mai 012009
 

cap-11 Chrysler a intrat in faliment pentru a se putea reorganiza. Cum vine asta? Daca intri in faliment, nu inseamna ca ai disparut din piata? O astfel de perceptie este dominanta printre europeni, insa in Statele Unite lucrurile stau altfel.

In SUA exista asa numitul „Capitol 11” din Codul Falimentului, model dupa care si-au ajustat legislatiile si cateva tari europene, cum ar fi Franta, Marea Britanie, Italia si Spania.

Spre diferenta de Europa, in Statele Unite protectia oferita de Capitolul 11 nu este un privilegiu propriu firmelor mari. De aceasta protectie se pot bucura si cetatenii de rand (buni platnici).

Cum functioneaza prevederile Capitolului 11 ?

Iata, intr-o versiune romantata (non-juridica), pasii procedurii:

1 – Ca urmare a incapacitatii de plata coroborata cu imposibilitatea reconcilierii cu creditorii, se declara falimentul firmei. Creditorii (cei care trebuie sa recupereze bani) sau debitorul (datornicul) inainteaza o petitie judecatoriei competente. Chrysler a inaintat deja aceasta petitie;

2 – Activele debitorului sunt protejate de executie, iar operatiunile sunt conduse/supervizate de un manager sindic. Acest punct poate fi folosit si ca „faliment tactic”, uzanta proprie „durilor” din piata (de ex: „Texaco” vs. „Pennzoil” – 1987);

3 – Debitorul are dreptul de a realiza un plan de restructurare (inclusiv realizarea de parteneriate cum este si cazul Chrysler-Fiat) in maximum 120 de zile, fara sa poata fi influentat de vreun creditor. Scopul planului este ca – dupa reorganizarea si relansarea operatiunilor – compania „vindecata” sa isi poata indestula creditorii, inclusiv cu dobanzi si daune interese.

4 – Planul debitorului este supus acceptarii creditorilor (asociati intr-un comitet). Acceptarea planului se poate face doar cu unanimitate. Daca un singur creditor nu este de acord cu planul debitorului si daca aceasta situatie este ireconciliabila, planul este respins.

5 – Daca planul debitorului este acceptat, se aplica neintarziat, in cel mult 120 de zile. In anumite conditii, in functie de complexitatea restructurarii, termenul poate ajunge la 20 de luni. Stop joc;

6 – Daca planul debitorului este respins, creditorii au dreptul sa realizeze propriul lor plan. Daca debitorul este de acord cu planul creditorilor, planul se aplica. Stop joc;

7 – Daca planul creditorilor nu este acceptat de debitor, judecatorul va decide lichidarea firmei debitoare (sau masuri corespunzatoare in cazul persoanelor fizice).

In cazul nostru, Chrysler a indeplinit pasul 1 (petitia) din procedura de mai sus, iar pasul 3 este deja negociat si indeplinit. Chrysler a incheiat negocierile cu principalii sai creditori (sindicatele, administratia Obama si Daimler A.G.) si a batut palma cu Fiat.

Creditorii mai mici, cei care de fapt au si provocat falimentul Chrysler, vor fi indestulati din imprumutul cu dobanda preferentiala de la Rezerva Federala.

Asadar Chrysler da faliment, dar ramane in piata. Modalitatea in care Chrysler isi va desfasura operatiunile pe viitor sunt descrise in declaratia Casei Albe din data de 30 aprilie 2009 (in engleza).

Este foarte bine ca aceasta procedura sa fie cunoscuta si de romani, intrucat aceasta este alternativa sanatoasa la pomana clasica oferita de-a lungul timpului de statul roman – anularea datoriilor pentru prieteni.