Motorizarile automobilelor au o perceptie aproximativa in randul publicului nespecializat, printre simpli utilizatori ai automobilului proprietate personala sau de firma. CDi, dCi, CRDi… Toate aceste abrevieri va sunt cu siguranta cunoscute, datorita atasarii lor la denumirile anumitor versiuni auto. In acest articol, vom „traduce” aceste abrevieri din „chinezeasca tehnica” in engleza, limba de origine a abrevierilor respective.
Desigur, va putem oferi detalii suplimentare in zona consacrata comentariilor.
Abrevieri dedicate motoarelor diesel:
|
CDI
CDT
CDTI
CRD
CRDi
CRDI
CTDi
D-4D
dCi
Di
DI-D
DDiS
DiTD
DTi
HDi
i-CTDi
JTD
TD
TD4
TDCi
TDi
TiD
VDi
|
Mercedes
Rover
Opel
Chrysler
Hyundai
Kia
Honda
Toyota
Renault
Nissan
Mitsubishi
Suzuki
Mazda
Opel
Groupe PSA
Honda
Groupe Fiat
//
Land Rover
Ford
Groupe VW
Saab
Nissan
|
Common rail Diesel Injection
Common rail Diesel Turbo
Common rail Diesel Turbo direct Injection
Common Rail Diesel
Common Rail Diesel direct injection
Common Rail Diesel direct Injection
Common rail Turbo Diesel direct injection
Diesel – 4 valve Direct injection
diesel Common rail à injection directe
Direct injection
Direct Injection Diesel
Direct Diesel Injection by Suzuki
Direct injection Turbo Diesel
Diesel Turbo Direct Injection
High pressure Diesel direct Injection
Intelligent Common rail Turbo Diesel
direct injection
Jet Turbo Diesel
Turbo Diesel
Turbo Diesel 4 valve
Turbo Diesel Common rail direct Injection
Turbo Diesel direct Injection
Turbo direct Injection Diesel
Variable intake Diesel direct injection
|
Abrevieri dedicate motoarelor pe benzina:
|
CGI
FSI
GDI
HPi
HTP
JTS
MPI
Sci
TiVCT
VVC
VVT
VVT-i
VVTL-I
|
Mercedes
Groupe VW
Mitsubishi
Groupe PSA
Skoda
Groupe Fiat
Skoda
Ford
Ford
Rover
Suzuki
Toyota
Toyota
|
stratified Charged Gasoline Injection
Fuel Stratified Injection
Gasoline Direct Injection
High Pressure Petrol direct Injection
High Torque Performance
Jet Thrust Stoichiometric
Multi Port Injection
Smart Charge Injection
Twin Independent Variable Camshaft Timing
Variable Valve Control
Variable Volume and Temperature
Variable Valve Timing-Inteligent
Variable Valve Timing and Lift with Intelligence
|
Daca intalniti in denumirea motoarelor alte abrevieri decat cele listate aici, va rugam sa ni le comunicati pentru a completa acest articol.
COMPLETARI:
1. GTi nu reprezinta abrevierea vreunei tehnologii aplicate motorului. „i”-ul din coada a aparut odata cu „sistemul de injectie”. GT este o clasa auto, Gran Turismo, inventata de italieni pentru o piata a piticelor. Spuneti-i „Masina Mare”… GTi inseamna „Masina Mare Cu Motor pe Injectie”! Daca urmatoarea dvs intrebare este despre „Golf GTi”, atunci va rog sa ii luati de urechi pe nemti. Au luat GT-ul de la italieni… 🙂
nou 😉
Senosh, vroaim sa-ti spun ca DTI mai apare si la Renault, nu numai la Opel…
Iar D de la Bmw inseamna doar diesel ?? TDS-ul ??
stiu… si mpi apare la dacia… in principiu apar primii care au folosit abrevierile…
cu D-ul de la BMW m-ai prins. caut si-ti zic 😉
Luciane, mi-ai mancat 2 ore din viata…
La BMW D-ul are semnificatia „diesel” (ba chiar „turbo diesel”)indiferent de tehnologia diesel aplicata.
Scuze Iuliane, dar tu ai vrut sa-ti comunicam… :))
Iulian, poate ar fi mai bine, daca ai timp, chiar sa postezi undeva daca iti vine la indemana ce inseamna common rail, direct injection, cele mai frecvente…
(just a thought :D)
Cred ca ar fi niste explicatii prea ntehnice fata de asteptarile cititorilor.
O sa scriu un articol despre injectie si evolutia sa de-a lungul timpului. In felul asta vom trece prin toate abrevierile.
N-ar fi rau, nici macar eu care sunt pasionat de lumea auto nu stiu tot!
SDI te rog daca il gasesti poate ne lamurim de unde vine! Ms anticipat
Suction Diesel Injection – injectie directa aspirata natural (fara turbo).
AMG ?
AMG nu reprezinta o abreviere legata de vreo tehnologie a motorului.
AMG este o firma detinuta in acest moment in proportie de 50% de Mercedes, care echipeaza versiunile sportive ale marcii. Din 2008 AMG va fi detinuta total de Mercedes.
Un Mercedes AMG este un Mercedes sportiv.
Iuliane, aruncam o privire peste motorizarile Ford. Di – e un diesel fara turbo? Aspirat simplu?
Va salut pe toti…
Vad ca sunteti meseriashi, nu gluma…
Poate ma lamureste si pe mine cineva???? ca decind cu noul LOGAN de 85CP am auzit ca avem si noi „dreptul „sa punem „i”-ul de la TDI cu culoarea rosie. Stie cineva ce are in plus „i”-ul rosu fata de cel de alta culoare??? Si ca tot veni vorba …dar „D”-ul rosu??? O fi ceva legat de nr de „cai”???
dinu – da, injectie diesel fara turbo. Adica vechi.
vio – Da, asa e, culorile de pe abrevierile motorizarilor semnifica o anumita putere a motorului la aceeasi cilindree.
I-ul rosu de la Logan indica motorul de 85 de cai.
OK, am inceput sa inteleg…da nu va suparati pe cite unul ca mine care vrea sa stie si el cite una-alta……stie cineva valorile(raportul cilindree/CP) pt care se pune „i” rosu sau nu?? Mai mult pt cultura generala.Merci.
Vio, nu am idee daca e vreun standard cu culorile de la i-uri. Daca la Logan i-ul rosu este pt 85 de cai, iar cilindrea este 1500… iti doresc succes la calcularea raportului

Daca afli secretul i-ului cel rosu (pe vreun forum cu sensei enciclopedici – exista, te asigur) sa ni-l spui si noua.
Te pot asigura insa de faptul ca alegerea sau intretinerea masinii nu tine de acest detaliu, dacat in masura in care iti repari/tunezi masina singur (ceea ce nu-ti recomand).
Ok , promit sa va anunt daca aflu ceva interesant!!!!
Multumesc oricum ..pt lamuriri.
am si io o intrebare….ce inseamna o servo frana la si la ce ajuta ea normal…..? :d
aRRow – servofrana este un sistem hidraulic care ne ajuta sa actionam sistemul de franare cu mai putin efort.
Mai multe detalii in orice carte de fizica – „Principiul presei hidraulice”.
ce diferente sunt intre TD sI TDI???Care ii mai bun??
Amandoua sunt turbo diesel (literele T si D). TDi reprezinta o generatie mai noua cu tehnologie pompa injector, o tehnologie specifica dieselurilor mari de camion.
Fanii VW iubesc aceasta motorizare datorita fiabilitatii ei. Oricum, incepand cu acest an TDi capata o noua smnificatie – Common Rail. Deocamdata doar pentru motorul de 2 litri de pe Tiguan. 1,9-le este cel vechi. Inca.
Da, e mai bun TDi dcat TD, fiind o generatie mai noua si de mai mare succes.
care este ami fiabil Common Rail sau td cel vechi ? Am intalnit persoane care se feresc de Common Rail , cu motorina noastra de calitate se strica repede sistemul iar reparatia re costa o avere .
dodo – nu are nicio legatura combustibilul cu „tehnologia rampa comuna” (common rail).
Diferenta intre cele doua tehnologii este aceea ca omogenizarea amestecului motorina-aer este mai buna, fapt ce conduce la o ardere mai completa.
Inclusiv VW (cel mai fervent sustinator ai „fiabilitatii” tehnologiei pompa injector) a trecut incepand cu 2008 pe common-rail.
salut imi poate spune se mie cineva ce este dti-ul si care-i diferenta intre dti si tdi? care-i mai bun?
laci – initial semnificau acelasi lucru – injectie diesel cu turbocompresor. Acum sunt doua veritabile branduri – dti al GM si tdi al VAG (grup VW).
De exemplu tdi-ul se afla in plina trecere de la tehnologia pompa injector la cea common-rail, fara sa schimbe in vreun fel literele sau ordinea lor. Tot tdi ii spune.
Cred ca si moleculele de carburant au in rezervor traiectorii dictate de cei de la marketing… Semnificatia acestor initiale incep sa isi piarda sensul strict tehnic.
DOHC vad ca nu scrie
ce inseamna bmw 2500 tds … turbo disel .. si s ala ce inseamna s ala …. ??????????????????????????????????????
margarit – tds-ul de la BMW inseamna „turbodiesel SUPER”. Termenul „super” indica prezenta intercooler la turbo.
frate….da DOHC???….TFSI????nu vad nicaieri….
DOHC – este o abreviere din ce in ce mai putin folosita, intrucat nu spune nimic despre tehnologia motorului (notiune prea rudimentara azi). Double OverHead Camshaft sunt 75% din masinile care circula pe intreaga planeta. DOHC semnifica faptul ca supapele sunt puse in miscare de doi arbori cu came, care au pozitionare in capul pistonului (toate intr-o singura chiulasa).
TFSI este un Turbo FSI (trade-mark VW) unde FSI inseamna – Fuel Stratified Injection – o injectie directa (benzina) cu ardere optimizata.
sal! am vazut azi pe str un BMW care avea initialele IS pe langa model 380. puteti sami spuneti si mie ce semnifica? va rog!
pardon! modelul era 318 nu 380 :). 318 IS
La BMW, „i” indica motorizarea pe benzina, iar „s” dupa „i” este echivalentul clasicului „16v”. Evident, aceste abrevieri au aparut pe modele mai vechi. Pt BMW, in acest moment abrevierea „is” este depreciata. Toate motorizarile sunt 16v.
am inteles, ms mult pt informatie!
STIE CINEVA LA HONDA CE SEMNIFICA PGM FI ? ACESTE MOTOARE LE ANTALNIM SI PE ROVER 620 MULTUMESC
Ati scris corect „PGM FI”? Sau este schimbata vreo litera din viteza?
Intr-adevar, gama 600 a fost motorizata de Honda dupa 1993. ce cilindree are motorul?
motorul tip honda f20z1 cilindree 1997 benzina 96 kw injectie multipunct 16 valve un singur acs cu came iar pe galeria de admisie scrie pgm-fi
In grafia „pgm-fi” exista mai multe pagini de raspunsuri specifice pe Google.
Nu stiam, dar am aflat astfel ca in terminologia Honda „pgm-fi” inseamna „programed fuel injection”. Este un sistem controlat de sonda lambda, (existent pe Honda inca din 1987).
buna iulian eu am auzit ca tds inseamna turbo diesel suflant cea ce mi se pare o aberatie dar nu sunt nici pro. potiu sa ma scoti u din enigma asta??
Raspunsul a mai fost dat o data la acest articol.
„S”-ul din TDS nu are o semnificatie tehnica explicita, el venind de la banalul „Super”. Insa acest „Super” din denumire indica (pe langa turbo) prezenta intercooler-ului (racitorul pt aerul aspirat) la anumite modele.
Buna ziua !
Am un OPEL ASTRA TDS, acel ” S ” ce semnifica, Turbo Diesel stiu, dar S chiar nu stiu, ma gandesc ca e ceva slabut de tot. Chiar nu stiu. Multumesc !!
Scuza-ma, chiar a fost de 2 ori aceasta intrebare, nu m-am uitat cu atentie. Multumesc
Nu-i bai. Succes. 🙂