ian. 122007
 

(revizuit in August 2008)

Dupa aderarea la Uniunea Europeana, cea mai adanca enigma auto pe piata SH o reprezinta normele germane de poluare D3 si D4. Ce-i cu ele? De ce RAR nu face echivalenta intre D4 si Euro4? Ce inseamna de fapt D3 si D4?

Legatura intre norma D3 (Deustche3) si Euro3 este foarte stransa, ambele fiind recunoscute de autoritatile europene. Normele germane „D” au aparut in anul 1996, la momentul implementarii Euro2, cu scopul de a incuraja protectia mediului prin oferirea de reduceri de taxe. La vremea respectiva, Euro3 si Euro4 se aflau abia in proiect, iar multi dintre constructorii auto aveau mari rezerve ca aceste standarde ar putea fi indeplinite vreodata.

Pe acest fond, legiuitorul german a imaginat cele doua norme, D3 si D4, dupa „chipul si asemanarea” viitoarelor Euro3 si Euro4. Ideea a fost aceea de a incuraja achizitionarea masinilor mai putin poluante, adica neamtul care isi achizitioneaza o masina norma D3 se bucura de reduceri de taxe, la fel intamplandu-se si cu D4.

Deci, D3 = Euro3 si D4 = Euro4… Nu, nu-i asa !

Norma D3 prevede exact aceleasi praguri pentru poluanti ca si Euro3, iar D4 aceleasi praguri cu Euro4. Datorita acestei aparente identitati intre cele doua tipuri de norme, pe piata noastra (evident cea de SH, a masinilor cumparate din Germania sau alte state care au adoptat sistemul) a aparut o confuzie majora. Cele doua norme par identice, dar nu sunt.

Pai, daca sunt identice la noxe admise, unde apar diferentele?

Pentru a da raspuns la aceasta intrebare, trebuie sa va amintesc principala diferenta intre normativul Euro2 si Euro3. Odata cu normele Euro 3, noxele emisiilor auto au inceput sa fie standardizate si „la rece” (motorul de dimineata), nu doar „la cald” (motor in regim normal de temperatura), asa cum fusese in cazul Euro2. Mai tarziu, la momentul Euro4, a aparut o regula noua – masina trebuie sa isi respecte standardul de emisii pentru cel putin 100.000 km, in loc de 60.000 km cum era la Euro3.

Ei bine, ideea este ca la implementarea fiecarei norme Euro au existat proceduri de masurare a noxelor din ce in ce mai complicate (din punct de vedere tehnic), denumite Cicluri Euro. Norma Euro2 a fost implementata prin masuratori in Ciclu Euro2, Euro3 a venit cu Ciclul Euro3, iar Euro4 cu Ciclul Euro4. Asa cum spuneam si mai devreme, aceste cicluri au devenit din ce in ce mai complexe si mai dure pentru masini. Duritatea crescuta a acestor Cicluri de testare si masurare a standardelor Euro face diferenta dintre un D3 vechi, adica un Euro 3 masurat in Ciclu Euro2 si un Euro3 veritabil, adica Euro3 masurat in Ciclu Euro3.

Confuzia romaneasca din piata SH a fost adancita si de faptul ca – in timp – incepand cu Ianuarie 2000, norma D3 a devenit (teoretic) identica cu norma Euro3 (in timp ce D4 ramanea masurata in Ciclu Euro3). Incepand cu Ianuarie 2005 si norma D4 devine (teoretic) identica cu standardul Euro4.

Dar care este diferenta intre teorie si realitate?

Sa luam cazul Euro4, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2005. Ceea ce nu se stie despre data reala a implementarii Euro4 este planul de esalonare a setarii liniilor de productie pentru toti producatorii auto. Data de 1 ianuarie 2005 a fost obligatorie doar pentru modelele absolut noi, restul productiei avand la dispozitie inca un an de zile pentru implementarea normei.

Prin urmare:
– TEORETIC: Masina produsa pana in Ianuarie 2000, va fi Euro2, indiferent daca este atestata de nemti D3 sau D4. PRACTIC termenul este 2001.
– Masina produsa dupa Ianuarie 2000, dar pana in Ianuarie 2005 este Euro3, indiferent de norma D. (practic 2006)
– Dupa Ianuarie 2005, D3 este 100% echivalent Euro3, iar D4 100% Euro4.

Atentie, regula de mai sus nu este una matematica, pe care sa o aplicati cu ochii inchisi. Exista producatori care au parcurs intreg anul de tranzitie, iar altii care s-au aliniat la noua norma chiar cu un an inainte. Si – colac peste pupaza – nici in cadrul activitatii aceluiasi constructor auto, lucrurile nu stau la fel la toate modelele produse…

EXEMPLU IMPORTANT: – In anul 2000 Ford Germania a trecut la Euro 3 doar pentru motorizarile benzina. Motorizarile diesel de la Ford au devenit Euro3 abia in 2001! Credem ca ar fi o sugestie buna pentru cei care isi cumpara masini SH (cele in ale caror carti de identitate nu apare explicit norma euro) sa pastreze in general o anumita rezerva fata de anul de productie 2000 (adica iunie 99 – iunie 2000). In aceasta perioada au fost epuizate stocuri de motorizari euro2, iar achizitionarea unei astfel de masini poate oferi surprize neplacute pentru cei care doresc sa plateasca in Romania taxe mai mici la inmatriculare.

In concluzie, norma D (2,3,4,5 sau 6) nu are nici o relevanta pentru legislatia romaneasca. Daca va aduceti masini din Germania (sau alte state care au asimilat norma D) singurul criteriu este acela al datei de fabricatie. Atentie mare – DATA FABRICATIEI si nu data inmatricularii, cea trecuta pe talonul strain. Dar nici acest criteriu nu este unul absolut sigur, ci doar orientativ.

Pentru a avea un tablou complet al acestei probleme, iata istoricul standardelor europene pentru emisiile masinilor mici (sub 3,5t) din vestul Europei. Nu uitati ca aceste date se refera la modele absolut noi, cele aflate deja in productie la datele respective avand inca un an la dispozitie pentru aliniere la noul standard:

– non-euro pana in Iulie 1992.
– Euro1 din Iulie 1992
– Euro2 din Ianuarie 1996
– Euro3 din Ianuarie 2000
– Euro4 din Ianuarie 2005

Si in viitor:
– Euro5 din Septembrie 2009
– Euro6 este in proiect, neavand inca o data finala de implementare.

Trebuie spus ca exista deja pe piata masini care indeplinesc normele nemtesti D5 si chiar D6, ambele mai dure decat Euro4, insa nimeni nu poate sti daca la data implementarii Euro5 si Euro6, D5 si D6 vor fi perfect echivalente Euro5 si 6. Vom trai si vom vedea, la sfarsitul lui 2009.

NU UITATI:
Unii producatori s-au aliniat la Euro4 mai devreme de ianuarie 2005, pe anumite motorizari (nu pe toate), iar datele exacte la care au facut trecerea nu au fost date niciodata publicitatii. Articolul are doar scopul unei informari orientative, de intelegere a fenomenului, nicidecum acela de a suplini sau de a inlocui in vreun fel cataloagele auto.

Acest articol are continuare in aici

  324 comentarii despre “Normele auto D3 si D4, echivalent EURO. „Second hand” Germania.”

  1. Imi puteti spune va rog frumos unde pot sa gasesc o lista oficiala cu masinile care sunt acceptate ca euro3 de catre autoritatile romane?
    Vreau sa evit orice posibila neintelegere in privinta aceasta pentru ca imi voi aduce un Renault Clio din 1999 sau 2000.
    Multumesc mult.

  2. Intrebati la RAR. Tot dintr-un comentariu de aici am aflat ca ei au tabelele cu normele Euro pentru anumite generatii de motorizari pentru toate marcile.

  3. vreau sa cumpar un new beetle din 8-1999 motor 2.0 i cu clasa d4… serie wvwzzz9czvm926921….. ati putea sa-mi spuneti ce euro este?

  4. pt senosh.sunt cristi cu fordul focus din 1999 luna aug seria wfoaxxgcdaxm50584 motor 1988cm 96kw benzina tipul eddc.as vrea daca se poate sa-mi dai un nr de tel ca sa te pot suna pt ca vad ca sti multe despre normele germane si poate ma ajuti ca sunt disperat.daca e euro 2 tre sa platesc 4000 euro taxa de inmatriculare.astept raspuns de la tine si poate si un nr de tel ca sa te sun

  5. salut razvan si cristi – am fost plecat cateva zile. Vorbesc luni la Bosch Car Service si sper sa aflu mai mult din baza lor de date.

    Cristi, cu telefonul e mai greutz pe postat pe net, dar fii fara grija vom comunica ok.

  6. Am o intrebare.Cine stabileste norma de poluare la nasterea masinii ? Daca producatorul,inseamna ca numai autoturismele produse in Germania pot fi clasificate cu norme „D”.Adica( chiar daca cumpar din Germania) o masina care nu a fost produsa la ei in tara nu poate sa fie clasificata in norma „D”

  7. marian fordul meu e fabricat in franta dar pt nemtii si are d4 asa ca nu cred ca conteaza unde e fabricat si mai cred ca doar nemtii au norme cu d

  8. senosh ms mult si astept raspuns de la tine.sa imi lasi mesaj daca putem vb aici ca sa stabilim o zi si o ora pt ca la mine e mai complicat cu masina si as vrea sa-ti explic mai detaliat

  9. Norma D (care vine de la Deustche) nu este o norma tehnica, ci una fiscala.

    Cu cat ai un D mai mare cu atat ai taxe mai mici. Evident daca esti neamt…

    la noi si daca iti iei euro5 platesti taxa de euro4…

  10. cristi, razvan – mai dureaza 1 zi cu lamurirea problemelor. Nu a mers cu baza de date a Bosch-ului, intrucat ei nu dau norma. Dau orice altceva, dar nu norma Euro.

    Vom sti SIGUR abia maine sau poimaine (sursa producator).

  11. Vreau si eu sa ma lamureasca cineva in legatura cu un Opel Astra din 1998-X , motor 1,6 , 16V, Benzina, cum pot sa aflu norma de poluare dupa seria sasiu si dupa actele de provenienta.Ce trebuie sa scrie pe acte daca este euro 2 sau 3, ca pe site-ul din germania toate apar cu euro 3. astept un raspuns concret

  12. Si in cazul tau, Silviu, vom avea un raspuns maine sau poimaine. De la producator.

  13. cristi – sorry, masina ta este Euro2. Toate cele 5 motorizari care ar fi putut echipa masina ta sunt Euro2. Prin urmare nu mai am nevoie de tipul motorului.

  14. razvan – la Beetle-ul tau ceva e incurcat. Tu spui ca masina ta este 8-1999, insa in realitate are anul de productie 1997. Si este Euro2.

    Ai apucat s-o cumperi? Daca nu, las-o! ori a stat in magazie 2 ani – ori e vb de altceva:
    Cica mai exista nemti care isi dau pierdut actul masinii (brieful) iar la reemitere apare doar data ultimei inmatriculari ca sa para masina mai noua. Sau ceva de genul asta…

  15. ok! merci mult.. mai fac sapaturi… poate gasesc una mai noua.. intre timp am fost la rar si mi-a zis ca e sigur 2002…