sept. 152009
 

nu-vede-nu-aude-nu-vorbeste Ca peste tot, si in industria auto comunicarea are o substanta efemera. Nu poate fi pipaita si ofera iluzia ca ar putea fi controlata. Poti manipula, dar nu poti inventaria niciodata exact absolut toate formele si directiile de propagare a rumorilor din piata. Industria auto trebuie sa evite efectele de bumerang ale unor acte de comunicare involuntare. Degeaba spui „te iubesc”, daca o faci scrasnind din dinti si uitandu-te incruntat. Din aceste considerente, am extras 10 elemente cheie care pot asigura „spatele” unui specialist in relatii publice, ordonate in functie de importanta lor.

Nu cunosc niciun specialist PR care sa respecte integral acest decalog, asa cum nu cunosc niciun specialist PR care sa incalce hotarat toate cele 10 puncte. De fapt, aceste reguli constatate de-a lungul timpului sunt atitudini si actiuni observate la un numar mare de specialisti in „comunicare externa corporate”, care uneori mi-au starnit admiratia, iar alteori mi-au provocat dezamagiri neasteptate.

Iata TOP 10 „Secrete PR”:

Locul 10
Nu te cita singur intre ghilimele, intrucat este caraghios sa vorbesti despre tine la persoana a 3-a, precum Tarzan. Citeaza doar colegii specializati in domeniul de interes pentru subiectul comunicatului. Pentru exprimarea oricaror alte idei, foloseste persoana 1-a plural.

Locul 9
Fii prietenos, dar nu intra in jocul „prieteniilor” conditionate. Poti lesne sa pierzi controlul, iar urmarile sunt imprevizibile. Jobul si influenta adusa de job nu sunt vesnice pentru niciuna din parti.

Locul 8
Respecta jurnalistul si – implict – publicatia. Nu invers. Un jurnalist poate ajunge oricand la o publicatie influenta. Esti condamnat sa respecti toti jurnalistii, indiferent de simpatii sau antipatii personale. Esti platit pentru asta.

Locul 7
Nu trata a priori jurnalistul ca pe un vanator de buget de PR sau publicitate. Daca omul face parte din cercul celor care isi respecta profesia, atitudinea ta il va jigni foarte rau. Prezumtia de profesionalism este obligatorie. Orice alta atitudine iti poate umbri prestigiul.

Locul 6
Daca un jurnalist considera ca ai gresit ceva in comunicatul pe care tocmai l-ai trimis si daca jurnalistul chiar are dreptate, este bine sa multumesti pentru corectura. In caz contrar, tacerea te transforma intr-un profesionist nesigur si vulnerabil.

Locul 5
La zambet sa raspunzi cu zambet. La toparlanie sa raspunzi cu tot cu zambet. Spre diferenta de jurnalist, tu nu ai nicio scuza. Tu esti partea aflata la „ghiseu”.

Locul 4
Pentru compania ta, jurnalistul este reprezentantul unui grup de cititori (mai mare sau mai mic). Daca tratezi incorect un grup, nimeni nu te va crede ca vei trata corect un client la nivel individual. Astfel, toata politica de „customer care” a companiei tale este in pericol sa devina peste noapte un bla-bla lipsit de credibilitate.

Locul 3
Raspunde intotdeauna la un e-mail primit, in maximum 24 de ore. Daca nu raspunzi tu presei, nimeni nu o va face in locul tau. Daca nu poti raspunde, redirectioneaza nominal, fara echivoc, catre alt coleg.

Locul 2
Citeste opera jurnalistior cu care interactionezi. Cand vei face trimitere la continutul articolelor lor, vei puncta sigur. Nu exista metoda mai buna de a strange relatiile cu un jurnalist. Nu trebuie sa-i dai nici mese, nici bani. Citeste-l!

Locul 1
Jurnalistul de specialitate este colegul tau. Indiferent de aparente, nu-ti este nici adversar, nici concurent. Exploateaza cat poti acest context.