feb. 172008
 

Au aparut deja anumite dezinformari referitoare la „taxa auto pe CO2” propusa de Guvern. De aceea, chiar inainte de a ne incheia deplin documentarea pe acest subiect, ne consideram obligati moral sa publicam cateva specificatii de baza, pentru a constitui o prima sursa (minima, dar corecta…) de informatii legate de taxe similare aplicate in interiorul UE.

1. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile noi?

Pentru stabilirea oficiala a cantitatilor de CO2 emise de un automobil in vederea taxarii, in nicio tara UE nu se aplica vreo formula de calcul, singurele valori acceptate fiind doar cele prezentate in specificatiile tehnice ale producatorilor, calculate in baza unor normative. Emisiile de CO2 prezentate de producator vor fi considerate stabile (identice, fara modificari aduse de uzura motorului) pana la casarea masinii, indiferent de vechime.

2. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile vechi sau standard non-UE ?

Deoarece obligativitatea inscrierii in specificatiile tehnice a emisiilor de CO2 este relativ recenta (1998), exista masini vechi (sau standard non-UE) ce nu au inscrisa explicit aceasta caracteristica.

In acest caz, emisiile de CO2 nu se masoara (este prea scumpa pentru cetatean metoda determinista), fiecare stat in parte optand pentru cuantumuri reglate in functie de cilindreea motorului sau puterea acestuia. In Marea Britanie, pentru toate masinile inmatriculate in UE inainte de 1 ianuarie 1998, emisiile de CO2 sunt apreciate in functie de cilindree. In Franta, pentru masinile inmatriculate UE inainte de 1998 se aplica taxe calculate in functie de „puterea fiscala”, care depinde de puterea reala a motorului.

3. Care sunt tarile cu taxe pe CO2? Cum arata aceste taxe?

Aveti aici TABELUL OFICIAL A.C.E.A. [PDF file] (Asociatia Europeana a Constructorilor Auto). Atentie, taxele franceze din tabel nu mai sunt de actualitate ele fiind modificate la inceputul anului 2008.

Din 2008, taxa din Franta are urmatoarea forma:
– pana la 160 g CO2/km: 0€ (da, zero, ati citit bine);
– intre 161 si 165 g CO2/km: 200 €;
– intre 166 si 200 g CO2/km: 750 €;
– intre 201 si 250 g CO2/km: 1600 €;
– incepand cu 251 g CO2/km: 2600 €.

4. Cum va fi taxa la noi?

Cica vom afla intr-o saptamana de la data scrierii acestui articol (17.02.2008)…

5. Care este tendinta europeana?

Uniunea Europeana gandeste un sistem unitar pentru toate statele pe care le cuprinde, folosind principiile nediscriminarii intre cetatenii europeni. Conform acestei tendinte, UE propune abolirea taxei de prima inmatriculare pentru un autovehicul cumparat din interiorul uniunii, indiferent ca este nou sau la mana a doua. Aceasta taxa „de inmatriculare” va fi inlocuita cu una anuala „de circulatie”, bazata pe emisiile de CO2 si care va avea un cuantum mult mai mic, probabil 10% din taxa actuala. Aceste directii sunt – deocamdata – doar in faza de deziderat, fiind incluse doar in proiecte oficiale supuse dezbaterii politice.

Precizare importanta: – nu exista niciun proiect oficial european care sa contina premonitiile bizare ale Guvernului Romaniei, conform carora ar fi iminenta „interdictia de circulatie a masinilor mai vechi de 10 ani”. In schimb, exista proiecte serioase de inasprire a controalelor tehnice pentru autovehiculele care circula in interiorul UE. Cu voia dvs., sesizez o diferenta majora intre cele doua abordari.

Acest articol nu este un tratat stiintific, existand multe detalii tehnice omise deliberat, pentru a facilita lectura rapida. Daca doriti informatii suplimentare, puteti folosi interfata de comentariu de mai jos.

  186 comentarii despre “Taxe UE pentru emisii auto de CO2”

  1. Este un pic prea devreme sa vb despre asta. Vom sti cum stam saptamana viitoare.

    Avem discutii cu mai multi juristi, dar inca nu am aflat exact care ar fi un onorariu corect pentru o astfel de actiune si nici cam cat dureaza tot circul.

    Sigur este doar ca trecem la actiune.

  2. bine atunci tinem legatura si ramanem cu speranta ca ceva tot se va misca spre bine.

  3. Vorbim cand aflu ceva sigur.

  4. la noi au cerut 10% din valoarea taxei care s-a recuperat prin sentinta judecatoreasca odata cu taxa

  5. iuliane ms mult de tot in leg cu seatul ibiza din 2000 cod motor anw cu d4 la mine in acte paginile sunt 3pagini notate a,b,c in rest nu e nici un (a)otto gkat51 e la pagina (a) scris sub seria de caroserie ma poti lamuri te rog

  6. la mine pe cartea mare e notat cu nr de la 1 la 33 si otto gkat 51 e la nr 5 pe cartea mare si pe cartea mica tot la nr 5 este brif vechi nu nou

  7. Ovidiu, in aparenta este ok. Sper ca brieful sa nu fie re-emis (ca urmare a pierderii sau furtului) pt ca atunci ar putea aparea gkat in sectiunea A, chiar daca a fost montat ulterior. Alt scenariu nu-mi vine in minte…

  8. da dar atuni cred ca se facea brif nou nu raminea cel vechi si sunt diferite in germania apare (teile 2)deci nu cred ca a fost schimbat iti multumesc mult eu sper sa iasa euro 3

  9. ANW este una din motorizarile ciudate de la Grupul VW. Pe mai toate modelele VW a fost scos din echipare in 2000 sau 2001.

    Totusi exista motorizari ANW pana in 2003 pe Polo Variant.

    Fiind din 2000, sunt tentat sa cred ca este Euro2, dar ramane totusi o speranta. Mica. Tinem pumnii…

  10. janos-istvan cunosti tu personal cazuri de oameni care au primit vechea taxa inapoi ca urmare a unui proces ?

  11. am intrebat acest lucru pentru ca daca raspunsul este pozitiv eu nu inteleg un lucru : adica statul recunoaste ca vechea taxa a fost ilegala , da banii inapoi , dar doar daca il dai in judecata ? altfel da doar diferenta … UNDE-I LOGICA ?

  12. Da Vlad, exista mai multe cazuri de returnare a taxei in urma unor procese impotriva statului. Sunt cateva zeci.

    Sirul de procese a fost intrerupt dupa ce guvernul a permis restituirea diferentei de taxa.

  13. bine iuliane , care-i logica ? sunt cazuri unde s-a platit 3000 de euro si s-a restituit 1200 ! daca ar fi mers la proces ar fi primit toti banii inapoi ? adica daca faci proces primesti 3000 , daca astepti sa ti-i dea iei 1200 ? urmand cursul logic asta inseamna ca si actuala taxa e ilegala si ar putea fi atacata ! din moment ce exista un singur om in RO care a inmatriculat masina straina si a platit 0 (prin returnarea in intregime) el se constituie intr-un precedent pt toti ceilalti ! nu ? mie mi se pare logic ! gresesc undeva ?

  14. am si eu o intrebare: am un pugeot din 1998 este e2, capacitatea cilindrica este de 1900, este diesel cum calculez taxa auto ce nou din 2009?

  15. mama lor de hoti
    sa nu platim nici o taxa
    si nici un impozit
    de ce au scazut impozitul pe profit la firma la 16%?
    ca atunci cand era 40% plateau cu smecherii maxim 20 % acum nu mai platesc nici macar 6-7 %
    chipurile,toti reinvestesc profitul!
    sa nu platim nimic
    sa iesim cu pusca la ei!
    isi bat joc de noi!
    revolutie tata!
    sa moara multi!
    da nu saraci ca in 89
    sa moara dastia care au facut miliarde pe spatele nostru!