In acest articol ne vom referi pe scurt la situatia din industria auto (in special cea europeana), asa cum este aceasta prezentata de presa internationala la inceput de decembrie. Cum procedeaza SUA, Germania, Franta, Italia sau Spania pentru a gestiona corect criza?
Statele Unite raman cu 20% sub performantele din 2007. Tiger Woods (un Schumacher, un Maradona sau un Kasparov al sportului numit golf) a ramas fara sponsorizare de la General Motors. Acest semnal este puternic negativ, cunoscut fiind faptul ca Tiger Woods „vinde” bine in State. In acelasi timp, GM ia in calcul vanzarea marcii suedeze Saab, fapt ce ar ajuta la cosmetizarea unui dosar inaintat Congresului, in vederea obtinerii unui imprumut urias.
Aceeasi tactica este adoptata si de Ford, care intentioneaza (mai serios ca niciodata) vanzarea Volvo. In replica, Suedia se pregateste sa sprijine Saab si Volvo cu sumele necesare depasirii crizei. Cine are bani sa cumpere acum Saab sau Volvo, da lovitura. Stiu ca primele ganduri fug spre Renault, insa nici Franta auto nu se simte prea bine…
Franta este pe minus cu doar 14%, fiind (in planul cifrelor seci) tara occidentala care suporta cel mai bine criza mondiala. In plus, simpaticul presedinte francez Sarkozy a declarat explicit ca va sprijini industria auto din Hexagon. Dacia este o resursa importanta pentru Franta in acest moment, produsele de la Mioveni fiind in continuare vandute netulburat pe piata franceza.
Regatul Unit va anunta pana pe 5 decembrie ce masuri anti-criza va lua. Deocamdata, in patria snooker-ului singurul simptom neplacut este cel dat de Aston Martin, care se pare ca va concedia 600 de angajati.
Italia se afla la -30% fata de vanzarile din 2007, insa Berlusconi a declarat ca nu va ajuta industria auto. Totusi, premierul italian este un tip glumet si imprevizibil, astfel incat este posibil ca in perioada urmatoare sa isi nuanteze pozitia. De remarcat insa este promotia Fiat extrem de spectaculoasa din Romania. Autoitalia a reusit sa obtina o finantare incredibila pentru masinile sale – platesti acum 50% si in 2010 restul de 50%. Oferta este prezenta si in TotalAuto BOX, iar cifrele de trafic arata un succes incredibil al acestei promotii. Poate fi o idee valabila pan-european? Doar specialistii pot decide, noi doar am subliniat o idee de succes.
Spania a suferit cele mai grele lovituri. 50.000 de muncitori din industria auto vor fi disponibilizati. Este un experiment dureros prin care se dovedeste ca este mai bine sa produci tu masini in tara ta, decat sa lasi capitalul strain sa produca in locul tau, chiar daca plateste taxe grase. Suntem martorii unui efect secundar al globalizarii productiei industriale. Guvernul Zapatero a anuntat masuri de urgenta la nivel national, nu doar pentru industria auto.
Si in final Germania… I-am lasat la urma pentru ca nemtii au ajuns la cea mai clara imagine a felului in care poate fi rezolvata criza. Da, statului german va interveni in industria auto, insa ultimele analize de presa pun spotul de lumina pe furnizorii industriei auto si nicidecum pe interventii directe la producatori.
Acest mic detaliu ne face sa avem si mai multa incredere in „solutia TotalAuto”, propusa de noi intr-un articol precedent, pentru acordarea de ajutoare industriei auto romanesti, intr-o versiune nediscriminatorie, acceptabila si pentru Comisia Europeana.
Aş avea câteva adăugiri:
– ÅŸi în UK se reduce producÅ£ia auto, Nissan ÅŸi Toyota anunţând concedii prelungite ÅŸi eliminarea orelor suplimentare. Rolls Royce a anunÅ£at niÅŸte disponibilizări;
– GM se gândeÅŸte să scape de mai multe mărci din portofoliu sau să le transforme în mărci de nişă. Hummer, Saturn ÅŸi Pontiac sunt primele vizate.
General Motors îşi merită soarta: au avut o maÅŸină electrică în producÅ£ie la sfârÅŸitul anilor ’90 (Saturn EV1) care a fost foarte bine primită în piaţă ÅŸi au renunÅ£at la ea. Au cumpărat Hummer în loc să continue dezvoltarea maÅŸinilor electrice. De aceea prima măsură anticriză la Big 3 din Detroit ar trebui să fie renunÅ£area la echipele de manageri. Managementul defectuos i-a adus aici, criza doar le-a grăbit căderea.
Prăbuşirea producătorilor de automobile ar fi o problemă pentru economia mondială. Aşa că statele intervin şi bine fac!
„Statele intervin” nu este o formula corecta. „Statele intervin ca sa protejeze productia locala” ar fi formula corecta.
Am nuantat asta deoarece si statul roman vrea sa „intervina”… cu taxe. Adica sa dezavantajeze un concurent, in loc sa incurajeze productia.
Corectă observaÅ£ia! Dacă poÅ£i să-mi editezi comentariul în acest sens…