Acasă Editoriale Made in Romania

Made in Romania

8

In Ianuarie 2009, la Salonul Auto de la Detroit nu vor participa marci cu traditie pe piata nord-americana: Nissan, Mitsubishi, Ferrari, Land Rover sau Suzuki. Numele apar precipitat pe lista absentilor de la Detroit, precum pop-corn-ul in oala incinsa. Legatura dintre absente si criza mondiala este imediata, insa natura acestei legaturi consider ca merita un pic de atentie.

Nu stiu altii cum sunt, dar noi cand am auzit despre cererea industriasilor auto din SUA de a fi finantati de la bugetul de stat, am trait un scurt moment de confuzie. Cum poti sa ceri ajutor de la stat, intr-o economie de piata – mai exact – in cea mai puternica economie de piata din lume?

Ca peste tot, exista relatii stranse intre politic si economic. Prieteniile consolidate pe terenul de golf asigura „spatele” in momentele dificile. Problema americana nu este aceea de a aproba sau nu tocarea a 25-50 de miliarde de dolari, ci aceea de a respecta legea. Daca nu se respecta legea, SUA ar risca initierea unui veritabil proces de autodistrugere.

Revenind la marcile ce vor absenta la Detroit, sunt tentat sa cred ca participarea strainilor la saloanele americane este descurajata. Conditiile tot mai improprii de desfasurare ale salonului de la Detroit, subiect reluat an de an de presa internationala, reprezinta un proces controlat. Absentele din 2009 reprezinta un succes si nicidecum un esec american. „Aici vindem doar noi” a fost sloganul (neoficial) al anilor ’50-’60, cand japonezii vindeau automobile in SUA, platind taxe uriase. Renault si Fiat incearca de ani buni sa penetreze aceasta piata. Va fi tot mai greu pentru straini sa vanda masini in State.

Probabil ca procesul de globalizare si-a atins limitele si ca urmeaza refluxul. Pietele mature vor deveni tot mai greu accesibile, iar cele noi vor fi invadate de produse straine. A inceput un razboi pe care Romania trebuie sa poata sa il duca. Chiar daca in acest moment nu producem cea mai buna marfa din lume, devine vital sa incepem sa cumparam „Made in Romania”. Aceasta e calea de crestere sanatoasa a calitatii produselor si serviciilor romanesti.

E razboi. Pregateste-te sa vii la „oaste” si sa faci sacrificii. Ia-ti Logan, chiar daca iti permiti un Mertan. Cumpara unt romanesc, chiar daca cel nemtesc este mai gustos si are mai putina apa incorporata. Cumpara-ti o haina romaneasca, chiar daca una din State iti apropie mai mult imaginea de vedeta preferata. Fa-ti tu singur o pereche de papuci, decat sa cumperi chinezarii din colt.

Nu, nu sunteti la camera ascunsa… Aceasta este imaginea economiei reale, pe care o veti vedea cu proprii ochi foarte curand. Vom lupta la baioneta ca in 1877, pentru independenta.

La romani, disponibilitatea pentru sacrificiu este secventa din ADN-ul national. Nu asta este problema, ci alta. Autoritatile romane trebuie sa starpeasca Mafia, inainte de a populariza ideea cumpararii „Made in Romania”. Fara asta, orice propunere de sacrificiu va fi doar obiect de divertisment pentru „hiene” si „capuse”.

3 Comentarii

Comentarii închise.

Articole similare

Editoriale

Oare ce parere au cititorii de Arici Pogonici despre Dacia ?

Premiile oferite de presa clientilor de publicitate nu sunt intotdeauna penibile. Daca...

Editoriale

Contabilii ucid piata auto

Industria auto se indreapta spre o „glaciatiune” economica. Criza din Lumea Libera...

Editoriale

Cate anvelope de iarna sunt obligatorii, 2 sau 4?

Asa cum cel mai probabil deja ati aflat, anvelopele de iarna au...

Editoriale

Citroen si Brigitte Bardot

Citroen a luat decizia ca linia DS sa concureze in viitor segmentele...