ian. 182007
 

Politicienii romani par sa nu inteleaga ca ilegala este taxa speciala auto, si nu cuantumul ei. De aceea, vom face aici o analiza simpla. Controversata taxa prezinta mai multe anomalii, din care – in acest articol – le vom analiza doar pe cele mai importante 5 :

– 1. Taxa se refera la vechimea masinilor, ceea ce este aberant. Masina este singurul produs pe a carui vechime se pune o taxa de stat. Sub acest aspect, nu exista precedent european. Este ilogic sa platesti mai mult pentru un produs (de folosinta indelungata) mai vechi, decat pentru unul nou-nout, doar pentru ca sunt bucurestean si cumpar o masina din judetul Constanta. Pardon, din Germania. De fapt nu trebuie sa ma scuz, intrucat – din cate stiu – in ambele locatii pot circula liber „doar cu buletinul”. De ce taxa?

– 2. Taxa este disproportionata fata de cantitatea emisiilor de noxe, sub standard Euro. Gargara „cine polueaza mai mult, plateste mai mult” are alt sens decat cel al lacomiei. „Cine polueaza de 2 ori mai mult, plateste de 10 ori mai mult” este o paradigma gresita, expresie a lacomiei statului. Concret – la aceeasi cilindree, un Euro 1 diesel polueaza de 4,6 ori mai mult decat un Euro 4, iar un Euro 1 benzina polueaza de 3,2 ori mai mult decat un Euro4. In taxa, (conform anexei nr.4 din Codul fiscal, la cilindreea de 1600 cmc) plata datorata pentru fiecare centimetru cub de cilindree este de – atentie ! – 12 ori mai mare la Euro 1 fata de Euro4. Ma refer doar la o singura componenta din formula de calcul, diferenta deja uriasa fiind si mai mult marita de vechimea masinii – un Euro4 este in mod cert mult mai nou decat un Euro1, intrucat un Euro1 nu poate fi cumparat „nou” in 2007, nu-i asa?

– 3. Taxa descurajeaza trecerea proprietarilor de Non-Euro la Euro 1 sau Euro2, descurajand exact scopul nobil pentru care a fost creata. Masinile Non-Euro din Romania reprezinta aproape jumatate din parcul auto national.

– 4. Taxa include in calculul sau capacitatea cilindrica – interpretata ca impozit indirect (suma platita pe durata de viata a masinii) – deja impozitata prin impozitul anual auto. Atat timp cat platesc un impozit anual calculat pe baza de cilindree, nu se justifica o noua pretentie fiscala a statului pe aceeasi baza. Da, este o dubla impunere, prin raportarea taxei speciale auto la perioada medie de viata a unui automobil (8 ani, conform standardelor OPC). „Taxa speciala impartit la 8” este un impozit anual indirect.

– 5. Taxa speciala auto (in varianta actuala) creaza avantaj vanzatorilor de masini noi fata de vanzatorii de masini SH. Demonstratie imediata, priviti diferentele de pret intre un Euro2 si un model nou. Taxa aproape ca egalizeaza preturile in cazul unui import SH. Ideea sugerata conform careia „depoluarea traficului inseamna cumpararea de masini noi” este doar un mod lamentabil de a justifica implicarea politicului intr-o piata, „auto noi” vs. „second hand”, intrucat – repet ceea ce am scris la punctul 3 – taxa descurajeaza curatirea parcului auto romanesc.

Asa cum spuneam, anomaliile acestei taxe pot fi demonstrate mai departe, privind si din alte unghiuri ale aceleiasi probleme. Ar putea exista un punct 6 referitor la scutirea de aceasta taxa pentru masinile grele, mult mai poluante, dar care ofera aceeasi realitate second hand – periculoasa sau nu – ca si in cazul masinilor mici (inclusiv utilitare usoare).

Iata cum, chiar de la inceputul lui „2007 cel european”, autoritatile romane au fost surde la valul de proteste ale cetatenilor romani, devenind in mod penibil extrem de receptive doar in momentul in care Uniunea Europeana a tras un pic sabia din teaca – „Aceasta taxa este neeuropeana!”. In momentul in care scriu aceste randuri, am aflat de hotararea guvernantilor de a initia consultari intre oficialii de la Finante si o comisie europeana de specialitate. Oare cand vor intelege acesti oameni ca ei sunt parte din Europa si nu o institutie subordonata acesteia? Chiar este nevoie de import de inteligenta si discernamant pentru a gospodari Romania?

  51 comentarii despre “Taxa speciala auto – tensiune artificiala”

  1. taxa speciala se refera la vehicule pana in 3,5T. La 4 axe… banuiesc ca vorbim de mult mai mult ๐Ÿ™‚

    Nu se plateste taxa pt camion.

  2. Salutare, in cazul masinilor SH aduse din SUA care sunt procedeele? Mersi.

  3. in loc sa lasam Romanul sa-si arunce rabla de dacie si sa-si aduca o masina euro2,mai bine platim tot noi din buzunarul statului(al cetateanului)30 de milioane pentru a scoate o rabla din circulatie
    iar daca platim 3-4000 de euro taxa, atunci sigur masina nu mai polueaza deloc si o sa respiram aer curat
    multumim Prostariceanu si iti dorim sa vinzi numai masini second noneuro

  4. pe lanaga taxa de inmatriculare, se mai plateste si TVA? Unde??

  5. Am si eu niste intrebari:
    Am luat o masina sh (Ford focus 2002)este luat din elvetia dar din cate am inteles nu are importanta de unde este cumparat ci unde este fabricat, toata problema este ca nu am declaratie vamala c este adusa in tara in 2007 si factura din elvetia e in 2006 decembrie care este procedura ? ce trebuie sa fac? la politie mi au zis ca nu trebuie sa platesc nici o taxa de prima inmatriculare daca aduc o declaratie vamala.imediat mi se termina nr provizoriu si inca nu am inmatriculat masina va rog sa ma ajutati

  6. E o situatie atipica si complicata. Sunt tentat sa-ti zic ca nu mai ai ce face. O solutie ar putea fi gasita doar in vama. Poate o fi cineva suficient de amabil sa gaseasca o portita legala.

    DACA exista solutie…

  7. vis-a-vis de recarosare mie mi-au spus de la politie, serv inmatriculari, ca tre sa platesc taxa de prima inmatriculare chiar daca masina mea actuala este inmatriculata in romania si are si carte de identitate; daca poate sa imi spuna si mie cineva ceva….. multumesc

  8. draga danutz cel suparat, una din situatiile cele mai tampite generate de taxa speciala auto este si cea descrisa de tine.

    Mai exista un caz ca al tau, iar singura solutie a fost aceea de a astepta o schimbare. Taxa nu poate ramane asa…

  9. dai dracu

  10. nu-i primeste… ๐Ÿ™‚

  11. am si eu o intrebare!deci am un o masina lovita cu toate actele in regula si m_am cumparat o caroserie care afost adus in tara in 2003 si a fost platita vama pt caroserie! In acest trebuie sa mai platesc si taxa de rima inmatriculare????????urgent
    stie cineva care_situatia?

  12. arnold, din pacate la recarosare se face reinmatriculare, cu taxa si tot circul… ๐Ÿ™

  13. am un golf 4 an fab 1999 inscris in 2000. nr omologare ABVK210012T88X4 si seria WVWZZZ1JZYD410164. este euro 2 sau euro 3?

  14. ultimele doua caractere din nr de omologare, in cazul tau X4, spun norma euro (in cazul tau Euro2)

    EURO 2
    X1, X2, X3, X4, X5, X6, Y1, Y2, Y3

    EURO 3
    D3, E3, R3

    EURO 4
    E4, R4

  15. Stie cineva care e situatia cu masini SH aduse din State? Dar daca e o masina germana importata din State, se considera din UE sau macar se poate echivala la normele de poluare Euro (4,3 sau 2)?
    Multumesc.