ian. 182007
 

Politicienii romani par sa nu inteleaga ca ilegala este taxa speciala auto, si nu cuantumul ei. De aceea, vom face aici o analiza simpla. Controversata taxa prezinta mai multe anomalii, din care – in acest articol – le vom analiza doar pe cele mai importante 5 :

– 1. Taxa se refera la vechimea masinilor, ceea ce este aberant. Masina este singurul produs pe a carui vechime se pune o taxa de stat. Sub acest aspect, nu exista precedent european. Este ilogic sa platesti mai mult pentru un produs (de folosinta indelungata) mai vechi, decat pentru unul nou-nout, doar pentru ca sunt bucurestean si cumpar o masina din judetul Constanta. Pardon, din Germania. De fapt nu trebuie sa ma scuz, intrucat – din cate stiu – in ambele locatii pot circula liber „doar cu buletinul”. De ce taxa?

– 2. Taxa este disproportionata fata de cantitatea emisiilor de noxe, sub standard Euro. Gargara „cine polueaza mai mult, plateste mai mult” are alt sens decat cel al lacomiei. „Cine polueaza de 2 ori mai mult, plateste de 10 ori mai mult” este o paradigma gresita, expresie a lacomiei statului. Concret – la aceeasi cilindree, un Euro 1 diesel polueaza de 4,6 ori mai mult decat un Euro 4, iar un Euro 1 benzina polueaza de 3,2 ori mai mult decat un Euro4. In taxa, (conform anexei nr.4 din Codul fiscal, la cilindreea de 1600 cmc) plata datorata pentru fiecare centimetru cub de cilindree este de – atentie ! – 12 ori mai mare la Euro 1 fata de Euro4. Ma refer doar la o singura componenta din formula de calcul, diferenta deja uriasa fiind si mai mult marita de vechimea masinii – un Euro4 este in mod cert mult mai nou decat un Euro1, intrucat un Euro1 nu poate fi cumparat „nou” in 2007, nu-i asa?

– 3. Taxa descurajeaza trecerea proprietarilor de Non-Euro la Euro 1 sau Euro2, descurajand exact scopul nobil pentru care a fost creata. Masinile Non-Euro din Romania reprezinta aproape jumatate din parcul auto national.

– 4. Taxa include in calculul sau capacitatea cilindrica – interpretata ca impozit indirect (suma platita pe durata de viata a masinii) – deja impozitata prin impozitul anual auto. Atat timp cat platesc un impozit anual calculat pe baza de cilindree, nu se justifica o noua pretentie fiscala a statului pe aceeasi baza. Da, este o dubla impunere, prin raportarea taxei speciale auto la perioada medie de viata a unui automobil (8 ani, conform standardelor OPC). „Taxa speciala impartit la 8” este un impozit anual indirect.

– 5. Taxa speciala auto (in varianta actuala) creaza avantaj vanzatorilor de masini noi fata de vanzatorii de masini SH. Demonstratie imediata, priviti diferentele de pret intre un Euro2 si un model nou. Taxa aproape ca egalizeaza preturile in cazul unui import SH. Ideea sugerata conform careia „depoluarea traficului inseamna cumpararea de masini noi” este doar un mod lamentabil de a justifica implicarea politicului intr-o piata, „auto noi” vs. „second hand”, intrucat – repet ceea ce am scris la punctul 3 – taxa descurajeaza curatirea parcului auto romanesc.

Asa cum spuneam, anomaliile acestei taxe pot fi demonstrate mai departe, privind si din alte unghiuri ale aceleiasi probleme. Ar putea exista un punct 6 referitor la scutirea de aceasta taxa pentru masinile grele, mult mai poluante, dar care ofera aceeasi realitate second hand – periculoasa sau nu – ca si in cazul masinilor mici (inclusiv utilitare usoare).

Iata cum, chiar de la inceputul lui „2007 cel european”, autoritatile romane au fost surde la valul de proteste ale cetatenilor romani, devenind in mod penibil extrem de receptive doar in momentul in care Uniunea Europeana a tras un pic sabia din teaca – „Aceasta taxa este neeuropeana!”. In momentul in care scriu aceste randuri, am aflat de hotararea guvernantilor de a initia consultari intre oficialii de la Finante si o comisie europeana de specialitate. Oare cand vor intelege acesti oameni ca ei sunt parte din Europa si nu o institutie subordonata acesteia? Chiar este nevoie de import de inteligenta si discernamant pentru a gospodari Romania?

  51 comentarii despre “Taxa speciala auto – tensiune artificiala”

  1. Nu inteleg nici eu ratiunea pentru care s-a ales acea data a cursului leu-euro pt taxa…

  2. ce ma dernjeaza pe mine cel mai mult este faptul ca se tot chinuie astia de sus sa rezolve odata valoarea taxei de prima inmatriculare dar nu reusesc.Cat oare vo sa mai dureze pana ajung la o solutzie care sa fie pe plac si uniuniunii?

  3. Am aceeasi intrebare (retorica). Maine pun nr rosii pe noua mea masina (SX4, sunt fericiiiit..) si habar n-am daca cele 30 de zile vor fi suficiente ca sa se abroge taxa speciala.

    Am citit azi (nu mai stiu unde) ca UE recomanda retragerea taxei si nu micsorarea ei. ๐Ÿ™‚ In plus, comisia europeana va initia un proiect unitar pentru toate inmatricularile din UE. Misto, nu?

  4. vreau sa fac o recarosare la o masina si am fost la politie sa intreb cit ma costa taxa de prima inmatriculare pentru recarosare si au zis ca tot atita ma costa ca si cum as inmatricula normal o masina euro2.Cum sa aflu eu cit ma costa recarosarea sper ca nu trebuie sa platesc la fel ca si prima inmatriculare euro2.

  5. Foarte neplacut. Legea nu face diferenta intre inmatriculare si reinmatriculare. Nu m-am gandit niciodata la asta…

    Cica sapt viitoare incep discutiile despre taxa asta blestemata cu o comisie europeana. Mai asteapta un pic… Poate pica taxa.

  6. Mihaela – vesti noi si bune. Nu se considera automobil nou unul recarosat, daca – si numai daca – are carte de identitate si talon romanesc ๐Ÿ˜ฎ

    INAINTE de carosare trebuie sa mergi la RAR pentru constatare cu masina NEMODIFICATA. In rest, totul e ok!!

  7. As avea o rugaminte. Daca aveti vesti despre ce s-ar putea intampla cu taxa asta idioata sa postati aici informatiile. As fi vrut sa plec in Germania dupa o masina, dar din pacate mai trebuie sa astept sa se lamureasca odata problema.

  8. Sigur.

    Personal ma astept sa apara noutati candva in martie… Cand vor aparea noutati, veti sti.

  9. emi.Aceasta este mai mult decit o taxa,este un adevarat embargou.Daca stie cineva sami spuna in legatura cu certificatul EUR1 mai avem nevoie de el in continuare sau nu,ca de taxe mam lamurit.

  10. In interiorul spatiului UE nu mai trebuie EUR1. Am aflat chestia asta de curand de la un importator de alarme auto.

    Factura (completata corect/complet/samd) este suficienta pentru stabilirea originii marfii.

    Am fost si eu derutat de calculatorul de taxa vamala de pe situl RAR, in care apare EUR1… Sorry ๐Ÿ˜ฎ

  11. sa ceva este inadmisibil!!! Vladescu si guvernantii isi bat joc de vietile si sanatatea noastra!! Daca nu facem nici o manifestare atunci nu vor scadea taxele. Personal, sunt fan bmw si mare pasionat si am adus o masina impecabila pentru care taxa perceputa este de peste 5000 E !!!!!! REFUZ SA CUMPAR LOGAN! REFUZ!!!! ESTE O CARICATURA DE MASINA!!!!
    Pentru a vizualiza ce inseamna LOGAN cu ADEVARAT intrati pe linkul acesta:
    http://www.masiniieftine.ro/poza_hazlie.html

  12. Cea mai imbecila taxa. Renault anunta ca va concedia jumatate din angajatii Dacia si va opri investitiile….. sa o faca, ne-am saturat sa incercam fim competitivi pentru tot felul de firme vanatoare de forta de munca ieftina, de ce sa nu fie ei competitivi pentru piata noastra? Personal nu ma afecteraza deloc cine face masini (sau lopeti, betoniere etc) la Colibasi.

  13. bravo!

  14. am adus o masina noua din belgia un camion pe 4 axe.Trebuie sa platesc taxa?
    va multumesc