Skoda Fabia a intrat oficial pe piata din Romania. Un model nou, dar in acelasi timp vechi. Nou pentru ca abia a fost lansat. Vechi pentru ca – in ciuda trendului – este o masina mult mai mica decat concurentii sai din pseudoclasa „hatch de 4 metri” – Peugeot 207, Clio III sau Grande Punto, masini care au fost deasemenea lansate recent.
Noua Fabia este mai ingusta si mai scunda decat toate aceste modele. In acelasi timp, Skoda sugereaza ca Fabia se situeaza „la limita superioara a clasei sale„. Oare Skoda apartine altei clase si am apreciat noi gresit? Haideti sa aruncam o privire intr-o clasa mai mica, mai exact spre Suzuki Swift, deasemenea un hatchback, dar cu 30 de centimetri mai scurt. Alegerea nu este intamplatoare, ambele masini avand acea forma de „fier de calcat”, o caroserie ingenioasa care creaza mult spatiu deasupra capului pentru pasagerii de pe locul din spate. Pai, chiar si Swift-ul este mai lat decat noua Fabia. Si nu cu putin, ci cu aproape 5 cm…
Oameni buni, noua Fabia este mai lata (adica mai confortabila la umeri) doar decat clasa Matiz. Sau – in raportare la gama Citroen – mai lata cu doar 2 cm decat C1 si mai ingusta cu 3 cm decat C2.
Tot in prezentarea dealerului am citit ca „in categoria sa, Skoda Fabia este modelul cu cel mai mare spatiu pentru genunchi si cap in cazul locurilor din spate, pasagerii din fata bucurandu-se, in mod traditional la modelul Fabia, de un spatiu generos„. Incorect prin omisiune. Cele doua dimensiuni sunt laudabile doar separat, nu simultan.
Daca o persoana, de 1,80 metri inaltime sta pe scaunul din fata, in spate nu va calatori confortabil decat o persoana mai firava. Locurile fata si spate sunt „cele mai spatioase” doar daca o persoana ar alege sa ocupe unul din cele doua locuri. Cursa fata-spate a scaunului fata este lunga, se poate face loc suficient in fata sau in spate, insa celalat loc isi poate micsora spatiul pana la imposibilitatea accesului.
Toate aceste constatari nu reprezinta puncte slabe pentru noua Fabia. Este o masina de clasa mica si – logic – nu poate oferi pasagerilor confortul unui SUV. Discutabil este doar modul alunecos de popularizare a produsului, care poate induce in eroare clientul, fapt evident inadmisibil.
Fata de modelul vechi, noua Fabia este – indiscutabil – un pas inainte. A crescut in lungime cu 3 cm, s-a ingustat cu 1 cm si si-a pastrat inaltimea, dimensiunile sale exterioare fiind 3.992 x 1.642 x 1.498 mm. Spatiul destinat pasagerilor este sesizabil mai mare decat in cazul primei generatii, atat in fata, cat si in spate, insa cu rezerva deja precizata – pe rand, nu in acelasi timp. Portbagajul ofera un volum util standard de 300 litri, iar prin rabatarea banchetei spate rezulta un volum de 1.163 litri.
Fabia este dependenta de culoarea exterioara, fiind unul din acele modele pe care daca il vezi in culori diferite si nu esti foarte atent, poti jura ca ai vazut masini de dimensiuni diferite. Maroul metalizat o micsoreaza mult, chiar mai mult decat negrul. Griul sau galbenul o maresc spectaculos. Acest fenomen este vizibil la orice masina, insa in cazul Fabiei efectul este mult amplificat.
Fabia prezinta anumite imbunatatiri la interior, pasagerii din fata si din spate pot dispune (contra cost) de protectia airbag-urilor pentru cap. Plasticurile din bord par de calitate ceva mai buna decat la modelul precedent, insa finisajele interioare ar putea fi in continuare imbunatatite. Radio-CD-ul din bord este model vechi, cu afisaj mare pe cristale lichide. Cei de la Skoda zic ca este compatibil MP3, insa pe aparat nu apare nicaieri logo MP3. Pacat ca nu am avut un disc MP3 ca sa vedem care este adevarul. Oricum, la volum mare sunetul isi pierde din claritate, iar fetele usilor incep sa zbarnaie.
Alt punct slab, cotiera. Este CUMPLITA. In pozitie ridicata mi-am lovit cotul zdravan la fiecare actionare a franei de mana, iar in pozitie coborata m-a incurcat la manevrarea schimbatorului de viteze. Daca va veti cumpara Fabia, cereti neaparat sa vi se scoata din dotare cotiera.
Sub capota motorului puteti gasi una din urmatoarele sapte versiuni de propulsoare – 4 pe benzina si 3 turbodiesel.
Motoare pe benzina
1.2 HTP/44 kW (60 CP)
1.2 12V HTP/51 kW (70 CP)
1.4 16V/63 kW (86 CP)
1.6 16V/77 kW (105 CP; optional: transmisie automata)
Motoare Turbodiesel
1.4 TDI PD/51 kW (70 CP)
1.4 TDI PD/59 kW (80 CP)
1.9 TDI PD/77 kW (105 CP)
Cutia de viteze este decenta. Cea testata de noi a fost manuala in 5 trepte. La cerere, Fabia poate fi echipata si cu cutie automata, in 6 trepte.
Fabia ramane in vechiul segment de pret. Adica ceva mai jos decat celelalte hatch-uri de 4 metri, proportional insa cu diferenta de calitate. Nu cred ca noua Fabia va deveni pentru cineva masina visurilor, insa – in functie de jocul ofertelor speciale – poate avea succes in randul clientilor cu banii foarte atent numarati.
Productia versiunilor Fabia Combi si Fabia Sedan din seria veche va continua in paralel cu noul Fabia hatchback, asemanator dualismului intalnit la Peugeot (206-207), Renault (Symbol-Clio III) sau Fiat (Grande Punto – Punto Clasic), in care versiunile vechi supravietuiesc celor noi.
nou 😉
Nu am văzut-o în realitate, aÅŸa că nu pot decât să-mi dau cu părerea despre design. Vechiul model părea mai masculin, mai agresiv. Noua Fabia e mai rotunjoară, mai „grăsuţăâ€. De vină ar fi noul design al Skodelor, inaugurat cu Roomster. ÃŽmi place mai mult cum arată vechiul model, acesta e prea coreean pentru gustul meu…
Roomster e urat.
Noua Fabia aduce f mult cu noul Swift.
Ideea este ca acest model nu face sens – e mai mic si mai putin confortabil decat tot ce a scos concurenta…
Nu stiu de unde v-ati facut aceasta parere (rea as putea spune) despre noua Fabia, dar vreau sa va zic ca sunt proaspatul proprietar al unei astfel de masini si sunt extrem de multumit de spatiul pe care il ofera chiar si simultan (sa nu uitam ca este o masina care face parte din clasa mica).
Domnule Catalisan, Skoda este o masina foarte ok. De fapt toate masinile anului 2007 sunt ok functional vorbind. Noi scriem articolele foarte critic, intrucat doar la acest nivel putem sesiza diferentele intre masini. Nu avem adversitati fata de noua dvs achizitie.
Am testat Skoda Fabia aproape 250 km cu motorizarea 1,2 HTP (ocupand pe rand toate locurile pasagerilor) si va pot spune ca este o masina decenta. Am facut aceasta introducere ca sa lamurim fondul problemei.
Trecand la nuantele din articol, am remarcat ca doua persoane de 1,80m nu incap simultan in fata si spate, pe aceeasi parte a masinii. Acest lucru nu este valabil – de exemplu – in Suzuki Swift, care e mai scurt decat noua Fabia cu 30 de cm… Si in acest caz se sta rau, dar se poate face un drum mai lung.
E incorect ce am scris? Ati constatat dvs contrariul? Daca dvs si membrii familiei dvs sunteti sub 1,80m, nu mai face sens nici o discutie pe acest punct.
Daca dvs sustineti ca este fals ceea ce am scris, va stau oricand la dispozitie pentru a face un test comun. Dvs cu Skoda, eu imprumut un Swift (o masina de clasa inferioara clasei Fabia). Berea sau Cola sau apa plata le dau eu 🙂
Pentru toti cei nelamuriti de verva autorului – cititi postul urmator din blog. Daca lansarea nu e cu rasfat, nici masina numai e buna?
Atunci calitatile unui automobil sunt date de cat de bine sunt rasfatati jurnalistii la evenimentul de lansare? Asta numiti obiectivitate? Amuzant…
Draga Alex, nu ma intereseaza daca lucrezi la Skoda, la vreun dealer sau daca esti platit direct sau indirect de aceasta marca… Iti raspund ca unui amic.
Eu am scris ambele articole. Sunt doua, pentru ca sunt doua subiecte. Ce sugerezi? Ca ar fi trebuit sa trec sub tacere mitocania de la lansare ca sa fiu mai credibil in fata ta? Poate in alta parte se fac astfel de artificii. NU si pe Totalauto.ro.
In general, mitocania si lipsa de interes pentru client guverneaza industria auto de la noi. Ca reprezentant al cititorilor mei resimt din plin aceasta stare de fapt. Dar asta nu are legatura cu masinile. Ele nu au nici o vina.
Respect marca Skoda, respect modelul Fabia, iar cea mai buna dovada este faptul ca nimic din prezentarea din articol nu poate fi combatut cu cifre sau masuratori.
Pur si simplu acesta este adevarul.
In legatura cu rasfatul jurnalistilor, asta este mentalitatea lor (a jucatorilor din piata auto), nu a mea. Lasand deoparte scriitorasii de curte (sunt destui), scriitura unui jurnalist auto nu depinde de numarul de fursecuri oferit de gazda. 🙂
Draga Senosh,
Nu vreau sa treci mitocania sub tacere, articolul despre lansae este justificat, daca asa s-a intamplat. Si sper ca le-ai facut si un scandal monstru dupa eveniment.
Ce am sugerat in primul post a fost ca toata prezentarea ta a fost influentata de revolta fata de organizatori.
Ce am inteles eu din articolul tau este ca ai cautat atent defectele Fabia si erorile importatorului in modul in care au prezentat masina. Ma amuza ca teribilele defecte sunt cotiera „CUMPLITA”, unitatea audio neinscriptionata cu MP3 sau modul „alunecos” (WTF? Skoda e rau?) de popularizare a automobilului, maroul subtiaza. Sunt argumente, chiar daca poate uneori sustinute de cifre si masuratori, puerile. Si spun asta fara sa vreau sa jicnesc.
In ulitma instanta la fel de pueril sunt eu daca astept de la un jurnalist de blog ceea ce nu gasesc la mutli jurnalisti de presa scrisa sau jurnalisti cu adevarat consacrati – obiectivitate.
Alex, iti respect opinia. Regret ca nu pot face altceva decat sa afirm – ca gafele organizatorilor evenimentului de lansare nu mi-au „intunecat judecata” despre acest model. Crede-ma sau nu. Mai mult nu pot face.
In esenta, cam la acest nivel de detaliu apar diferentele intre modele in anul 2007. Personal, nu cunosc nici un model (din peste 900 existente in piata) care sa fie fundamental nefunctional. Toate masinile sunt bune, si sunt laudate toate peste tot. Insa – surpriza – dupa ce ti-o cumperi incepi sa observi detaliile. La acest nivel incep diferentele.
Primesc cu barbatie si remarca ta despre jurnalismul de blog. Ceea ce sugerezi ca ar fi un fel de divizia B a jurnalismului, eu consider ca inseamna viitorul acestei meserii.
Stiu ca nu te intereseaza, dar ma simt bine sa iti spun ca sunt jurnalist „clasic” din 91. Jurnalist auto din 98. Profesez si in media clasica (na, ca joc si in prima liga…). N-am scris niciodata de foame sau ca sa par destept in ochii familiei 🙂
Alex, iti multumesc ca mi-ai scris. Pe bune. Dar oricat as incerca sa te fac sa revii pe blog, nu pot schimba alte adevaruri cum ar fi si acela ca Skoda Fabia este mai mica decat TOTI ceilalti competitori care au scos „hatchbackuri de 4 metri”. Fabia e invers decat trendul, iar acest lucru inca nu inseamna nimic – nici succes, nici esec. Culori, MP3-uri, cotiere, toate acestea sunt in planul 2. Pueril.
Nush Alex, mie mi se pare obiectiv Senosh, si chiar ma intorc la blog cat de des pot….
Lucian, la Alex e altceva, nu-i vorba de obiectivitate sau servilism.
E (clar de tot) fan Skoda, iar afirmatiile mele l-au iritat. El considera ca mi-a raspuns „cu aceeasi moneda”…
Pai in cazul asta Alex, eu sunt fac Corsa, si as da oricand si la orice ora o Fabia pe o Corsa…. 😀
Mi se pare mie sau aduce cam mult a Lancia Ypsilon ?
he he he
abia acum poate spune Alex ca i-a jignit cineva Skoda 🙂
:))))))))))
Pe bune, cam seamana!!
Eu chiar nu inteleg de ce au facut-o mai mica ??
Nu era destul de mica ?? In asta chiar nu mai incap 🙁
Nu-i mai mica decat cea veche. Ideea este ca nu a crescut ca ceilalti concurenti… 207, Clio III, Grande Punto sau Opel Corsa.
Toate modelele de mai sus au urcat in clasa odata cu noua generatie (hai sa ii spunem segmentul B2), lasand pe fostul segment B (il botezam B1, mai mic) modelele vechi – 206, Symbol, Punto Classic – care se produc in continuare.
Exista rebeli fata de trend. Opel s-a marit fara sa pastreze Corsa veche. La polul opus, Fabia a ramas mica. Dar nu mai mica decat Fabia veche.
Nu stiu ce numiti voi a sta confortabil pe locurile din spate da in fine… m-am asezat in fata si mi-am reglat scaunul astfel incat sa stau cat mai confortabil apoi m-am dus pe locul din spate pe aceeasi parte si locul era mai mult decat suficent , la modul ca nu atingeam cu genunchii de scaunul din fata , asta in conditiile in care am 1,83. Finisajele interioare mi s-au parut ok iar referitor la cd-player , este acelasi ca si pe Octavia sau Golf v si nimeni nu s-a plans ca ar fi de generatie veche. In fine , nu spun ca e cea mai buna masina din clasa ei (prietena mea a facut comanda de o astfel de masina) , dar daca a ajuns sa se compare cu Suzuky care e cutie pe roti…
Ma bucur pentru tine Galante ca ai incaput. Ti-o cumperi? Gusturile nu se discuta…
Suzuki Swift este clasa inferioara celei Fabia. Nimeni nu a comparat Swift cu Fabia, ci doar latimile celor doua modele. Daca tie iti place, a ta sa fie si sa nu ai probleme 1000 de ani cu ea.
Nu te mai intreb daca te-ai suit vreodata intr-un Swift… Stii tu… Chestia cu cutia… 😉
Masina este a prietenei si sper ca a facut o decizie buna. Intr-adevar , eu am influentat-o pentru ca detin 2 skode octavia si sunt foarte multumit de ele, dar asta nu inainte de a face un drive-test cu noua aparitie sa vad daca merita sau nu.
Esti fan Skoda… Scuze pt ca te-am enervat cu constatarile mele.
Datorita tie mi-a venit o idee si voi incerca sa-i dau viata. O sa fac un mic clip VIDEO cu un foarte sumar test Fabia. In felul asta vom afla cu claritate de ce tu incapi in Fabia, iar eu nu (tot la 1,83m) 🙂
Daca-ti surade, facem filmul impreuna si-l barfim dupa aia cu baietii pe site. Ce zici?
Nu am absolut nimic impotriva , chiar sunt curios sa vad cum nu incape un om de 1,83 si in fata si in spate , asta daca nu are picioare de barza. Chiar nu m-au enervat constatarile tale numai ca nu prea se pupa cu constatarile mele. Astept filmuletul
Am vrut da imi iau o skoda fabia 1.4tdi 80cp elegange+climatronic+a treia tetiera+pachet de drumuri grele 15500 euro mi s-a parut ca e prea mult pentru o masina in 3 cilindri.Afara erau fabii noi noute.Am vazut una de 80cp si m-am speriat cat de tare dardaia si nu mi-am luat 1.4TDI 80cp.M-am uitat la pret la 1.9TDI 5 trepte elegange plus aceleasi dotari 16000 euro scump.Octavia trend 1.9TDI 5 trepte 17000 euro.vroiam sa imi iau dar este mare.M-am dus la vw sa vad ce preturi are golful.VW golf trendline 1.9tdi 6 TREPTE+clima fata si spate +faruri de ceata 18500 euro.AM comandat golf pe 28mai si trebuie sa imi vina saptamana viitoare.CE BINE AM FACUT CA NU MI-AM LUAT SKODA FABIA!
PLUS GOLF TRENDLINA ARE ACELEASI DOTARI CA FABIA ELEGANGE.
Bogdan – voi scrie pe la sfarsitul saptamanii viitoare un articol (sper) interesant despre calitatea marcilor auto in acest „moment” – 2007.
Ideea (ciudata rau) este ca Skoda are un indice de calitate net superior VW. Ciudat, nu? Legendele se clatina, amice… 😆
Insa trebuie precizat ca indecsii de calitate 2007 sunt dati de modele mai vechi, nu de cele lansate chiar in 2007. Cat de buna e noua Fabia vom sti cel mai devreme in 2008.
Am avut ocazia să cercetez puÅ£in piaÅ£a modelelor din clasa Fabiei ÅŸi mi se pare o ofertă inferioară concurenÅ£ei. E o maÅŸină scumpă pentru ce oferă. Åži mi se pare ÅŸi mai înghesuită decât alte modele similare ca preÅ£ sau clasă. SpaÅ£iul pentru pasageri mi se pare cam la nivelul Toyotei Aygo, în niciun caz comparabil cu Opel Corsa ori Citroen C3. Dacă mai zic ÅŸi de Dacia Logan…
Am uitat să scriu ÅŸi un mic disclaimer: de două săptămâni lucrez la dealerul Toyota din PiteÅŸti. Dar asta nu înseamnă că mi-am schimbat părerile despre maÅŸini. Poate despre Toyote ÅŸi Lexusuri… 🙂
Felicitari pentru noul job!
Intradevar noua Fabia este in inversul trendului… Asa cum am scris si in articol, toti concurentii directi au dimensiuni superioare.
Pentru pasagerul din dreapta modelul peugeot 207 mi se pare groaznic, stai practic cu genunchii inghesuiti. La acest capitol noua fabia e incomparatabila ca si confort interior.
unu – ce inaltime ai?
Am tot citit ce scrie Iulian Senos de Fabia si m-a facut curios. Am gasit dimensiunile pe net.
De ex. spatiu in spate (bancheta-plafon) este de 994 mm vs. 854 mm la Peugeot 207, spatiul pedale-bancheta spate este 1854 mm vs. 1675 mm!!! la Peugeot 207.
Stiu – dl. Senos o sa ghiceasca repede. Sunt fan Skoda! Si tocmai de aceea datoreaza scuze pentru aprecierile fara acoperire pe care le-a facut la adresa masinii. Sau un film-ul in caer arata cum nu incape in masina. Sau la 1’83, are picioare de 40 cm si nu incape in sapte? Nu inteleg.
Pentru verificare si curiosi uitati dimensiunile:
peugeot
noua fabia
Sper ca dl. Senos sa revina la obicetivitatea pe care o apreciam la inceput si sa nu continue penibil pe drumul asta. Erau putini ca el.
Dl Senos se numeste Iulian. In plus nu exista aberatii – nici minore, nici majore. Exista doar opinii, unele corecte, altele gresite. Toate opiniile trebuie respectate, indiferent ca suntem de acord sau nu cu ele.
„Am vazut pe net” – nu-i un argument (nici macar pe TotalAuto.ro). In octombrie avem SIAB-ul si vom incerca sa organizam un workshop la care sa poata participa oricine. Ne vom urca in masini si gata – constatam simplu daca incapem sau nu.
Mai afirm ceva – noua Fabia este singurul model din lume la care spatarul scaunelor din fata este scobit pentru a incapea genunchii pasagerilor din spate. Poate fi ceva subiectiv in aceasta afirmatie? Nu cred… E o constatare seaca. De ce concurentii nu-si scobesc scaunele?
Nu vreau sa joc jocul masuratorilor facute de producator, importator sau dealeri. Scuze pentru asta.
Skoda are cea mai apreciata calitate dintre marcile „germane” (fara premium) in acest moment. In UK, Franta si Germania bate de la distanta VW!!! Nu am nimic personal legat de valoarea absolut remarcabila a acestei marci. Iubesc Skoda, dar nu pariez pe noua Fabia. 😯
Inca ceva – scuze lui „aberatii minore.” pentru intarzierea cu care a fost publicat comentariul sau. Daca intr-un mesaj strecurati mai mult de un link extern, blogul va pastra in coada de moderare comentariul, banuindu-l de spam 🙁
Fiind vacanta, intarzierile pot fi chiar si de o saptamana. Be aware… 8) Nu mai mult de un link pe comentariu…
Domnule Iulian Senos,
am citit toate comentariile de mai sus si as vrea sa va intreb daca ati facut totusi filmuletul acela?
il vreau si eu,tocmai mi-am facut comanda de o fabia 2 si sunt atre curios
Domnule Odobescu in August stau mai mult prin natura si salbaticie decat pe langa „electronice”. 8)
Mi-e greu sa va zic cu exactitate cand anume, dar daca am apucat sa zic ca-l fac, o sa-l fac. 😀 😀 😀
Important este ca dvs sa va alegeti cea mai buna masina pentru dvs, nu eu. Indiferent de ce spune unul sau altul (pe net, la servici sau in fata blocului..) DUCETI-VA SI TESTATI MASINA DVS. Daca dvs va place este egal cu zero ca nu imi place mie. Pe bune. Calitativ Skoda e f ok. Restul este gust personal… 😀
Se merita sa iei o Skoda Fabia Noua sau VW polo sau Kia See’d? Mi-ar face placere sa aud si opinia voastra. Vreau sa iau o masina si este prima. O parere conteaza si am citit opinile voastre despre Skoda.
Multam fine.
Andru, Cee’d este mai mare decat Fabia sau Polo. Pentru mine dimensiunea masinii (respectiv spatiul interior) este un criteriu important. As alege Cee’d chiar daca din cele 3 modele acesta este singurul pe care nu l-am condus. Banuiesc ca ar fi o experienta gen Cerato – nimic senzational, nimic deranjant.
MI-A VENIT GOLFUL PE 3 AUGUST.MERGE SUPER SI CONSUMA MIXT 5,2.
Betia masinii noi… Daca o comanzi rosie si ti-o aduc verde nici nu mai conteaza… Nici nu ti-ai mai dat seama ca ai postat la … SKODA!!

ORICUM FELICITARI !!! 😀
Skoda este cea mai buna marca pret calitate cea mai buna fiind skoda octavia 2.
Vreau si eu sa-mi iau masina si ezit intre noua fabia,si vw golf…ce-mi recomandati???
Evelina – noi nu recomandam niciodata masini. Doar ajutam cititorii sa obtina anumite informatii, pentru a face singuri alegerile.
In cazul dvs, as face doar observatia ca ati pus in balanta doua masini extrem de diferite si ca dimensiuni dar si ca pret.
In clasa Fabia, la VW aveti Polo. Sau invers, in clasa Golf, aveti la Skoda modelul Octavia. Cel mai bun sfat – mergeti in showroom si urcati-va in masini. Ele va vor spune singure cum sa alegeti…
noua skoda fabia este o masina foarte fiabila nu este nici pre mica nici prea mare viteza este potrivita pentru ea
noua fabia este o masina de familea si este foarte frumoasa si pretul este foarte rezonabil
Imi voi lua io skoda fabia cu 8800 euro si ii pun imbunatatiri de 600 euro.Atat ma tine punga.Si e super pentru mine. Fac pasul de la dacie la Skoda. Un pas mic pentru altii un pas mare pentru mine. Sa traiasca tariceanu ca imi da 30 mil pe rabla.
Florin Rac – felicitari 😀