3 vechi, adica un Euro 3 masurat in Ciclu Euro2 si un Euro3 veritabil, adica Euro3 masurat in Ciclu Euro3.

Confuzia romaneasca din piata SH a fost adancita si de faptul ca – in timp – incepand cu Ianuarie 2000, norma D3 a devenit (teoretic) identica cu norma Euro3 (in timp ce D4 ramanea masurata in Ciclu Euro3). Incepand cu Ianuarie 2005 si norma D4 devine (teoretic) identica cu standardul Euro4.

Dar care este diferenta intre teorie si realitate?

Sa luam cazul Euro4, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2005. Ceea ce nu se stie despre data reala a implementarii Euro4 este planul de esalonare a setarii liniilor de productie pentru toti producatorii auto. Data de 1 ianuarie 2005 a fost obligatorie doar pentru modelele absolut noi, restul productiei avand la dispozitie inca un an de zile pentru implementarea normei.

Prin urmare:
– TEORETIC: Masina produsa pana in Ianuarie 2000, va fi Euro2, indiferent daca este atestata de nemti D3 sau D4. PRACTIC termenul este 2001.
– Masina produsa dupa Ianuarie 2000, dar pana in Ianuarie 2005 este Euro3, indiferent de norma D. (practic 2006)
– Dupa Ianuarie 2005, D3 este 100% echivalent Euro3, iar D4 100% Euro4.

Atentie, regula de mai sus nu este una matematica, pe care sa o aplicati cu ochii inchisi. Exista producatori care au parcurs intreg anul de tranzitie, iar altii care s-au aliniat la noua norma chiar cu un an inainte. Si – colac peste pupaza – nici in cadrul activitatii aceluiasi constructor auto, lucrurile nu stau la fel la toate modelele produse…

EXEMPLU IMPORTANT: – In anul 2000 Ford Germania a trecut la Euro 3 doar pentru motorizarile benzina. Motorizarile diesel de la Ford au devenit Euro3 abia in 2001! Credem ca ar fi o sugestie buna pentru cei care isi cumpara masini SH (cele in ale caror carti de identitate nu apare explicit norma euro) sa pastreze in general o anumita rezerva fata de anul de productie 2000 (adica iunie 99 – iunie 2000). In aceasta perioada au fost epuizate stocuri de motorizari euro2, iar achizitionarea unei astfel de masini poate oferi surprize neplacute pentru cei care doresc sa plateasca in Romania taxe mai mici la inmatriculare.

In concluzie, norma D (2,3,4,5 sau 6) nu are nici o relevanta pentru legislatia romaneasca. Daca va aduceti masini din Germania (sau alte state care au asimilat norma D) singurul criteriu este acela al datei de fabricatie. Atentie mare – DATA FABRICATIEI si nu data inmatricularii, cea trecuta pe talonul strain. Dar nici acest criteriu nu este unul absolut sigur, ci doar orientativ.

Pentru a avea un tablou complet al acestei probleme, iata istoricul standardelor europene pentru emisiile masinilor mici (sub 3,5t) din vestul Europei. Nu uitati ca aceste date se refera la modele absolut noi, cele aflate deja in productie la datele respective avand inca un an la dispozitie pentru aliniere la noul standard:

– non-euro pana in Iulie 1992.
– Euro1 din Iulie 1992
– Euro2 din Ianuarie 1996
– Euro3 din Ianuarie 2000
– Euro4 din Ianuarie 2005

Si in viitor:
– Euro5 din Septembrie 2009
– Euro6 este in proiect, neavand inca o data finala de implementare.

Trebuie spus ca exista deja pe piata masini care indeplinesc normele nemtesti D5 si chiar D6, ambele mai dure decat Euro4, insa nimeni nu poate sti daca la data implementarii Euro5 si Euro6, D5 si D6 vor fi perfect echivalente Euro5 si 6. Vom trai si vom vedea, la sfarsitul lui 2009.

NU UITATI:
Unii producatori s-au aliniat la Euro4 mai devreme de ianuarie 2005, pe anumite motorizari (nu pe toate), iar datele exacte la care au facut trecerea nu au fost date niciodata publicitatii. Articolul are doar scopul unei informari orientative, de intelegere a fenomenului, nicidecum acela de a suplini sau de a inlocui in vreun fel cataloagele auto.

Acest articol are continuare in aici

  324 comentarii despre “Normele auto D3 si D4, echivalent EURO. „Second hand” Germania.”

  1. Anca, scuze – nu inteleg exact problema ta.

    Vrei sa inmatriculezi masina? Circuli cu nr. provizorii? In ce situatie ai fost constransa sa dai la politie brieful?

  2. Pai problema e ca numeni nu o sa-mi cumpere masina aici..dc nu are euro 3…pe masina am dat 4600Euro..iar taxa pt euro2 e 3600Euro…cine ar cumpara un Ford focus din 2000 cu 8200EURO??..Chiar nu vreau sa dau eu tzepe..stiu cum e cand primesti!

  3. Simina, e o discutie mai lunga… Pretul e dat nu doar de vechimea masinii ci si de echipari, nr.km, etc.

    🙂 Tu crezi ca eu te sfatuiesc sa tzepuiesti pe cineva??? Nu tzepuiesti pe nimeni daca inmatriculezi masina si dupa aceea o vinzi, intrucat a avea euro2 nu e o crima, iar in ce priveste taxa (daca la asta te-ai gandit cand ai zis „tzeapa”) aceasta nu se plateste decat la PRIMA inmatriculare.

    Daca te-ai gandit la altceva cand ai zis „tzeapa”, pls be more specific…

    Da, daca masina ta are anumite echipari, putini km.la bord si daca arata impecabil, ar putea fi vanduta cu 8400 Euro. E doar o parere, nu un adevar suprem. Poate primim si alte pareri…

  4. si cu actele mele cum ramane?? chiar nu are nimeni un raspuns? Vineri tre sa iau masina si inca nu stiu imi trebuie sau nu declaratie vamala si certificat Euro1?? la vama in germania zic ca nu am nevoie da o fi chiar asa?

  5. Senosh , in cazul Siminei , ea cat poate sa circule fara sa plateasca taxa de prima inmatriculare ?

  6. cris – sigur sigur nu-ti trebuie NICI decl. vamala si NICI certificat EUR1 (nu euro1…).

    Ai nevoie fie de factura (daca vei cumpara de la dealer), fie de contract de vanzare cumparare (nu stiu cum ii zice pe nemteste) daca vei cumpara de la un particular.

    Sigur sigur 🙂 K?

  7. Sorin, nu cunosc detalii in cazul Siminei.

    In general, in Germania se pot obtine nr.provizorii de 15 sau de 30 de zile (difera pretul). La venirea in tara se mai pot lua nr. rosii romanesti inca 30 de zile… Cam atat.

  8. vreau sa cumpar un Opel Astra coupe benzina 125CP din 2001 si cel care o vinde mi-a zis ca are Euro 4 pentru ca scrie in CI D4 , voi ce ziceti? are euro 3 sau 4?

  9. Cortez, eu cred ca-i Euro3. Personal nu am auzit de Opel euro4 mai devreme de 2004.

    Sunt 90% sigur.

  10. merci senosh , mare DOMN , raman dator 😀

  11. Mai oameni .. poate sunt eu mai tampita si nu inteleg !!!
    Am citit toate discutiile de aici si nu am reusit sa aflu ce vroiam sa stiu de fapt !
    Si anume …
    Azi m-am intalnit cu niste tipi care aduc masini din Germania.Vreau sa-mi iau un Porsche Boxter pana in 20.000 euro … fara taxe …
    … sau un Porsche Carrera cu 4 locuri Cabrio …
    Mi-au tot vorbit de euro 3 sau 4 … etc …c-ar fi mai bine euro 4 ca-i mai ieftina taxa … etc.
    Problema mea e urmatoarea : Ce are daca le zic sa-mi aduca masina cu euro 3 ?
    Am gasit preturi pe mobile.de si sunt masini Porsche Boxter cu 15-16 mii euro … dar uneori nu e specificat daca e euro 3 sau 4 … sau cat o fi …
    Intrebarea 2 : Nu poti circula cu ea in Romania daca n-ai euro 3 sau 4 ?
    Nu pot sa inmatriclez o masina care are euro 3 ?
    Un Boxter cu euro 4 e 24.000 euro … iar unul cu euro 3 e 16.000 .
    Care e taxa la un euro 4 si care e la un euro 3 ?
    Motorul are vreo 2.600 … nu trece de 3.000 ?
    Si acum vine intrebarea principala : Tipii aia mi-au sugerat ca ar fi mai bine sa-mi iau euro 4 .De ce ?
    Dau 8.000 de euro in plus …
    Ce are daca imi iau euro 3 ?
    Am sa am probleme cu ea mai incolo ?
    N-o mai pot vinde peste cativa ani ? … sau care e chestia ?

  12. Si as indrazni sa va mai intreb ceva …
    Avand in vedere ca sunt fata si nu ma pricep la masini …
    Stie cineva cum m-ar putea face de bani tipii astia ?
    Nu cumva faza cu euro 4 e o strategie de-a lor sa
    Stie cineva cateva siretlicuri care se fac in situatii din-astea ?
    Adik … cum pot pacali ei oamenii …
    Eu le dau banii … ei merg in Germania … si-mi aduc masina cu RAR cu tot .. etc ..
    De unde ar putea sa-si traga bani.
    Atata au tras de mine … ca am avut senzatia ca vor sa castige banisori frumosi de la mine.
    Poate e doar in mintea mea … dar as vrea sa fiu precauta si sa nu iau vreo tzeapa cu 2-3 mii de euro.
    La ce ar putea sa ma fraiereasca ? … iar eu sa nu-mi dau seama ?
    La ce taxa ?
    Cum as putea sa aflu , spre exemplu , cat au dat ei exact pe masina acolo.
    Eu le dau 24.000 euro la ei …
    Intrebare : Ei imi pot aduce o masina de 16.000 si sa-mi zica ca au dat pe ea 22.000 ? .. ca eu n-am cum sa verific !!!
    Pot sa treaca in acte acolo ce pret vor ei ?

  13. ellenis –

    Com 1 – o masina euro3 poate fi inmatriculata fara probleme. Spre diferenta de euro4, taxa de inmatriculare (cu care ne tot tanguim aici pe blog de vreo 3 luni) este mult mai mare la euro3. Adica pierzi bani dandu-i statului. Euro3 nu-i un defect. Odata inmatriculata masina in Romania o vei putea revinde mai departe fara probleme, viitorul proprietar nefiind nevoit sa mai achite vreo taxa. Odata achitata taxa de inmatriculare, din punct de vedere „plati” sau „folosinta-trafic” nu mai exista nici o diferenta intre euro 0, 1, 2, 3, 4. Singura diferenta este ca vei polua mai mult aerul cu euro3 decat cu euro4, iar treaba asta deocamdata nu costa.

    Com 2 – Taxa auto se plateste la trezoreria de care apartii (a orasului sau sectorului in care locuiesti). Nici o legatura cu pretul din Germania. Amicii tai nu pot invoca norma „euro” pentru a-ti cere mai multi bani. In schimb pot folosi acest argument in negocierea cu neamtul pentru a cobora pretul.

    tot Com2 – yep, pot trece in acte ce pret vor ei. Sper sa ii cunosti bine pe tipi. La fel de bine ei pot sa dispara cu banii. Personal, cred ca NU ai procedat corect dandu-le toti banii in avans.

  14. Merci mult mult de tot senosh !!! Dau o bere daca ne vom vedea vreodata. Numai bine

  15. ellenis –
    ma scuzi ca ma bag dar la banii astia eu zic ca merita efortu sa faci un drum personal in germania si sa iti cumperi singura masina sau cel putin sa fii de fata si sa iti iei ce iti place si binenteles o sa castigi si tu niste bani asta e clar. Daca dai la cineva sa iti aduca o masina la 24 000 eur castiga lejer 2-3000 dar ok sunt importanti si banii dar mai important e sa vezi si tu ce cumperi.
    Bafta!