A treia generație Audi Q5 poate fi comandată în România începând de la 55.300 euro, fiind disponibile la startul vânzărilor o versiune pe benzină, una pe motorină și sportivul SQ5.
A treia generație Audi Q5 este construită pe platforma PPC (Premium Platform Combustion) care este practic versiunea cu propulsie convențională a noii platforme PPE (Premium Platform Electric) dezvoltată în comun de Porsche și Audi pentru modele electrice. Acestea au în comun aceeași configurație a punților și aceeași arhitectură electronică. Primele modele electrice construite pe această platformă sunt Porsche Macan EV și Audi Q6 e-tron și A6 e-tron limuzină și Avant.
Prima generație Audi Q5 (nume de cod R8) a fost lansată în 2008 și a stat pe piață timp de nouă ani, până în 2017. În 2017 a apărut cea de-a doua generație (nume de cod Q5 FY) care în 2021 a primit și versiune Sportback. A treia generație este și ultima cu propulsie convențională și va sta pe piață în jurul lui 2033. Acesta se va produce în continuare la uzina din San José Chiapa, Mexic. mașina se poate deja comanda, primele livrări urmând la începutul lui 2025.
Noua generație Audi Q5 are o siluetă mai suplă inspirată din cea a lui Q6 e-tron și este puțin mai lungă decât fosta generație. Q5 are o capotă lungă și plată și faruri mai subțiri care integrează grila hexagonală cu o textură fagure, ce se extinde mai mult în partea inferioară. Acoperișul se termină cu un eleron destul de generos și în spate se remarcă bara de protecție inovatoare, de asemenea cu o structură tip fagure, stopurile OLED interconectate între ele și tevile de eșapament cu formă diferită în funcție de tipul de propulsie.
Forma țevilor de evacuare depinde de tipul motorului: una singură dreptunghiulară pe fiecare parte pentru motoarele pe benzină, două pătrate pe partea stângă pentru diesel și câte două țevi de eșapament rotunde duble pe fiecare parte pentru modelele S.
La fel ca și la fosta generație, bancheta spate este culisantă, iar volumul portbagajului poate ajunge până la 1473 litri cu bancheta spate împinsă la maximum spre înainte. Scaunele față reglabile electric costă 869 euro, iar funcția de ventilație 1.029 euro.
Sunt disponibile trei versiuni: Basic, Advanced și S line exterior, iar modelul S are un design exterior personalizat care îl diferențiază de celellate două versiuni. La versiunile cu pachete S line exterior (1.488 euro) și SQ5, prizele de aer sunt mai mari și au look-ul unor tuburi aero în formă de L, iar difuzorul spate este mai sportiv. Pachetul Black exterior și culorile metalizate Ultra Blue și Sakhir Gold și cea cu efect perlat Daytona Grey sunt disponibile exclusiv la modelele S și la cele cu pachet S Line exterior. În total, paleta de culori pentru noul Audi Q5 include unsprezece nuanțe.
Versiunea Sportback va urma mai târziu.
Audi Q5 rulează pe jante de 18 inchi dar dacă se comandă pachetul S Line Exterior, mașina vine cu jante de 19 inchi (de la 909 euro) și sunt disponibile diverse modele de jante de 20 și 21 inchi.
Diesel, benzină și sportivul SQ5
Pentru a face față noilor norme de poluare, toate motoarele oferite la start au sistem mild hybrid pe 48V și nu mai există nicio versiune cu transmisie manuală, cutia automată cu 7 trepte și dublu ambreiaj fiind standard.
Audi Q5 debutează cu patru versiuni, începând de la 55.300 euro:
– Q5 40 TFSI, motor turbo de 2 litri cu 204 CP și 340 Nm și tracțiune față, 55.300 euro
– Q5 40 TFSI Quattro, motor turbo de 2 litri cu 204 CP și 340 Nm și tracțiune integrală, 56.599 euro
– Q5 40 TDI Quattro, motor turbodiesel de 2 litri cu 204 CP și 400 Nm și tracțiune integralăm, 57.300 euro
– SQ5, motor V6 TFSI de 3 litri cu 367 CP și 550 Nm, 81.500 euro.
Toate versiunile au sistem mild hybrid pe 48V cu starter generator integrat de 24 CP și 230 Nm, alimentat de la o baterie litiu-fosfat de fier cu o capacitate de 1,7 kWh. Datorită capacității mai mari, deși este un mild-hybrid, starter generatorul nu sprijină motorul doar la pornire și la accelererare ci permite și deplasarea complet electrică la manevrele de parcare și la frânare poate recupera până la 25 kW.
Ulterior vor fi disponibile și alte motorizări cu tehnologie mild hybrid și ceva mai târziu și Plug-in Hybrid cu o autonomie electrică de peste 100 km.
Suspensia de bază este clasică, cu arcuri de oțel, iar opțional se oferă o suspensie sport (standard la SQ5), care costă 386 euro la celelalte versiuni. Opțional, pentru 2.272 euro se oferă o suspensie pneumatică adaptivă despre care Audi spune că are o plajă mai largă de reglaj între modurile Sport și Comfort.
Pachetul standard de sisteme de asistență include asistență la parcare spate cu afișarea distanței, pilot automat cu limitator de viteză, asistent de bandă, un asistent de eficiență și un asistent de oboseală. Pilotul automat adaptiv costă 795 euro extra.
Pachetul opțional Adaptive Driving Assistant plus care folosește navigația vine cu pilot automat adaptiv inteligent care adaptează viteza în funcție de limitele de viteză, intersecții, semafoare iar Active Front Assist combină patru funcții: Front Emergency Brake Assist, Evasion Assist, Turn Assist, and Front Cross Traffic Assist.
Sistem multimedia cu display de 14,5 inchi și navigație standard
Deoarece platformele PPC și PPE sunt înrudite, acestea utilizează aceeași arhitectură electronică E3 1.2. Astfel, la fel ca și la Q6 e-tron planșa de bord este dominată de ecranul curbat care înglobează displayul de 11,9 inchi pentru instrumentele de bord virtuale și cel de 14,5 inchi pentru sistemul multimedia MMI.
Intefața pentru conectarea smartphone-ului costă 499 euro dar implică și achiziționarea pachetului Tech (4.508 euro) care include park asist plus, cameră de marșarier, pilot automat adaptiv, faruri LED Plus cu asistent fază lungă, pilot automat adaptiv și climatizare pe trei zone. Head-up displayul cu realitate augmentată și sistemul audio Bang&Olufsen cu 16 difuzoare sunt parte a pachetului MMI Experience Pro (3.102 euro).
De asemenea, pasagerul față își poate comanda propriul display de 10,9 inchi inclus în pachetul Tech Plus (7.523 euro) care vine cu camere video la 360 grade, faruri Matrix LED și toate facilitățile de la pachetul Tech.