Sep 192006
 

Viteza l-a fascinat pe om din cele mai vechi timpuri. De la cursele de cai care alergau cu 60 la ora, si pana la masina care a doborat bariera sunetului, a fost un drum foarte lung. „Totalauto.ro” prezinta in acest documentar povestile celor mai spectaculoase recorduri de viteza obtinute de automobile fantastice si piloti dispusi sa depaseasca limitele rezistentei umane.

Povestea recordului mondial de viteza la sol a inceput in ultimii ani ai secolului al XIX-lea, cand un conte ambitios si-a propus sa devina cel mai rapid om din lume. Gaston de Chasseloup-Laubat a reusit sa atinga viteza de 63 km/h cu un automobil electric, pe un drum de langa Paris. Cu aceasta viteza, in 1898, contele francez avea tot dreptul sa se mandreasca in fata intregii lumi, ca este cel mai rapid om de pe planeta. Strigatul sau de victorie nu a facut mare valva…

Totusi a existat un personaj care a dorit sa doboare acest record. Este vorba de belgianul Camille Janutzy, care a construit o masina mai rapida. Automobilul lui Janutzy a fost primul realizat special pentru a dobori recordul mondial de viteza ! Masina era in forma de trabuc si purta numele „Jamais Contente”, in traducere libera „Niciodata Multumita”. Legenda spune ca belgianul s-a gandit la sotie cand a dat acest nume automobilului. Ca un gentleman, el s-a dus exact unde contele francez a stabilit primul record mondial, si a reusit sa atinga aproape 70 km/h. La randul sau, francezul nu s-a lasat mai prejos, si a izbutit sa fie din nou mai rapid. Intre cei doi a inceput un duel pasionant, incheiat cu victoria „Diavolului Rosu” belgian. Masina sa „vesnic nemultumita” a depasit 100 km/h in 1900.

Dupa aceasta performanta, omenirea a fost tentata sa creada ca „mai repede de atat, nu se poate merge” ! Intradevar, pentru acele vremuri se atinsese o limita a automobilului electric, insa in aceeasi perioada incepeau sa fie la mare moda cele cu aburi. Cu un astfel de automobil, francezul Leon Serpollet a reusit sa atinga 120 km/h la inceputul secolului trecut. Magia vitezei i-a facut si pe americani sa intre in joc. Si chiar sa preia initiativa. In 1906, recordul mondial de viteza ajunsese foarte aproape de 200 de kilometri la ora…

In 1909, s-a decis ca recordurile sa fie media dintre viteza atinsa pe o distanta de un kilometru sau de o mila intr-o directie oarecare, si viteza atinsa la intoarcere, pe aceeasi distanta. Inainte de primul razboi mondial, cateva din personalitatile industriei auto au reusit sa treaca sensibil de bariera celor 200 km/h. Cele mai cunoscute nume sunt Henry Ford, Louis Chevrolet sau Charles Rolls.

Dupa 1920 a inceput epoca automobilelor cu motor cu combustie interna. Primul recordman a fost un membru al familiei care a produs berea Guiness. El a atins 215 km/h cu o masina care avea sa fie cumparata de un pilot britanic, pe nume Malcom Campbell. Acesta a schimbat denumirea masinii in Sunbeam (adica „raza de soare”) si s-a lansat cu putere in cursa de doborare a recordului. Campbell a fost motivat si de concurenta care incepea sa foloseasca motoare de avion pentru a spori puterea masinilor. Pana in 1933, britanicul a doborat de noua ori recordul mondial de viteza. In ultima tentativa a atins 440 km/h, dublu fata de valoarea din anii 20′.

La sfarsitul anului 1937, s-a produs un moment istoric. Un automobil cu 6 roti si doua motoare Rolls Royce de avion a depasit viteza de 500 de kilometri la ora. Un deceniu mai tarziu, broker-ul John Cobb a stabilit recordul care va rezista cel mai mult timp. Viteza de aproape 650 km/h a fost cel mai longeviv record de viteza la sol, rezistand nu mai putin de 17 ani. Cel care a reusit sa impinga din nou recordul mondial a fost fiul lui Malcolm Campbell. Campbell Jr. a depasit 650 de km/h pe ora cu un vehicul propulsat de o turbina cu gaz. Puterea totala a masinii era de 4.000 de cai. Un an mai tarziu a intrat in joc si Craig Breedlove, care in 1963 a construit masina „Spirit Of America” pe care a reusit sa o accelereze pana aproape de 700 km/h. Insa recordul nu a fost omologat, deoarece bolidul sau a fost incadrat la categoria motociclete, pentru ca avea doar trei roti. Regulamentul accepta doar vehicule cu minim patru roti…

Perioada motoarelor cu reactie a dus recordul de viteza la sol, la niveluri incredibil de mari. De la valoarea la care l-a lasat fiul lui Campbell, 650 de km/h ora, a ajuns in doar doi ani, la 950. Saltul a fost incurajat de duelul dintre Breedlove si francezul Art Arfons. Invingator a iesit primul dintre ei, pe legendarul desert de sare de la Bonneville. Acest succes nu a fost implinit fara suferinta. Breedlove a vazut moartea cu ochii in tentativa de a stabili un nou record. A pierdut controlul masinii la 800 de km/h la ora. Vehiculul a lovit o cabina telefonica, a zburat 50 de metri in aer, si a aterizat pe un lac de sare. Pilotul a avut foarte multa sansa sa scape cu viata, dar nu a renuntat sa sfideze in continuare limitele vitezei.

In 1970, o alta supermasina a depasit limitele frumoasei viteze de 1.000 km/h. Avea motor de racheta si era botezata Blue Flame, adica „Flacara Albastra”. La volan a fost un american de origine croata, Gary Gabelich. Noua ani mai tarziu a avut loc cel mai controversat moment al cursei nebune de doborare a recordului de viteza la sol. Excentricul Stan Barrett pretinde ca a depasit viteza sunetului pe vehiculul cu trei roti, Budweiser Rocket. Totul s-a intamplat in desertul american Mojave, unde Barrett sustine ca „racheta” a atins aproape 1.200 km/h. Federatia Internationala de Automobilism nu a omologat acest record, deoarece nu s-au respectat conditiile standard. In primul rand, Barrett a mers intr-o singura directie, desi regulile spun ca un record e valabil, dupa ce se face media vitezelor obtinute si la dus, si la intors, pe aceeasi distanta fixa de un kilometru sau o mila. Nici macar viteza atinsa de Barrett nu este o certitudine. Masuratorile au apartinut exclusiv echipei sale si pot fi suspectate de subiectivism. Ba, mai mult, cei prezenti sustin ca nu au auzit sunetul produs de unda de soc care apare negresit la viteze supersonice, asa numitul „bum sonic”. Acest record a avut prea multe semne de intrebare pentru a fi pe placul istoriei…

Prin urmare, recordul din 1970 avea sa ramana in picioare 13 ani, pana la aparitia celui care a avut rolul principal in depasirea fara dubii a vitezei sunetului. Este vorba de Richard Noble. La inceput, Noble a obtinut in 1983, cu masina sa numita Thrust un record de putin peste 1.000 km/h. In 1997, viteza sunetului avea sa fie inghenunchiata de om si automobil pe desertul Black Rock din statul american Nevada. Noble a condus proiectul de realizare a celei mai puternice masini construite vreodata. A botezat-o Thrust Super Sonic Car si a dat-o pe mana pilotului Andy Green. Noble se considera prea batran pentru a conduce o astfel de masina, iar Green era unul din cei mai buni piloti ai Aviatiei Regale Britanice. Viteza atinsa in toamna lui 1997 a fost fara indoiala peste cea a sunetului. Toate procedurile au fost respectate ca la carte, iar viteza a fost masurata pe distanta de un kilometru si apoi pe o mila. S-a facut o cursa dus si una intors, iar intre acestea nu a trecut mai mult de o ora. Rezultatul a fost pe masura asteptarilor. Viteza maxima atinsa este demna de cartea recordurilor: 1.228 km/h. Bariera sonica a cazut sub insistentele specialistilor britanici condusi de Noble.

Thrust SSC, masina care a doborat recordul, este cel mai puternic automobil construit vreodata. Mai mult decat atat, pentru a realiza performante uluitoare, vehiculul avea mai multe in comun cu avioanele, decat cu automobilele de serie. Era propulsat de doua motoare cu reactie marca Rolls-Royce, utilizate de obicei pe avioanele de lupta ale Aviatiei Regale Britanice. Cele doua turbo-reactoare au dezvoltat 100.000 CP. Forma sa extrem de aerodinamica a fost special conceputa. Trebuia sa reduca pe cat posibil rezistenta la inaintare, si in acelasi timp, sa creeze o forta de apasare suficient de mare ca sa impiedice vehiculul sa decoleze. Rotile unei astfel de masini sunt supuse unor forte incredibil de puternice. Tocmai de aceea, nu e nevoie de pneuri, iar rotile sunt din aluminiu si cantaresc 160 de kilograme fiecare. La viteza de 1.000 km/h se rotesc de 8.500 de ori pe minut, dar sarea desertica este o suprafata foarte prielnica atingerii unor viteze ametitoare. Cockpit-ul este amplasat central intre cele doua motoare, si foarte aproape de centrul de greutate al vehiculului. Foarte interesant, nu se utilizeaza airbag-uri ! S-a calculat ca vitezele sunt mult prea mari, iar airbag-urile nu au timpul necesar sa-si dovedeaasca utilitatea !!! Franarea la viteze de sute de kilometri pe ora se face cu ajutorul a doua parasute. Acestea incetinesc masina pana la o viteza la care franele cu disc pot fi folosite in siguranta. Franele rachetei terestre au avut aceleasi dimensiuni ca cele de la avioanele Boeing 757. Masina a reusit sa accelereze de la 0 la 1.000 km/h in doar 16 secunde, timp in care masinile obisnuite abia depasesc 100 km/h.

Legat recordurile de viteza la sol, trebuie precizat ca si femeile au propriul lor record. Cea mai rapida femeie intr-un automobil a fost americanca Kitty Hamleton. Ea a depasit 800 de km/h in 1975. Un alt record important de viteza la sol este cel obtinut pe 2 roti. Cea mai rapida motocicleta din lume are 7 metri lungime si a stabilit un record mondial de viteza de 530 km/h. Vehiculul a fost propulsat de doua motare Harley-Davidson a 1500 CP fiecare.

PS – in ultima perioada au inceput sa circule informatii legate de o noua tentativa de doborare a recordului mondial de viteza la sol. Mai multe detalii in articolul „Recordul mondial de viteza la sol este in pericol„.

Articole cu tema apropiata:

  7 comentarii despre “Istoria recordurilor de viteza la sol”

  1. Frate.Asta nici nu se poate numi masini ci avion .Dak Bugatti cu motorul dw 8 litri W16 se lauda cu 407 km/h……. avionu asta e imbatabil…….No Comment

  2. Nu chiar, sunt niste americani care vor sa sparga recordul, sa ajunga la 1300 km/k.

  3. am vazut asta p discovery

  4. ionut – s-au luat dupa noi 😀 (course, joking…)

  5. Wow acum am intrat again aici shi am vazut postu meu da sunt d acord cu tn Paul am auzit shi eu asta oricum am scris chestia asta cand visam la un motor p dinami folosind principiul Wankel dak vrea cnva sa zica shi ii dau id-ul dak e intereseat d asa ceva ca-l pot ajuta shi ii pot spune palnul d gandire al motorului..dak e sa-l duca cineva la sfarsit dak nu eu:D

  6. noul record propus este de… 1600 km/h (adica 1000 mph). Articolul de completare a articolului de mai sus este AICI

  7. sal…imi cer scz ca nu sunt la subiect…da ca tot vine vb de wankel…am nevoie de un motor mik..cv pe la 10 cp…poate cineva sa ma ajute cu planuri schite, poze, etc…ca vreau sa il construiesc singur…adica sper sa reusesc…id: ralph_uhr1988 multumesc mult