sept. 302009
 

cursa-masini-cu-aburi Primul automobil? Depinde ce anume numim „automobil”. Daca vom defini automobilul ca vehicul autopropulsat, fara sa ne afundam in justificari din apanajul filozofiei istoriei, va invitam sa descoperiti automobile mai vechi decat cele produse de celebrul tandem german Daimler si Benz. Deschizand cartea “What Was The First Car? A Quick History of the Automobile for Young People” (Care a fost primul automobil? Scurta istorie auto pentru tineri), de William W. Bottorff, aflam ca exista inca din 1335 schita unui motor imaginat de italianul Guido da Vigevano.

motor-militar-Vigevano-1335 Ca in atatea randuri, razboiul a fost un bun stimulent pentru un salt tehnologic important. Schita in care Vigevano isi descrie motorul face parte dintr-o serie de carti scrise pentru regele Philip al VI-lea al Frantei, la curtea caruia se afla da Vigevano, ca “bibliografie” militara si tehnica pentru cruciade. Intr-una dintre carti, protoinginerul italian descrie ceea ce am putea numi stramosul tancului, propulsat de un motor asemanator celor al morilor de vant, dar propulsat de forta aburului.

Un secol si jumatate mai tarziu, pe la 1478, ajungem la triciclul lui Leonardo da Vinci. Desi cei care i-au verificat manuscrisele nu sunt inca de acord ca schitele (a ceea ce a fost numit in joaca de Academia Italiana „Fiatul lui da Vinci”) sunt autentice, pana una-alta sa-l creditam pe da Vinci cu proiectarea unui autovehicul triciclu propulsat de energia potentiala a unor arcuri similare celor de ceasornic.

Oricum masina lui da Vinci era mai mult o ciudatenie pentru balciurile medievale, de vreme ce in schite nu se prevede niciun loc pentru pasager. Dupa da Vinci, incercari or mai fi fost, dar istoria nu mai consemneaza nimic pana in 1678, cand flamandul Ferdinand Verbiest, pe atunci parinte misionar la curtea imparatului chinez Kangxi, a schitat, pe post de jucarie imperiala, un vehicul propulsat de forta aburului.

masina-cu-aburi-Verbiest-1678

Descris de autor in cartea “Astronomia Europea” carutul cu boiler pare a fi primul vehicul auto-propulsat, functional. Ceea ce nu califica nici inventia lui Verbiest ca automobil modern este faptul ca nu avea prevazut niciun loc. Caci aceasta ultima caracteristica, aceea de a putea transporta (macar) un om, este ceea ce le mai trebuia vehiculelor mentionate pentru a putea fi considerate, in opinia noastra, automobile moderne.

Dar aici incepe o alta poveste…

protomasina-cu-aburi