Politicienii romani par sa nu inteleaga ca ilegala este taxa speciala auto, si nu cuantumul ei. De aceea, vom face aici o analiza simpla. Controversata taxa prezinta mai multe anomalii, din care – in acest articol – le vom analiza doar pe cele mai importante 5 :
– 1. Taxa se refera la vechimea masinilor, ceea ce este aberant. Masina este singurul produs pe a carui vechime se pune o taxa de stat. Sub acest aspect, nu exista precedent european. Este ilogic sa platesti mai mult pentru un produs (de folosinta indelungata) mai vechi, decat pentru unul nou-nout, doar pentru ca sunt bucurestean si cumpar o masina din judetul Constanta. Pardon, din Germania. De fapt nu trebuie sa ma scuz, intrucat – din cate stiu – in ambele locatii pot circula liber „doar cu buletinul”. De ce taxa?
– 2. Taxa este disproportionata fata de cantitatea emisiilor de noxe, sub standard Euro. Gargara „cine polueaza mai mult, plateste mai mult” are alt sens decat cel al lacomiei. „Cine polueaza de 2 ori mai mult, plateste de 10 ori mai mult” este o paradigma gresita, expresie a lacomiei statului. Concret – la aceeasi cilindree, un Euro 1 diesel polueaza de 4,6 ori mai mult decat un Euro 4, iar un Euro 1 benzina polueaza de 3,2 ori mai mult decat un Euro4. In taxa, (conform anexei nr.4 din Codul fiscal, la cilindreea de 1600 cmc) plata datorata pentru fiecare centimetru cub de cilindree este de – atentie ! – 12 ori mai mare la Euro 1 fata de Euro4. Ma refer doar la o singura componenta din formula de calcul, diferenta deja uriasa fiind si mai mult marita de vechimea masinii – un Euro4 este in mod cert mult mai nou decat un Euro1, intrucat un Euro1 nu poate fi cumparat „nou” in 2007, nu-i asa?
– 3. Taxa descurajeaza trecerea proprietarilor de Non-Euro la Euro 1 sau Euro2, descurajand exact scopul nobil pentru care a fost creata. Masinile Non-Euro din Romania reprezinta aproape jumatate din parcul auto national.
– 4. Taxa include in calculul sau capacitatea cilindrica – interpretata ca impozit indirect (suma platita pe durata de viata a masinii) – deja impozitata prin impozitul anual auto. Atat timp cat platesc un impozit anual calculat pe baza de cilindree, nu se justifica o noua pretentie fiscala a statului pe aceeasi baza. Da, este o dubla impunere, prin raportarea taxei speciale auto la perioada medie de viata a unui automobil (8 ani, conform standardelor OPC). „Taxa speciala impartit la 8” este un impozit anual indirect.
– 5. Taxa speciala auto (in varianta actuala) creaza avantaj vanzatorilor de masini noi fata de vanzatorii de masini SH. Demonstratie imediata, priviti diferentele de pret intre un Euro2 si un model nou. Taxa aproape ca egalizeaza preturile in cazul unui import SH. Ideea sugerata conform careia „depoluarea traficului inseamna cumpararea de masini noi” este doar un mod lamentabil de a justifica implicarea politicului intr-o piata, „auto noi” vs. „second hand”, intrucat – repet ceea ce am scris la punctul 3 – taxa descurajeaza curatirea parcului auto romanesc.
Asa cum spuneam, anomaliile acestei taxe pot fi demonstrate mai departe, privind si din alte unghiuri ale aceleiasi probleme. Ar putea exista un punct 6 referitor la scutirea de aceasta taxa pentru masinile grele, mult mai poluante, dar care ofera aceeasi realitate second hand – periculoasa sau nu – ca si in cazul masinilor mici (inclusiv utilitare usoare).
Iata cum, chiar de la inceputul lui „2007 cel european”, autoritatile romane au fost surde la valul de proteste ale cetatenilor romani, devenind in mod penibil extrem de receptive doar in momentul in care Uniunea Europeana a tras un pic sabia din teaca – „Aceasta taxa este neeuropeana!”. In momentul in care scriu aceste randuri, am aflat de hotararea guvernantilor de a initia consultari intre oficialii de la Finante si o comisie europeana de specialitate. Oare cand vor intelege acesti oameni ca ei sunt parte din Europa si nu o institutie subordonata acesteia? Chiar este nevoie de import de inteligenta si discernamant pentru a gospodari Romania?
Mi se pare un articol EXTREM de interesant, poate ar fi fost mai bine daca aparea mai devreme. Sa speram totusi, ca nu va exista atata imbecilitate din partea guvernantilor nostrii si ca isi vor da in cele din urma seama ca aceasta taxa a fost inca de la inceput o greseala, ca ea este ilegala si ii face pe unii mai drepti decat altii.
Creierasul meu mic nu poate explica consecventa cu care autoritatile se cramponeaza de aceasta taxa…
Aceasta taxa reprezinta de fapt o marire a „desfiintatelor” accize de la SH. Taxa are un efect identic accizelor marite. Treaba asta este o fenta copilareasca a reglementarilor din piata europeana.
eu mi-amluat o masina din germania si astept sa vad ce se intampla cu taxa asta.Ce se mai aude nu stitzi?cand ajung astia la o solutzie ca le-a cerut uniunea sa scada taxele.Sper sa se rezolve cat mai repede
Nu se stie nimic. Incompetenta crede ca se poate ascunde in spatele tacerii.
Taxa speciala se achita la trezorerie. Daca vreti sa va distrati mergeti la Trez sect 6 si intrebati cat e taxa :o)
O sa vi se arate o foaie lipita de un geam prin care vi se spune care este adresa pe Internet a M.Finantelor :o)
Vi se cere sa vi-o calculati SINGUR, urmand sa RASPUNDETI personal pentru corectitudinea calculului…
Nu-i banc. Daca nu ma credeti, mergeti sa vedeti cu proprii ochi la Trez. sect.6 :o)))
Este ceva absolut incredibil. Zici ca esti la camera ascunsa… Nu-mi revin…
Am vazut ca taxa asta a fost creata si este sustinuta de catre ministrul liberal al finantelor sprijinit de catre premierul liberal, de asemenea… Parca doctrina liberala promoveaza libera initiativa si neamestecul statului in economie. Ori aceasta taxa este un amestec grosolan in piata auto, pentru a favoriza unii jucatori si a defavoriza pe altii.
de ce nu se gandesc mai bine sa faca revizii tehnice la orice auto intrat in tara si in functie de rezultat sa puna taxa de poluare… sau nu conteaaza cat fum scoate … noi platim romaneste? jenant , jenant si …. jenat ca sunt roman 🙁
Legea Nejudecarii
Spiritul Universal nu ne judeca; judecata este o inventie umana, o modalitate de a compara, contrasta si controla pe masura ce ne judecam pe noi insine fata de standarde artificiale si deseori ideale de perfectiune, moralitate sau adevar.
Pe masura ce tineretea trece si timpul aduce schimbari, se poate ca si noi sa ne schimbam multe din opiniile noastre prezente. Asa ca haideti sa ne abtinem din a ne plasa pe noi insine ca judecatori ai lucrurilor celor mai inalte.
PLATO
Adrian (Enache) – faza cu liberalismul este limitata de interesele de biz. Tariceanu este si jucator in piata – este si legiuitor (in sensul OUG)… Treaba asta n-are legatura cu liberalismul, pesedismul sau pedismul.
Cezar – incearca sa realizezi ca cei de la RAR nu au posibilitatea tehnica de a executa un test dinamic Euro4. Ce controale sa faca ei? Sau – daca nu ei – atunci cine?
ba adica daca …..eu merg sa plates taxa asta si o calculez la 300 de euro urmeazaasa raspund daaca taxa este mai mare ca daca e mai mica nu mai raspunde nimeni….ce cretini.Ma asteptam la ceva mai multa seriozitate din partea celor de la putere darse pare ca in plin secol 21 continua sa creda ca slujba pe acre o au inseamna distractie si bataie de joc.Abia astept sa le dea uniunea asta la acre am aderat cu atata entuziasm o lectie ca altfel nu se poate.
adruian, povestea cu hartia aia in geam este valabila pentru sectorul 6 – Bucuresti. N-as generaliza… Nu e corect… 🙂
Taxa asta se refera doar la masinile aduse din afara sau si la alea care sunt deja inscrise in romania?
Taxa asta se refera doar la masinile aduse din afara sau si la alea care sunt deja inscrise in romania?
Mugurel, taxa se refera si la masinile noi si la cele second hand, inclusiv comerciale pana la 3,5 T. Este o taxa care se percepe doar la prima inmatriculare in Romania.
Te rog pe viitor sa ai rabdare sa-ti raspunda cineva. E posibil ca atunci cand tu ai o intrebare, sa nu fie nimeni conectat. Nu e chat… Ok? 🙂
daca tot e taxa de mediu,ce importanta mai are vechimea? conteaza clasa de poluare.
porcii dracului. valoarea in lei e determinata fata de euro de la o1 10 2006.rusine nesimtitilor
Nu inteleg nici eu ratiunea pentru care s-a ales acea data a cursului leu-euro pt taxa…
ce ma dernjeaza pe mine cel mai mult este faptul ca se tot chinuie astia de sus sa rezolve odata valoarea taxei de prima inmatriculare dar nu reusesc.Cat oare vo sa mai dureze pana ajung la o solutzie care sa fie pe plac si uniuniunii?
Am aceeasi intrebare (retorica). Maine pun nr rosii pe noua mea masina (SX4, sunt fericiiiit..) si habar n-am daca cele 30 de zile vor fi suficiente ca sa se abroge taxa speciala.
Am citit azi (nu mai stiu unde) ca UE recomanda retragerea taxei si nu micsorarea ei. 🙂 In plus, comisia europeana va initia un proiect unitar pentru toate inmatricularile din UE. Misto, nu?
vreau sa fac o recarosare la o masina si am fost la politie sa intreb cit ma costa taxa de prima inmatriculare pentru recarosare si au zis ca tot atita ma costa ca si cum as inmatricula normal o masina euro2.Cum sa aflu eu cit ma costa recarosarea sper ca nu trebuie sa platesc la fel ca si prima inmatriculare euro2.
Foarte neplacut. Legea nu face diferenta intre inmatriculare si reinmatriculare. Nu m-am gandit niciodata la asta…
Cica sapt viitoare incep discutiile despre taxa asta blestemata cu o comisie europeana. Mai asteapta un pic… Poate pica taxa.
Mihaela – vesti noi si bune. Nu se considera automobil nou unul recarosat, daca – si numai daca – are carte de identitate si talon romanesc 😮
INAINTE de carosare trebuie sa mergi la RAR pentru constatare cu masina NEMODIFICATA. In rest, totul e ok!!
As avea o rugaminte. Daca aveti vesti despre ce s-ar putea intampla cu taxa asta idioata sa postati aici informatiile. As fi vrut sa plec in Germania dupa o masina, dar din pacate mai trebuie sa astept sa se lamureasca odata problema.
Sigur.
Personal ma astept sa apara noutati candva in martie… Cand vor aparea noutati, veti sti.
emi.Aceasta este mai mult decit o taxa,este un adevarat embargou.Daca stie cineva sami spuna in legatura cu certificatul EUR1 mai avem nevoie de el in continuare sau nu,ca de taxe mam lamurit.
In interiorul spatiului UE nu mai trebuie EUR1. Am aflat chestia asta de curand de la un importator de alarme auto.
Factura (completata corect/complet/samd) este suficienta pentru stabilirea originii marfii.
Am fost si eu derutat de calculatorul de taxa vamala de pe situl RAR, in care apare EUR1… Sorry 😮
sa ceva este inadmisibil!!! Vladescu si guvernantii isi bat joc de vietile si sanatatea noastra!! Daca nu facem nici o manifestare atunci nu vor scadea taxele. Personal, sunt fan bmw si mare pasionat si am adus o masina impecabila pentru care taxa perceputa este de peste 5000 E !!!!!! REFUZ SA CUMPAR LOGAN! REFUZ!!!! ESTE O CARICATURA DE MASINA!!!!
Pentru a vizualiza ce inseamna LOGAN cu ADEVARAT intrati pe linkul acesta:
http://www.masiniieftine.ro/poza_hazlie.html
Vrei sa ataci taxa?
O poti face oficial la http://www.totalauto.ro/2007/02/03/atac-la-taxa-auto-scrisoare-deschisa/
Cea mai imbecila taxa. Renault anunta ca va concedia jumatate din angajatii Dacia si va opri investitiile….. sa o faca, ne-am saturat sa incercam fim competitivi pentru tot felul de firme vanatoare de forta de munca ieftina, de ce sa nu fie ei competitivi pentru piata noastra? Personal nu ma afecteraza deloc cine face masini (sau lopeti, betoniere etc) la Colibasi.
bravo!
am adus o masina noua din belgia un camion pe 4 axe.Trebuie sa platesc taxa?
va multumesc
taxa speciala se refera la vehicule pana in 3,5T. La 4 axe… banuiesc ca vorbim de mult mai mult 🙂
Nu se plateste taxa pt camion.
Salutare, in cazul masinilor SH aduse din SUA care sunt procedeele? Mersi.
in loc sa lasam Romanul sa-si arunce rabla de dacie si sa-si aduca o masina euro2,mai bine platim tot noi din buzunarul statului(al cetateanului)30 de milioane pentru a scoate o rabla din circulatie
iar daca platim 3-4000 de euro taxa, atunci sigur masina nu mai polueaza deloc si o sa respiram aer curat
multumim Prostariceanu si iti dorim sa vinzi numai masini second noneuro
pe lanaga taxa de inmatriculare, se mai plateste si TVA? Unde??
Am si eu niste intrebari:
Am luat o masina sh (Ford focus 2002)este luat din elvetia dar din cate am inteles nu are importanta de unde este cumparat ci unde este fabricat, toata problema este ca nu am declaratie vamala c este adusa in tara in 2007 si factura din elvetia e in 2006 decembrie care este procedura ? ce trebuie sa fac? la politie mi au zis ca nu trebuie sa platesc nici o taxa de prima inmatriculare daca aduc o declaratie vamala.imediat mi se termina nr provizoriu si inca nu am inmatriculat masina va rog sa ma ajutati
E o situatie atipica si complicata. Sunt tentat sa-ti zic ca nu mai ai ce face. O solutie ar putea fi gasita doar in vama. Poate o fi cineva suficient de amabil sa gaseasca o portita legala.
DACA exista solutie…
vis-a-vis de recarosare mie mi-au spus de la politie, serv inmatriculari, ca tre sa platesc taxa de prima inmatriculare chiar daca masina mea actuala este inmatriculata in romania si are si carte de identitate; daca poate sa imi spuna si mie cineva ceva….. multumesc
draga danutz cel suparat, una din situatiile cele mai tampite generate de taxa speciala auto este si cea descrisa de tine.
Mai exista un caz ca al tau, iar singura solutie a fost aceea de a astepta o schimbare. Taxa nu poate ramane asa…
dai dracu
nu-i primeste… 🙂
am si eu o intrebare!deci am un o masina lovita cu toate actele in regula si m_am cumparat o caroserie care afost adus in tara in 2003 si a fost platita vama pt caroserie! In acest trebuie sa mai platesc si taxa de rima inmatriculare????????urgent
stie cineva care_situatia?
arnold, din pacate la recarosare se face reinmatriculare, cu taxa si tot circul… 🙁
am un golf 4 an fab 1999 inscris in 2000. nr omologare ABVK210012T88X4 si seria WVWZZZ1JZYD410164. este euro 2 sau euro 3?
ultimele doua caractere din nr de omologare, in cazul tau X4, spun norma euro (in cazul tau Euro2)
EURO 2
X1, X2, X3, X4, X5, X6, Y1, Y2, Y3
EURO 3
D3, E3, R3
EURO 4
E4, R4
Stie cineva care e situatia cu masini SH aduse din State? Dar daca e o masina germana importata din State, se considera din UE sau macar se poate echivala la normele de poluare Euro (4,3 sau 2)?
Multumesc.
decebal – regret, dar n-am gasit nimic pe site in legatura cu import SH din State… 🙁
Avem alesi geniali !
Comentarii apropo de taxa de prima inmatriculare :
-d-nei Sulfina Barba , … facetzi o analiza si vetzi constata ca autovehiculele noi sau aproape noi sunt folosite in regim intensiv , chiar la 100.000 km anual , in timp ce cele mai vechi si …grozav de poluante , nu ?! fac 10-15.000 km / an ? Are vreo importantza , in opinia dvs ? Care din cele 2 categorii emite mai mult CO2 ????
HAI SA NU MAI FITZI IPOCRITZI !
NE REPREZENTATZI VOINTZA!
NU SUNTETZI STAPANII NOSTRI !
Se plateste taxa de prima inmatriculare si la autoturismele Logan aduse de afara (Franta) ? Merci!
Bineinteles. Ca la orice prima inmatriculare.
Se plateste si pentru Loganul de la Pitesti – ce ce ar fi scutit cel din Franta?
ba da ce nenorociti,noroc ca am plecat dreq din tara asta ma gindem sa ìmi ìnscriu masina ìn tara dar cu toate taxele de sunt dracu se mai gìndeste la ìnscriere exemplu:am o masina ford fiesra din 2005 care am platito 8500e ca sa o ìnscriu in tara ma costa
330E-taxa prima ìmatriculare 8000-taxa vamala valoare mai mare decit ce e in ,catalogul vamal”ce cacat de afacere am facut?si sa va spun de ce pt o masina cu capacitae cilindrica de 1400cc in acest catalog e scris ca o masina mai veche de 2 ani platesti 5200e iar daca tu ai cumparat masina sub 5200e sazicem 2000e tot 5200e platesti iar cum eu am platit 8000 platesc 8000 pt ca te taxeaza la cifra de este in factura cind o cumperi deci muisti din parlament nu pierd nici odata asa ca
andrei – taxa o sa pice ca s-a enervat poporul. mai multe detalii in cel mai nou articol:
http://www.totalauto.ro/2007/03/30/am-dat-rosu-stim-sa-dam-si-verde/