aug. 222024
 

Firma britanică Jaguar, înființată în 1935, și aflată acum în proprietatea indienilor de la Tata Motors, va trece prin cea mai profundă schimbare din istoria sa, transformându-se într-un producător electric de lux de serie mică din 2026.

În 2008, când concernul indian Tata Motors a achiziționat Jaguar și Land Rover de la Ford, indienii aveau mari ambiții și vroiau ca Jaguar să concureze cu BMW și Audi.

În cei 16 ani sub managementul Tata Motors, Jaguar și-a dezvoltat gama oferind câte un model în fiecare segment relevant de piață pentru a-i concura pe rivalii germani. Din păcate, Jaguar nu a reușit să construiască prea multe modele profitabile, cifrele de vânzări au fost sub așteptări și indienii au înregistrat pierderi foarte mari.

Urmare a acestui fapt, în această vară a fost oprită producția limuzinelor XE și XF și a modelului sport F-Type la uzina din Castle Bromwich, Marea Britanie, iar până la sfârșitul anului 2024 se va opri producția SUV-urilor E-Pace și I-Pace la uzina Magna din Austria.

Singurul model Jaguar care va rămâne în producție este SUV-ul F-Pace, care este și singurul care a înregistrat cifre de vânzări decente. Acesta se ăproduce la uzina din Solihull, Marea Britanie unde se produce și modelul Range Rover Velar. Dar nici F-Pace nu se va mai vinde în 2025 pe toate piețele Europei ci doar pe unele dintre ele. De exemplu, F-Pace nu se va mai vinde în 2025 în Marea Britanie. În Europa, vânzările Jaguar au scăzut la un minim neverosimil. În 2023 în țările UE s-au vândut numai 10.254 unități, cu 14,4% mai puțin decât în 2023.

Viitorul Jaguar: 100% electric

În aceste condiții, Jaguar nu are ce pierde. Britanicii au luat decizia de a transforma Jaguar într-un brand 100% electric din 2026. În acest scop, în decembrie 2024 vor prezenta un concept cu un design complet nou care anunță un coupe electric cu patru uși ce va oferi o autonomie de peste 700 km, un sistem de propulsie cu două motoare care vor dezvolta peste 570 CP și putere de încărcare mare. Prețul de pornire este estimat la peste 100.000 euro, Jaguar dorind să concureze în viitor cu Bentley.

Noul coupe cu patru uși se va baza pe o nouă platformă dezvoltată de Jaguar care va fi utilizată și pentru alte două modele: un SUV rival cu Bentley Bentayga și o limuzină cu patru uși în segmentul lui Bentley Continental Flying Spur.Ținta lui Jaguar este de a vinde până la 50.000 unități anual la nivel global, ceea ce la prima vedere pare o utopie la acest nivel de preă și având în vedere că în 2023 Bentley a vândut 13.560 unități în toată lumea.

Jaguar nu a oferit prea multe detalii despre designul noului coupe cu patru uși dar din informațiile din presa britanică, acesta va avea o capotă lungă, faruri foarte subțiri, o nouă grilă a radiatorului care va conferi noua identitate de marcă și nu va exista lunetă, la fel ca Polestar 4. Conceptul va fi prezentat în decembrie 2024 dar producția lui nu va începe mai devreme de finalul lui 2025 iar vânzările în 2026. Astfel, în 2025, Jaguar nu va avea pe unele piețe niciun model nou de vânzare, doar F-Pace fiind oferit pe unele piețe.

Decizia de electrificare totală a  mărcii Jaguar vine într-un moment foarte prost pentru mașinile electrice, confruntate cu un recul al pieței în special pe zona de lux.
Mai mulți producători au anunțat că vor prelungi ciclurile de viață ale unor modele actuale cu propulsie convențională.

Mercedes a renunțat la ideea de a vinde doar modele electrice din 2030 acolo unde condițiile de permit și la ținta ca 50% din vânzări să fie electrice din 2025. De asemenea, Mercedes a decis să ofere mai multe versiuni PHEV și să prelungească ciclul de viață al unor modele convenționale. Porsche a luat decizia de a vinde Cayenne cu motor dincolo mult dincolo de 2030 deși va dezvolta în 2025 și o versiune electrică a lui Cayenne. Iar noul Panamera va fi menținut mai mult în producție decât era în plan.