Un nou sistem de protectie la accident apare la orizontul lui 2010, iar Europa este hotarata sa dea o sansa acestei tehnologii. Sistemul exista deja in echiparea unor modele auto de lux, insa ideea este aceea de a transforma aceasta tehnologie in standard european. Acest sistem se numeste e-Call.
Modul de functionare al e-Call e simplu. In scenariul aprobat de producatorii auto, o masina echipata cu e-Call implicata intr-un accident, va trimite automat un semnal spre cel mai apropiat serviciu de urgente. Mecanismul declansarii comunicarii de urgenta nu a fost inca stabilit, insa acest detaliu este minor. E-Call ar putea fi declansat fie de deschiderea airbagurilor, fie de orice alt senzor aflat in masina, fie de un simplu buton. Producatorii auto au in vedere chiar si conexiunea Bluetooth din masina pentru a putea folosi telefonul mobil al soferului sau pasagerului.
Sabine Spell, unul dintre directorii de la Volkswagen, a subliniat ca marea piedica in introducerea e-Call este necesitatea unor upgradari ale infrastructurii in tarile membre UE. Comisia Europeana vrea ca e-Call sa fie conectata la un numar de urgenta utilizat in toata Europa, 112, pentru ca sistemul sa poata functiona pe intreg continentul. Insa inca mai exista tari membre UE care nu au adoptat acest numar scurt.
Viviane Reding, de la Societatea pentru media si informare a UE, a inceput deja sa puna presiune pe tarile membre pentru introducerea cat mai rapida a tehnologiei e-Call. Ea vrea ca e-Call (prescurtare de la „emergency call” – „apel de urgenta”) sa existe pe toate masinile noi incepand cu 2009. Totusi, unele tari membre au anuntat intarzieri si o posibila lansare a tehnologiei abia incepand cu 2010.
Studiile arata ca avand un e-Call in toate vehiculele din Europa, timpul de raspuns la o urgenta s-ar putea reduce cu 50%, in zonele rurale, si 40% in cele urbane, putandu-se astfel salva circa 2,500 vieti pe an. „Credem ca 2010 este o perioada realistica” – a declarat Dieter-Lebrecht Koch, membru in Parlamentul Europena si in Consiliul European pentru Transport si Siguranta.
O problema ar fi identificarea partilor implicate in proiectul e-Call – producatori auto, state membre UE, companii de asistenta pentru urgente si societati de asigurari – toate ar trebui sa contribuie la lansarea si mentinerea in functiune a acestui sistem. Costul hardului si al instalarii softului pe toate masinile din UE este de 4.5 milarde euro, conform lui Wolfgang Reinhardt, director la Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). El a estimat insa ca beneficiile anuale pentru sistemul de santatate european ar fi de 21 miliarde euro.
Tehnlogia existenta permite introducerea e-Call, in conformitate cu specificatiile tehnice ale ACEA (Association des Constructeurs Européens d’ Automobiles), a carei membri sustin proiectul, dar nu ca platitori, constructorii subliniand ca ei nu sunt parte a sistemului de asigurare a urgentelor. In plus, sistemul nu poate fi implementat pana cand toti 25 membri UE nu imbunatatesc infrastructura locala, prin accesul la harti digitale si o retea care sa ii ajute pe cei de la urgente sa localizeze accidentul si sa primeasca detalii despre accident.
Tarile hotarate sa sustina proiectul sunt Italia, Grecia, Cipru, Lituania, Suedia, Finlanda si Slovacia. Sunt si tari din afara UE care vor sa implementeze sistemul, ca Norvegia si Elvetia. Alte tari si-au exprimat sustinerea de principiu, ca Germania, Olanda si Regatul Unit. Sunt si unele tari care nu se opun din principiu, dar sunt ingrijorate de costul ridicat al imbunatatirii infrastructurii.
Presedintele Reinhardt a mai subliniat ca pentru a introduce sistemul ABS a fost nevoie de 20 ani, astfel incat trebuie sa fim rezervati in privinta introducerii sistemului e-Call atat de rapid. Totusi, a adaugat el, probabil peste cativa ani, cand telefonia celulara se va dezvolta foarte puternic, costul unui astfel de sistem va fi de doar 150 euro, sau chiar mai putin, foarte accesibil oricui.
Teste la scara larga pentru eCall sunt programate sa inceapa cel mai tarziu in 2007-2008. Sistemul va fi evaluat in Londra de Volvo, in Munchen de BMW, in Rüsselsheim de Ford si Opel, in Turin de Fiat si in Spania de Renault. Cativa producatori auto ofera deja clientilor un serviciu de asistenta la urgente, in dotarea masinilor. De exemplu, BMW are 300,000 clienti in toata lumea care beneficiaza de acest sistem.