Prin traditie, motorina a fost intotdeauna un carburant mai ieftin decat benzina. Incepand cu anul 2000, s-a intamplat o mica „anomalie”. Pe piata americana motorina a inceput sa stranga ecartul de pret fata de benzina, iar in 2004 a devenit chiar mai scumpa. La doar 4 ani dupa „anomalia” americana, fenomenul apare si in Romania. De ce?
Subiectul prezentat astazi de TotalAuto este extrem de serios. „Stirile” confectionate ne distrag atentia de la lucrurile cu adevarat importante. Sanatatea dvs. este in pericol imediat, iar amenintarea vine de la emisiile motoarelor diesel. Explicatiile oficialilor romani pe acest subiect sunt in general ambigue. Asta denota fie o necunoastere, fie o ascundere deliberata a adevarului.
Scurt istoric
Odata extras din pamant, petrolul crud sufera procese de prelucrare si rafinare complexe, in urma carora se obtine o gama foarte larga de produse, de la cea mai limpede benzina si pana la cel mai vascos asfalt. Benzina este cel mai rafinat produs petrolier si are cel mai scump proces de productie. Cu toate acestea, motorina a devenit mai scumpa, iar cauzele „anomaliei” sunt date de doi factori bizari:
1 – procesul de obtinere a motorinei a devenit mai scump in ultimii ani (vom vedea de ce…);
2 – accizele incluse in pretul motorinei sunt mai mari (si aici vom vedea de ce…).
Desigur, fiecare din cele doua puncte isi pot gasi explicatii simpliste de genul „facem o motorina mai buna decat inainte” sau „facem drumuri si dam pensii din accizele astea„. Insa nimeni nu explica de ce a fost nevoie de o motorina mai buna, atat timp cat incepand cu standardul Euro3 (implementat intre anii 2000 si 2001) motorina a devenit mai „curata” decat benzina. De ce – de pilda – benzina nu a avut nevoie de „imbunatatirea” procesului de productie fata de anii ’90 ?
Tot prin 2000-2001 au aparut si niste filtre misterioase (DPF), care din 2008 sunt aducatoare de reduceri mari de taxa la inmatricularea auto in Romania. Minus 25%! E ceva… Dar CE?
Adevarul dur despre emisiile diesel
Intre anii 1998 si 2000 lumea petrolului a fost isterizata de realizarea unor cercetari si publicarea unui raport public de catre Agentia Americana de Protectie a Mediului (EPA), in care cercetatorii au demonstrat stiintific ca – atentie !! – riscul de cancer este mai mic in cazul fumatorilor decat in cazul inhalarii de aer poluat cu emisii diesel.
Producatorii auto au contrazis acet raport, afirmand ca noile motorine si filtrele DPF elimina acest risc. Cercetarile au fost refacute in 2001 respectand noile conditii, insa raspunsul a ramas neschimbat – „DPF scade riscul, insa emisiile diesel raman mai periculoase decat fumul tigarii„.
Cercetari similare au fost facute in Marea Britanie si chiar in Romania (la Cluj), iar raspunsul a fost reconfirmat de fiecare data. Este adevarat, si emisiile motoarelor pe benzina sunt nocive si au potential cancerigen, insa gradul de risc este incomparabil mai mare in cazul emisiilor diesel. Cert ramane doar faptul ca emisiile diesel au fost incluse oficial in lista OMS ca potential generatoare de cancer.
Ca si in cazul fumatului, implicatiile economice majore fac imposibila interzicerea dieselului. Insa campania de descurajare pentru folosirea acestor motoare in aglomeratia urbana a devenit un proces vizibil. Motorina este deja mai scumpa decat benzina, iar ecartul dintre preturile celor doi carburanti se va mari continuu, prin accizare. Probabil ca intr-un viitor nu foarte indepartat vom cunoaste chiar campanii extrem de vizibile in mass-media.
In concluzie
1 – dieselul nu mai este o motorizare avantajoasa, ci doar una nociva;
2 – daca aveti cum, parasiti orasele ucigase;
3 – oricat de mult v-ar face cu ochiul, ignorati sloganurile publicitare de genul „motor diesel mai ieftin decat pe benzina„. Foamea de profit se manifesta prin lipsa de grija si respect pentru public, caruia i se sugereaza un avantaj inexistent.
Cel mai probabil, ne indreptam spre o lume electrica…