Noi 182008
 

Cei 2 P - Presedinte si Premier
Indiscutabil, suspendarea taxei auto doar pentru masinile noi este ilegala, asupra acestui punct fiind deja pronuntate cateva sentinte judecatoresti. Totodata, ideea protejarii productiei interne auto este o poezie in metru popular, deoarece nu Romania va fi protejata, ci absolut toate importurile de masini noi. Adica vorbim despre protectia unor interese de grup.

Odata cu aceasta criza, descoperim cu surprindere ca exista chiar si discounturi de 15.000 de euro (!!) la un SUV mare. Discountul mediu la masinile de volum este acum de 2500 euro. Oare comerciantii vand in pierdere? Judecand dupa cum sta in expectativa piata imobiliara, cu vanzatori care inca cer preturi astronomice in Pipera fara sa aiba cumparator, nu pot sa cred ca tocmai vanzatorii auto au ajuns sa vanda in pierdere.

Prin urmare, cat timp piata a mers bine, la fiecare masina, pe langa profitul planificat, s-a bagat in buzunar un profit suplimentar intre 2 si 15 mii de euro. De cine trebuie protejati acesti comercianti? Care este ratiunea pentru care Romania trebuie sa garanteze acestor comercianti profituri la fel de grase ca in perioadele bune de piata? Aceasta atitudine este ori naiva (ceea ce nu credem), ori mafiota*. Ambele cazuri sunt inacceptabile.

Daca lasam deoparte interesele de tip mafiot* putem descoperi solutii REALE de protectie a productiei romanesti, inclusiv cea auto. Aceste solutii reale nu consolideaza profitul privat, ci vanzarile in piata libera. Fiind partizanul unei astfel de solutii, o voi defini public, mai jos, strict pentru industria auto:
————————–

Varianta complicata
(feed-back bun, usor de controlat, dar statul suporta efortul mai greu):

Pasul 1 – Infiintarea unui corp tehnic de control, care sa analizeze cifrele de productie ale constructorului care a solicitat sprijin. Corpul de control trebuie sa aiba minima competenta de a face diferenta intre costurile de proiectare si cercetare pentru – de pilda – noul Megane 3 si cele pentru un face-lift Logan.

Pasul 2 – Corpul de control studiaza cazul in regim de urgenta, pentru a stabili daca producatorul are sau nu profit. Daca producatorul este pe profit, cererea de sprijin se respinge. Daca producatorul are „profit zero” (sau daca exista o tendinta evidenta si inevitabila de a se ajunge la profit zero, doar din cauza crizei) se trece la pasul 3.

Pasul 3 – Se cerceteaza daca exista furnizori din Romania, de la care constructorul sa fi cumparat anumite componente (cel putin unul continuu) in ultimii 2 ani. Daca nu exista furnizori din Romania sau daca acestia nu indeplinesc conditia temporala sau cea de continuitate, se respinge cererea. Daca exista furnizori eligibili din Romania, se trece la pasul 4.

Pasul 4 – Producatorul va putea cumpara componentele subventionate, prin intermediul unui sistem oarecum asemanator celui al „retetelor compensate”. Componentele romanesti ar putea fi achizitionate de catre constructor, iar ulterior statul sa ii returneze 25-90% din pret. Se bate palma, insa compensarea efectiva se va executa doar daca este indeplinit pasul 5.

Pasul 5 – Compensarea se executa doar daca producatorul reduce pretul final (cel practicat la pasul 2) proportional cu ajutorul de stat. Astfel, ajutorul statului roman va ajunge in buzunarul romanilor, iar constructorului auto i se garanteaza pierderi zero de-a lungul perioadei de criza (probabil 1 an).
—————————–

Varianta simpla
(statul suporta mai usor efortul, dar feed-back-ul este mai mic si sunt posibile anumite tentative de frauda – facturi mai mari, etc):

Pas unic – fiecare cetatean roman care isi cumpara masina noua din Romania, sa fie scutit de catre Fisc de orice taxe pana la incidenta cu echivalentul a 5-25% din factura masinii.
————————–

*) – conform DEX: „Mafie” = Grup de persoane legate între ele prin preocupări comune ÅŸi care îsi apără reciproc interesele

Articole cu tema apropiata:

  15 comentarii despre “Din nou despre taxa auto si suita ilegalitatilor – TotalAuto propune o solutie legala”

  1. Multumesc pentru aplauze. Puteti lua loc… Multumesc, da da… 😀

  2. varianta a doua, evident!..
    cum ai ales pozele ce insotesc materialul?..

  3. ps. ma refeream la chestia cu naivitatea, nu la cele doua solutii propuse de tine.

  4. Pentru mine, cei doi sunt Tom si Jerry. Am ales aceste poze deoarece erau cele mai „cartoon” 😀

  5. Buna Iulian,DA foarte frumos,imi place,sunt de acord,hamesia e mare in Romania,asa ca daca pe perioada de criza,procentul de castig este 0,atunci e nasol pt aia care nu si-au facut provizii din timp(ma refer la mafioti)Solutia dumneavoastra e intr-adevar legala,dar pacat pt ca pe la guvern nu prea ii intereseaza acest termen(Legal)

  6. Si eu sunt derutat de aceasta atitudine. Sa incalci legea atat de grav, sa fii atat de invers fata de lumea capitalista la care aspiri, sa fii atat de flagrant gresit si totusi nimic sa nu se intample si nimeni sa nu aibe nicio reactie.

    Vom vedea…

  7. Exemplul meu:
    Se doreste de catre mine achizitionarea unui Logan Pick up.
    1. Daca il iau de nou e scump + taxa lui Tarigeona.
    2. Daca il iau SH e mai ieftin + nici o taxa in plus la Fisc.
    Acuma, daca iau nou cresc vanzarile la dacia, oamenii au de lucru, uzina nu se opreste, etc.
    Daca iau SH nu cresc vanzarile dacia, oamenii intra in somaj tehnic, uzina se opreste.
    Deci, eu de ce sa iau masina noua Euro 4 ca sa platesc la Fisc 500 E? DE CE? Iau SH. A, ca uzina dacia are probleme, asta e, nu ma afecteaza. Si daca e criza ar putea face reduceri si ei, ca si ceilalti producatori au reduceri chiar si de 3000 E.
    Astept opini dvs.

  8. Logan – va respect opinia, insa nu sunt de acord cu ea decat punctual. DA, remarca dvs este corecta doar in contextul Papuc nou – Papuc SH. Nu aici este problema.

    Daca reluati acelasi rationament, insa cu un „papuc” de la Skoda, veti remarca din nou ca se verifica ecuatia. TOCMAI ASTA este problema. Trebuie sa ii protejam pe romani, nu pe cehi.

    Nicio tara europeana si nici SUA nu acorda sprijin financiar industriei auto.

    Adevarul este ca in mod evident Puterea de la Bucuresti si-a scutit de taxe pretenii (adica vreo 90% dintre membrii APIA). Acest fapt este un abuz grav.

  9. Buna Iulian!am o rugaminte la dumneavoastra! daca puteti cumva sa ma ajutati,ma intereseaza la un Nissan pickup ce euro este,acum l-am adus si nu prea stau cu inima impacata pana ajung la RAR.Daca se poate o sa-ti scriu si datele de pe brief,numai ca nu stiu ce va intereseaza.

  10. Din pacate nu exista reguli fixe. Fiecare marca trebuie studiata altfel, mai ales daca este un model din preajma anului 2000. Nu exista un standard universal.

    Esentiale sunt data fabricatiei, data inmatricularii, tara primei inmatriculari si tipul motor. Raspunsul nu este 100% sigur, decat la RAR.

  11. ok,am brief de zoll.data primei inmatriculari este 18.06.1993 in Germania,data de fabricatie nu stiu sigur daca e asta:la rubrica (6)Datum zu K: 14.07.92.tipul motorului nu stiu sigur la ce rubrica este asa ca o sa scriu tot ce cred ca ar lutea fi,la rubrica D.2-Typ: MD 21,la rubrica (2.1)-code zu (2): 7105,rubrica (2.2)-code zu D.2 mit Prufziffer: 519 0020,seria este:JN1URMD21U0402617,motorul este de 2494 cm cubi,59 kw,diesel,la rubrica (10)-Code zu P.3: 0002,la rubrica K- Nummer der EG-Typgenehmigung oder ABE: E082/1 Multumesc anticipat!

  12. In legatura cu anularea taxei de poluare la masinile noi,mai stiti ceva?eu am citit intr-un articol ca nu se anuleaza fara acordul uniunii,dar multi zic ca s-a anulat deja.

  13. Regret, dar pentru japoneze mai vechi de 1998 nu am informatii aproape deloc. Oricum, fiind camioneta nu este exclus sa fie poate chiar non-euro…

    In ce priveste ridicarea taxei la masinile noi, nu am gasit in monitorul oficial ordonanta de urgenta. mai caut…

  14. multumesc frumos!si Bafta!