feb. 172008
 

Au aparut deja anumite dezinformari referitoare la „taxa auto pe CO2” propusa de Guvern. De aceea, chiar inainte de a ne incheia deplin documentarea pe acest subiect, ne consideram obligati moral sa publicam cateva specificatii de baza, pentru a constitui o prima sursa (minima, dar corecta…) de informatii legate de taxe similare aplicate in interiorul UE.

1. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile noi?

Pentru stabilirea oficiala a cantitatilor de CO2 emise de un automobil in vederea taxarii, in nicio tara UE nu se aplica vreo formula de calcul, singurele valori acceptate fiind doar cele prezentate in specificatiile tehnice ale producatorilor, calculate in baza unor normative. Emisiile de CO2 prezentate de producator vor fi considerate stabile (identice, fara modificari aduse de uzura motorului) pana la casarea masinii, indiferent de vechime.

2. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile vechi sau standard non-UE ?

Deoarece obligativitatea inscrierii in specificatiile tehnice a emisiilor de CO2 este relativ recenta (1998), exista masini vechi (sau standard non-UE) ce nu au inscrisa explicit aceasta caracteristica.

In acest caz, emisiile de CO2 nu se masoara (este prea scumpa pentru cetatean metoda determinista), fiecare stat in parte optand pentru cuantumuri reglate in functie de cilindreea motorului sau puterea acestuia. In Marea Britanie, pentru toate masinile inmatriculate in UE inainte de 1 ianuarie 1998, emisiile de CO2 sunt apreciate in functie de cilindree. In Franta, pentru masinile inmatriculate UE inainte de 1998 se aplica taxe calculate in functie de „puterea fiscala”, care depinde de puterea reala a motorului.

3. Care sunt tarile cu taxe pe CO2? Cum arata aceste taxe?

Aveti aici TABELUL OFICIAL A.C.E.A. [PDF file] (Asociatia Europeana a Constructorilor Auto). Atentie, taxele franceze din tabel nu mai sunt de actualitate ele fiind modificate la inceputul anului 2008.

Din 2008, taxa din Franta are urmatoarea forma:
– pana la 160 g CO2/km: 0€ (da, zero, ati citit bine);
– intre 161 si 165 g CO2/km: 200 €;
– intre 166 si 200 g CO2/km: 750 €;
– intre 201 si 250 g CO2/km: 1600 €;
– incepand cu 251 g CO2/km: 2600 €.

4. Cum va fi taxa la noi?

Cica vom afla intr-o saptamana de la data scrierii acestui articol (17.02.2008)…

5. Care este tendinta europeana?

Uniunea Europeana gandeste un sistem unitar pentru toate statele pe care le cuprinde, folosind principiile nediscriminarii intre cetatenii europeni. Conform acestei tendinte, UE propune abolirea taxei de prima inmatriculare pentru un autovehicul cumparat din interiorul uniunii, indiferent ca este nou sau la mana a doua. Aceasta taxa „de inmatriculare” va fi inlocuita cu una anuala „de circulatie”, bazata pe emisiile de CO2 si care va avea un cuantum mult mai mic, probabil 10% din taxa actuala. Aceste directii sunt – deocamdata – doar in faza de deziderat, fiind incluse doar in proiecte oficiale supuse dezbaterii politice.

Precizare importanta: – nu exista niciun proiect oficial european care sa contina premonitiile bizare ale Guvernului Romaniei, conform carora ar fi iminenta „interdictia de circulatie a masinilor mai vechi de 10 ani”. In schimb, exista proiecte serioase de inasprire a controalelor tehnice pentru autovehiculele care circula in interiorul UE. Cu voia dvs., sesizez o diferenta majora intre cele doua abordari.

Acest articol nu este un tratat stiintific, existand multe detalii tehnice omise deliberat, pentru a facilita lectura rapida. Daca doriti informatii suplimentare, puteti folosi interfata de comentariu de mai jos.

Articole cu tema apropiata:

  186 comentarii despre “Taxe UE pentru emisii auto de CO2”

  1. daca ii doare asa de tare pe domnii.. in privinta mediului inconjurator…de ce nu zic ca cu banii stransi subventioneaza punerea de instalatii GPL… sau sa favorizeze persoanele care cumpara masini hibrid sau care polueaza f putin..ii doare-n suflet…asa poate conduce tara oricine.

  2. masina fabricata in octombrie 99,pus in circulatie in iunie 2000.de ce nu gasesc nicaieri emisiile de co2 pentru o masina ca asta?????

  3. zoli – intreaba la reprezentanta marcii. Trebuie sa existe oficial aceasta valoare la producator pentru masini dupa 98.

  4. tot o fac cum vor ei.
    Cica vor taxa numai euro4 dupa CO2 celelalte vor fi taxate dupa norma euro….ce tampiti, fac ce fac si tot acolo ajung.

  5. voi nu vedeti ca pe Tariceanu si acolitii ii intereseaza doar masinile Euro3? pt ele e facuta taxa de prima inmatriculare…sa forteze lumea sa cumpere Dacii….da pana cand?

  6. Oameni buni, cam tot ce s-a zis aici pe site – in timp – s-a cam implinit.

    Fac pariu:
    Taxa pe CO2 nu va avea legatura cu norma Euro. Doar nu o sa inventam din nou apa calda…

    Nu va mai omorati neuronii cu ce balmajesc toti adormitii din Guvern. Sa vedem mai intai ce spune noul proiect. Daca va fi aberant, nu va trece de Comisie.

  7. Si, in final, este taxa auto sau de mediu? Ca taxa auto este discutabila necesitatea ei. Cu respectarea legalitatii, la masini second hand taxa a fost platita odata la achizitionarea masinii de primul cumparator. In UE, ca taxa de „prima inmatriculare” ar trebui platite numai operatiunile administrative de inmatriculare: plate-uri, acte, etc…
    Ca taxa de mediu, ar trebui platita anual functie de emisiiile de CO2 dar si de kilometraj (uzanta masinii si deci a infestarii mediului cu CO2). Dar cine sa faca treburi logice in tara asta? Totul se reduce la a specula contribuabilul…

  8. alex – cred ca intrebarea corecta ar fi daca este o taxa fiscala sau de mediu, intrucat auto este sigur, fiind aplicata doar automobilelor.

    Cred ca taxa va fi de mediu, intrucat toate tarile care taxeaza masinile pe criteriul CO2, invoca protectia mediului.

  9. Unii isi dau cu parerea, altii simt nevoia sa se descarce de nervii legati de taxa.. stam si ne irosim in discutii care nu au niciun impact in decizia guvernului.

    De ce nu facem nimic? Hai sa protestam cu totii la UE, hai sa iesim in strada, sau semnam petitii pentru parlament/presedentie/guverm etc.
    Cred ca daca stam si tot scrie pe forum nu va tine cont nimeni de noi.
    Daca tot exista site-ul asta, ce faceti voi cei care il administrati? Doar sunteti moderatori pe forum? Putem face mai mult? Hai sa trecem la next level… ACTIUNE

  10. Pacaliciul vosganian zice ca pentru o masina E2 sau E3 de 1600 cmc se va plati o taxa intre 900 si 1400 E, indiferent de an.

    Pentru E1 si NON-E probabil ca va fi si mai nashpa. Nici vorba de emisii!

    Asta a inteles guvernul dupa negocierile cu ong-urile si partidele!?

    Cu asta ne-am ales dupa celebra petitie de marketing de la realitatea!?

    Practic, fata de ultima varianta, au marit taxele.

  11. Petitia de la Realitatea nu a avut legatura cu vreun demers social sau politic, ci doar unul de autopromovare. Am ascultat la Radio Total spotul de final al campaniei – stiti ce spune?

    Parafrazez: – „Ati votat, am strans numarul SIMBOLIC de 100 mii de semnaturi. Va multumim pentru asta.” Nimic mai mult. Nici ca trimit semnaturile la parlament, nici ca le trimit la guvern, ONU sau Protectia Consumatorilor. A fost un mare fasssss.

    Cat despre guvern, ei nu mai sunt credibili in fata nimanui. Cred ca nici in fata nevestelor lor. In Romania exista doar Mafie – mai exact – mici grupuri comuniste care se joaca de-a politica si care au scopul unic de a propasi personal (sau in grupuri mici, ca-i greu de unul singur).

    Oameni buni, in Romania nu exista clasa politica – exista doar comunisti vopsiti. Ma refer la absolut toate partidele.

    Comunistii vopsiti nu sunt functionari ai poporului, ci un fel de Supermani atotputernici, carora poporul trebuie sa le multumeasca ca exista, sa ii slujeasca fara cracnire si sa ii laude in continuu. Va zic ceva nou??

  12. Au trimis-o la guv, la base si la euro, de unde veti vedea un super-show marti, de-asta i-am si zis petitie de marketing.

    Parerea mea este ca in .ro nu se rezolva nimic cu petitii. Trebuie sa facem misto de ei, asa cum fac si ei de noi.

    In mod sigur, din cei 100000 care au semnat petitia, exista 1000 care stau cu masinile pe dreapta. Daca ar contribui fiecare cu cite 10 euro s-ar putea deschide o firma la bulgari si ne-am inmatricula toti masinile cu cite 200 de Euro.

    Apoi ne-am intoarce cu „hirburile” si am inconjura ministerul finantelor cu un banner mare pe care sa scrie: „Multumim, Bulgaria!” si „Vosganiane, sa ne xxxx tzevile de esapament, fraiere!”

  13. Asa scapa guvernul de alocatiile bugetare pt Ministerul Mediului. Poluare este la Copsa Mica – fara taxa! Poluare mare de la „Rabele” care circula nestingherite. Poluare mare de la autobuzele ROMAN care circula. Nu sunt taxate. Oare de ce?
    Oricum – vom fi dati in judecata si ghiciti cine va plati amenda si penalitatile de intarziere in aplicare!

  14. Am aflat si eu de trimiterea semnaturilor – scuze pentru postul precedent. Am auzit chiar si de ecouri ff pozitive la Comisie pe partea cu petitia.

    Scuze inca o data. Am fost splitat de informatie si auzisem doar acel spot… 😀

    Partea cu Mafia ramane valabila. N-o retractez. :mrgreen:

  15. calculati-va emisiile de co2:www.smmtco2.co.uk/co2search2.asp