Una din cele mai populare tehnologii auto despre care oamenii vorbesc pe strada, la birou sau acasa este tractiunea integrala. Perceptia publica pentru acest subiect este ca tractiunea integrala inseamna 4 roti tractoare. Corect, insa partial. Apar situatii extreme, imobilizante, in care soferii descopera cu surpriza ca 4×4-ul lor este mai putin… 4×4 decat al altora. Unii patineaza cu 4×4 si raman imobilizati in zapada sau noroi, in timp ce altii se descurca mult mai bine. De ce?
Intrebare legitima: – cate tipuri de „arhitecturi” 4×4 exista?
Varietatea sistemelor 4×4 este mai bogata decat se poate astepta un utilizator specializat in alt domeniu decat cel auto. Asa cum facem de fiecare data in paginile Total Auto, vom romanta aspectele tehnice, propunandu-va o clasificare „user-friendly” a transmisiilor integrale.
Pentru asta vom defini criteriul „rotilor care patineaza” sau – altfel spus – „cate roti trebuie sa imi patineze, ca sa raman imbobilizat ? „.
La o masina obisnuita, 4×2, daca o roata tractoare patineaza te-ai blocat. Punct. In cazul masinilor 4×4, putem delimita 3 categorii distincte, in ordinea crescatoare a eficientei dar si a pretului:
– Prima categorie – 4×4 imobilizat cand ii patineaza cu 2 roti din 4 tractoare, una din fata si una din spate. Acestea sunt cele mai raspandite sisteme 4×4 din piata, si au un comportament decent pe drum alunecos. Plaforma are avantajul unei uzuri mai mici comparativ cu alte tipuri de tractiune 4×4, datorita unui numar mai mic de piese aflate in miscare (criteriu discutabil in functie de calitatea materialelor folosite). Acest tip de transmisie integrala este caracteristic crossoverelor (SUV-uri pe platforma de turism suprainaltata).
– A doua categorie – 4×4 imobilizat doar cand ii patineaza 3 roti din 4. Se refera la masini care au diferentialul spate blocabil (vom introduce in curand in dictionar termenul „diferential”) si care se comporta exceptional nu doar pe drum alunecos, ci si in teren foarte accidentat. O astfel de platforma este clasificata de cunoscatori ca „4×4 adevarat” si este absolut suficienta unui utilizator obisnuit, fara antrenament pentru off-road sportiv;
– A treia categorie – 4×4 care poate fi imobilizat doar cand patineaza toate cele 4 roti. Se refera la masini care isi pot bloca (automat sau comandat) ambele diferentiale de pe punti, fata si spate. Cataratorul suprem este intalnit in general in competitii off-road si nu ramane blocat decat in situatii exceptionale. Nu poate fi condus decat de piloti cu experienta, intrucat puntea fata poate fi distrusa usor de catre un novice, prin bruscarea sistemului de directie in timp ce diferentialul fata este blocat. Acest tip de off-roader nu poate fi gasit intr-un showroom obisnuit de marca.
Atentie: – faptul ca o marca produce 4×4 din categoria a 2-a, asta nu inseamna ca toate modelele marcii au acest tip de tractiune integrala. Trebuie sa va interesati de la model la model.
Raman inca multe de spus despre tractiunea 4×4, insa in acest articol ne vom limita doar la aceasta clasificare artizanala. Banuiesc ca ati facut deja prima observatie, si anume ca indiferent de cat de performant este SUV-ul dvs. puteti ramane imobilizat. Asadar, atentie pe unde va bagati cu masina chiar daca aveti convingerea ca nimic nu va poate opri.
Bună şi simplă explicaţie a tracţiunii integrale. Poate citesc şi proprietarii de „esiuvi” care se miră că maşina lor 4X4 nu numai că nu urcă pe orice munte, dar iese cu greu din parcare iarna. Cred că trebuia să insişti mai mult asupra celei mai slabe componente a maşinii: şoferul. O putea un off-roader să se lupte cu natura, dar prostiei omeneşti îi rezistă puţine lucruri…
Cea mai bună explicaţie cu privire la rolul şi modul de lucru al diferenţialului: http://www.youtube.com/watch?v=yYAw79386WI