Acasă Automobile Stiri auto diverse Oficial: Dacia Bigster cu gamă de motoare hibridizate, opțiuni în premieră dar fără 7 locuri

Oficial: Dacia Bigster cu gamă de motoare hibridizate, opțiuni în premieră dar fără 7 locuri

96
Dacia Bigster Journey 2024

Dacia face pasul de la clasa mică la compactă cu primul SUV de clasă compactă din istoria mărcii. Dacia Bigster este cu 25 cm mai lung decât Duster, nu are șapte locuri cum se anunțase inițial, dar oferă un spațiu generos și toate motoarele sunt hibridizate. Am fost la Berlin pentru primul contact cu mașina.

2 octombrie 2024 este al treilea moment important în istoria modernă a mărcii Dacia după preluarea de către Renault în toamna lui 1999. În 2 iunie 2004 se prezenta Dacia Logan, primul model dezvoltat 100% sub Renault , iar în aprilie 2010 se lansa Dacia Duster, primul SUV din istoria mărcii.

Acum, Dacia face pasul spre clasa compactă după ce în clasa mică Sandero a devenit, surprinzător, cel mai bine vândut model la nivel european. Urcarea într-un segment superior s-a făcut însă păstrând filozofia mărcii, care pune pe primul plan raportul preț/calitate, robustețea și oferirea doar acelor echipamente cu adevărat esențiale.

Pe de altă parte, Dacia a realizat că segmentul de clasă compactă este format dintr-o clientelă mai pretențioasă și pentru a înțelege acest segment nou pentru marcă a făcut un sondaj printre 400 clienți de SUV-uri compacte din Germania pentru a vedea ce opțiuni își doresc.

Aceeași platformă CMF-B de la Duster dar 25 cm în plus la lungime

Pentru a păstra costurile scăzute, Dacia a decis să păstreze platforma de clasă mică CMF-B LS (Low Specification, există și o versiune HS High Specification pentru Renault Clio, Captur, Symbioz, Arkana utilizată la Jogger, Duster, Sandero și nu CMF-C de la Renault Austral).

Asta înseamnă că Dacia Bigster au aceeași lățime, de 1,81 metri, aceleași ecartamente și aceleași punți, iar versiunea 4×4 are punte spate multilink. Cu 4,57 m lungime și 1,71 m înălțime, Dacia Bigster este cu 25 cm mai lung și cu 5 cm mai înalt decât Duster în timp ce ampatamentul de 2,70 cm este cu 4 cm mai mare. Consola față este similară cu Duster, capotele și aripile față ale celor două modele sunt identice, parbrizul este înclinat sub același unghi ca și la Duster însă acesta este mai înalt deoarece și mașina este mai înaltă.

Diferențele apar la design deoarece Dacia Bigster adoptă un design mai soft, în timp ce Duster are un aer de SUV mai pregătit pentru off-road.
Cele două modele au aceeași grilă superioară care poartă noua siglă Dacia, însă zona inferioară este complet diferită.

Dacia Bigster Journey 2024

În timp ce la Duster bara de protecție cu un look agresiv, vopsită în gri petrol, formează aceeași piesă cu scutul de protecție, la Bigster bara de protecție este vopsită în culoarea mașinii, scutul de protecție este mai discret, iar grila inferioară, tip fagure, similară cu cea de la Duster, este perfect verticală. În aceeași idee de design mai soft, a dispărut și elementul vertical din spatele roților față realizat din același material reciclabil și robust numit Starkle (utilizează polipropilenă reciclată în proporție de 20%) utilizat și la pasajele roților și praguri. Există doar un mic element decorativ sub oglinzile față.

Din lateral, Bigster are o identitate proprie, cu linia caroseriei care urcă spre spate și se unește cu linia plafonului printr-un element decorativ inscripționat Bigster. Acesta este practic elementul de separare între nuanțele de vopsea la modelele cu caroseria în două culori (standard la Journey). Apropo de nuanțe, Bigster vine cu o nouă vopsea, albastru indigo metalizat.

Mai spațios decât Duster și portbagaj mai mare

Ampatamentul de 2,70 metri este cu 4 cm mai mare decât la Duster dar diferența este vizibilă, deoarece pasagerii au mai mult loc la genunchi. În mapa de presă Dacia spune că spațiul la genunchi în spate este de 24 cm și chiar și persoane înalte de 1,80 metri au încă o palmă între genunchi și spătarul scaunelor față. Șezutul banchetei este mare, dar spătarul nu este prea bine configurat. În premieră la Dacia, bancheta spate este fracționabilă 40/20/40%, iar segmentul central se poate transforma în cotieră cu suport de băuturi. Bancheta se rabatează din interior sau de la două manete din portbagaj, similare cu cele de la VW sau Skoda. Datorită podelei duble, prin rabatare nu apare nici un prag dar suprafața de încărcare nu este perfect plană. Podeaua este formată din două segmente, unul dintre ele putându-se monta în poziție verticală pentru ca bagajele să nu se miște prin portbagaj când acesta nu este încărcat la maxim.

În față, se stă confortabil în scaune cu același schelet metalic de la Duster, dar cu o configurație diferită și ceva mai bine profilate decât la Duster. Standard la Journey se oferă  în premieră reglaj electric pentru înălțime și unghiul spătarului la scaunul șoferului și suport lombar manual. De asemenea, cotieră centrală vine în premieră cu compartiment frigorific.

Portbagajul cu un volum de 667 litri nu este cel mai mare din clasa compactă dar este printre cele mai mari și are 193 litri mai mult decât Duster dacă comparăm versiunile 4×2 mild hybrid. În premieră la Dacia, versiunea Journey are hayon acționat electric (opțional la Extreme).

Versiunile 4×4 vin cu roată de rezervă normală, versiunile mild hybrid și full hybrid au roată de rezervă îngustă, iar versiunea pe GPL nu are roată de rezervă deoarece locul ei a fost luat de rezervorul de GPL.

Surprinzător, deși anunțaseră la prezentarea conceptului acum trei ani, Dacia Bigster nu va avea versiune cu șapte locuri. Studiile făcute de Dacia au arătat că doar 25% din clineții acestui segment vor opțiunea de 7 locuri și a preferat să păstreze o masă redusă, iar două scaune în plus și ranforsarea suplimentară a punții spate ar fi însemnat creșterea masei. Astfel, Bigster este cu 150 kg mai ușor în medie decât un SUV compact rival.

Materiale ieftine de la Duster, instrumente de bord digitale noi

Dacia a preferat să ofere mai multe opțiuni de confort în standard decât să înlocuiască plasticele tari de la Duster cu unele mai moi, tradiționale în acest segment. Prioritatea a fost de a păstra prețul cât mai redus și accentul a fost pus pe robustețea materialelor decât pe percepția tactilă și vizuală.

Ca și la Duster, versiunea Extreme vine standard cu tapițerie TEP microcloud lavabilă și covorașe din cauciuc care includ 20% materiale reciclate pentru locurile din față și din spate, precum și pentru portbagaj.

Dacia Bigster Journey 2024

Planșa de bord este similară cu cea de la Duster: același volan, același sistem multimedia cu display tactil de 10,1 inchi, gurile de ventilație dedesubt cu motivul literei Y (în culori Copper brown la Extreme) și sub ele butoanele fizice pentru climatizare, la care a apărut în plus reglajul stânga dreapta al temperaturii deoarece Bigster are climatizare bi-zonă de la al doilea nivel de echipare.

La versiunile de bază Essential și Expression, planșa de bord este identică cu cea de la Duster, ambele având display digital de 7 inchi pentru instrumentele de bord.  Journey și Extreme au tablou de bord digital de 10 inchi care oferă și afișaj al hărții de navigație care nu există la Duster.

Pe lângă climatizarea bi-zonă, hayonul acționat electric și scaunul șoferului reglabil parțial electric, Dacia Bigster vine opțional (standard la Extreme) cu acoperiș panoramic de 1,20 metri lungime care integrează o trapă ce oferă o deschidere de 35 cm. La Journey și Extreme sistemul audio Arkamys 3D cu șase difuzoare este standard și sunt disponibile opțional jante de aliaj de până la 19 inchi (17 inchi la Essential, 18 la Extreme și Journey).

Dacia Bigster dispune de toate sistemele de asistență conform noilor norme europene de siguranță SGR2, iar versiunile de top Journey și Extreme cu motorizare Hybrid au standard pilot automat adaptiv.

Spre deosebire de alte mărci, la Bigster ca și la Duster, se poate decupla rapid sistemul de avertizare privind limita de viteză care este enervant. Practic, șoferul își poate configura ce sisteme de asistență să fie active și din butonul My Safety poate cupla sau decupla rapid doar sistemele pe care le-a activat

Motor nou full hibrid, GPL cu mild hibrid pe 48V

Fiind mai mare și mai greu decât Duster, Bigster avea nevoie de motoare mai puternice. De aceea, motorizarea de top full hibrid oferă o putere totală mai mare.

Noul sistem hibrid Hybrid 155 combină un motor aspirat de 1,8 litri cu injecție directă care dezvoltă 107 CP și 170 Nm (Duster, Clio, Jogger, Clio, Captur au un motor aspirat de 1,6 litri cu injecție indirectă care dezvoltă 91 CP și 150 Nm) combinat cu același motor electric de la Hybrid 140 de 50 CP și 205 Nm și cu un starter/generator de 20 CP și 50 Nm. Transmisia se face prin intermediul aceluiași tip de cutie de viteze, cu 4 trepte pentru motorul termic și 2 trepte pentru motorul termic.
Bateria Li-Ion cu o capacitate brută de 1,4 kWh (1,2 kWh net) formată din două module cu 68 celule și răcită cu aer este mai mare decât cea de la Hybrid 140 (1,2 kWh brut, 0,85 kWh net) și cântărește mai puțin de 45 kg.

Urmează apoi două motorizări mild hybrid:
– TCe 140 cu motor turbo de 1,2 litri și 140 CP care funcționează după ciclul Miller echipat cu sistem mild hybrid pe 48V cu starter generator integrat de 16 CP și baterie de 0,839 kWh răcită cu aer, combinat cu transmisie manuală cu 6 trepte (consum mediu 5,6 l/100 km, emisii CO2 129 g/km)
– Eco-G 140 care combină în premieră alimentarea pe GPL cu sistem mild hybrid pe 48V și care dezvoltă 130 CP pe GPL și 140 CP când este alimentat cu benzină, cuplat la aceeași transmisie manuală cu 6 trepte. Cu rezervor de 50 litri pe benzină și 49 litri pe GPL, autonomia atinge o valoare impresionantă de 1450 km.

Ca și la Duster, există o singură versiune 4×4 echipată cu același motor 1.2 turbo în trei cilindri cu sistem mild hybrid pe 48V care la versiunea 4×4 dezvoltă numai 130 CP, fiind cuplată la transmisia manuală cu 6 trepte. Dacia a anunțat că în decursul ciclului de viață va oferi și o transmisie automată care este cerută în acest segment.

Versiunea 4×4 are un selector rotativ pentru modurile de rulare cu pozițiile Auto, Snow, Mud-sand, Off-road, iar opțional sau serie (Extreme) inclusiv pentru versiunile 4×2 se oferă un sistem de asistență la coborârea pantelor Hill Descent Control care funcționează între 0 și 30 km/h. Garda la sol de 22 cm este identică la toate versiunile fiind cu 1 cm mai mare decât la Duster.

Prețurile în detaliu vor anunțate în ianuarie 2025, dar Dacia a făcut două promisiuni oficiale: versiunile mild hybrid vor porni de la sub 25.000 euro, iar cele full hybrid de la sub 30.000 euro. Primele livrări vor începe în aprilie-mai 2025.

Verdict
Dacia face un pas natural spre un segment superior după ce a înregistrat un frumos succes cu mai multe modele în clasa mică. Conform tradiției mărcii, Bigster este printre cele mai spațioase în segmentul său, opțiunile corespund pretențiilor clasei compacte dar materialele nu. În schimb, Dacia promite și în acest segment un preț fără concurență care începe la 25.000 euro și vine cu o gamă de motoare integral hibridizată al cărei vârf de lance este un nou full hibrid cu putere mai mare dar este interesantă și noua versiune 1.2 Turbo cu GPL și sistem mild hybrid pe 48V.

Articole similare

Hyundai inster 2025
Stiri auto diverse

Noul Hyundai Inster pornește de la 23.562 euro

Micul crossover electric Hyundai Inster va debuta la începutul lui 2025 pe...

Ferrari F80 2024
Modele noiStiri auto diverse

Ferrari F80 este cel mai puternic Ferrari din istorie dar nu are sistem PHEV

Ferrari F80, urmașul lui LaFerrari, este cel mai puternic Ferrari din toate...

uzina VW din Wolfsburg
Stiri auto diverse

Criză majoră în industria auto europeană datorită reglementărilor privind emisiile pentru 2026

Șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, reusește să își distrugă propria...

Jaguar F-Pace
Stiri auto diverse

Jaguar se transformă în producător electric de lux de serie mică din 2026

Firma britanică Jaguar, înființată în 1935, și aflată acum în proprietatea indienilor...