nov. 102008
 

Hyundai - Cehia - finalizare - Noiembrie 2008
In timp ce uzinele Europei se inchid din cauza crizei economice din Lumea Libera (lunar, pe perioade limitate), piata auto contureaza mici anomalii. Ne referim la Hyundai si la finalizarea cu 6 luni mai devreme a setarilor uzinei de la Nosovice, Cehia.

Desigur, constructia in sine a uzinei nu poate fi legata in nici un fel de criza actuala, intrucat decizia finala a investitiei a fost luata in toamna anului 2005, cand nimeni nu prevedea tumultul lui 2008. Acest punct este limpede.

Interesanta este insa graba cu care asiaticii au incheiat setarile uzinei, devansand termenul initial cu 6 luni. Asa ceva se numeste „graba”, nicidecum „intamplare”. Uzina a inceput deja sa produca modelul i30 hatchback („Golful” de la Hyundai), urmand sa integreze la inceputul lui 2009 si i30 wagon, pana acum importat din Coreea de Sud.

Hyundai - Cehia - constructie gata - Mai 2008
In Spania, productia auto a scazut cu 40% (!!) in Octombrie 2008 fata de aceeasi luna a lui 2007. In Germania regresul este de 10%, iar in Franta de 7 procente. Paranteza scurta – Franta a fost salvata de incredibila crestere cu 13% a Daciei din primele 10 luni ale lui 2008, precum si de stabilitatea vanzarilor Citroen.

Ei bine in acest cadru sumbru, Hyundai grabeste lansarea noii uzine, chiar daca ideea unei posibile conservari ar fi fost semnificativ mai ieftina. Data fiind aceasta situatie, se pot contura doar doua explicatii posibile pentru graba Hyundai de la Nosovice.

O prima ipoteza ar putea fi aceea ca proiectul se pliaza dupa criza actuala, productia devenind o sursa de venit indispensabila. Este o varianta in care nu cred, deoarece in primul an de productie o uzina auto nu se poate autofinanta. O astfel de abordare ar fi gresita. Nu putem judeca lucrurile ca in cazul unui restaurant nou: – „sa dam drumul la consumatie, ca sa avem bani pentru furnizori”.

Hyundai - Cehia - primii stalpi - Iunie 2007
Raman partizanul celei de-a doua ipoteze. Si anume ca integrarea intr-o uzina europeana a intregii game i30 transforma criza intr-o oportunitate de piata. Cred ca 2009 va aduce preturi foarte bune pentru i30, la care se vor asezona garantii de 5-7 ani si alte formule deja consacrate de marketingul celor de la Hyundai.

Fara sa mai luam in calcul si colaborarea stransa cu fratiorul Kia din Slovacia (care produce motorizarile, parte integranta din proiectul initial Nosovice), credem ca anul auto 2009 in Europa poate fi unul surprinzator de profitabil pentru sud-coreeni. Pregatiti-va de invazie.

  2 comentarii despre “Hyundai 2009 – pregatiti-va de invazie”

  1. Cine este pentru? Cineva impotriva? 😀

  2. Cred că ai nimerit explicaţia corectă a grabei coreenilor. Oamenii şi-au dat seama că pot să profite de pe urma crizei mondiale şi acţionează în acest sens. Vom fi invadaţi de maşini ieftine, bune, cu consum mic şi garanţie mare.
    Japonezii au profitat de criza petrolului din anii ’70, s-ar putea ca de criza financiară de acum să profite coreenii…